• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Kolomkop van kleur laten wisselen al de kolom geselecteerd wordt.

Status
Niet open voor verdere reacties.

HarryBee

Gebruiker
Lid geworden
8 jul 2008
Beste helpers,

Misschien is het eenvoudig en denk ik te moeilijk.

Ik zit met het volgende probleem. Op een werkblad heb ik 4 kolommen staan. Elk voorzien van een kopje met donkerblauwe achtergrond en witte tekst. Deze kolommen zijn de enige die toegankelijk zijn. Wat ik d.m.v. een stukje VBA wil realiseren is dat de achtergrond van de kolomkop veranderd in fel groen met vette zwarte tekst, zodra de kolom d.m.v. de tabtoets wordt geselecteerd.
Weet iemand voor mij een oplossing?

Alvast mijn dank

Groet Harry

Dit kun je heel gemakkelijk zelf doen door datgene wat je wil handmatig uit te voeren terwijl de macrorecorder aan staat.

Zaptr,

Dank voor je reactie. Natuurlijk had ik daar ook aan gedacht, maar in elke kolom staan 24 cellen. Als je dit opneemt, dan zou ik 24 x 4 maal de kleur moeten wijzigen. Het lijkt me dat dat veel eenvoudiger kan.

Ik heb een voorbeeldbestandje erbij gedaan. Bekijk bijlage Test voor helpmij.xlsx

EA,

Dit is precies wat ik bedoel. dank je voor je hulp. :thumb:

groet Harry

Zapatr,

Dank voor het meedenken, het is opgelost met het zetje in de goede richting van EA.

PS: ik had een deel van de module gewist. Het bijgesloten bestand was helemaal leeg zag ik, dus had alles gewist. Sorry voor het misverstand.

Groet Harry

Dat je een deel van de module gewist had, lijkt mij onwaarschijnlijk. Het bestand dat je plaatste was nl. een xslx-bestand, daarin KUNNEN geen macro's voorkomen, dus kun je daarin ook geen macro gebruikt hebben! Maar dat je mijn code niet nodig hebt, vind ik niet erg hoor. Dat wordt vaak beweerd als ik kritisch ben, later blijkt dan vaak dat men ze toch gebruikt.

@zapatr, Waar is je post gebleven?

@HarryBee,
Een iets andere variant die kijkt of bepaalde cellen geblokkeerd zijn. In de code van @ExcelAmateur en @zapatr moet je dmv de gebruikte SELECT CASE de juiste kolommen aangeven bij onderstaande code niet.

Code:
Private Sub Worksheet_SelectionChange(ByVal Target As Range)
Unprotect
    For Each cl In Range("A3:X3")
        If Not cl.Locked Then
            With cl.Offset(-1, 0)
            .Interior.ColorIndex = 23
            .Font.ColorIndex = 2
            .Font.Bold = False
            End With
            With Cells(2, ActiveCell.Column)
            .Interior.ColorIndex = 4
            .Font.ColorIndex = xlAutomatic
            .Font.Bold = True