• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Kolom zoeken en weergeven o.b.v. kolomhoofd

Status
Niet open voor verdere reacties.

Williewammes

Gebruiker
Lid geworden
12 mei 2020
Goedemorgen,

Ik wil een standaard template maken om een stuklijst uit een ERP systeem verder te verwerken.
Nu verschilt het aantal kolommen in de export elke keer afhankelijk van de hoeveelheid niveaus in de stuklijst en de kolommen met de rest van de gegevens schuiven dan naar rechts. Ik wil echter in een andere lijst altijd dezelfde kolommen weergeven.

Nu is mijn idee om de juiste kolom op te zoeken op basis van het kolomhoofd. Nou kan dat op zich met index of horiz.zoeken, alleen krijg ik dat alleen werkend voor 1 cel en niet voor de hele kolom.

Kortom, hoe kan ik de juiste kolom zoeken o.b.v. kolomhoofd en deze hele kolom weergeven in een ander tabblad?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Ik doe precies hetzelfde in een bestand :). Ik doe dat met deze formule: =ALS.FOUT(INDEX(Database;RIJ()-1;VERGELIJKEN(J$1;Sheet1!$A$1:$CD$1;0));""). Ik heb mijn gegevensbestand op Sheet1 de naam Database genoemd, maar dat hoeft uiteraard niet.

Is het mogelijk om het excel bestand zelf ook te uploaden?
Het is zo een beetje lastig te snappen :d

Wanneer je beter geholpen wil worden moet je zelf een voorbeeldbestand plaatsen. Nu is het voor de helpers ook maar gokken.

als je deze in B2 zet. Is inderdaad precies hetzelfde als wat Octafish al had vermeld. Wanneer je foutwaarden wil voorkomen zet je er een als.fout voor zoals in #2

Code:
=INDEX(Sheet1!$A$2:$L$4;RIJ(A1);VERGELIJKEN(Blad1!B$1;Sheet1!$A$1:$L$1;0))

Werkt idd, bedankt. Nu eerst even de formule uitpluizen zodat ik zelf ook weet hoe hij werkt.

Gaat het alleen om de kolom omschrijving of wil je daar alle kolommen hebben?

In de werkelijke ge-exporteerde lijst gaat het om meer dan 50 kolommen, waarbij ik aan de layout export niet continue allerlei wijzigingen wil doen.
Afhankelijk van welke gegevens ik wil zien wil ik die lijst in de template plakken waarbij hij dan in het 2e blad van de template alleen de kolommen weergeeft die ik wil zien en waar hij bepaalde berekeningen moet uitvoeren.
Voor die berekeningen is het belangrijk dat de kolommen wel op een vaste plaats staan en dat is nu het geval.
Dit leek mij daarvoor de beste mogelijkheid.

Inderdaad dan heb je nu de juiste formule

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan