• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost Kolomkoppen in tabel hernoemen

Dit topic is als opgelost gemarkeerd
Status
Niet open voor verdere reacties.

Snulk

Gebruiker
Lid geworden
12 mrt 2005
Ik heb een tabel in 365 en ik wil een andere naam voor de kolomtitel. Het lukt al niet om te deleten en als ik nieuwe naam er overheen typ dan gaat het wel.
Als ik die kolom dan wil kopiëren naar andere kolommen dan maakt ie er zoiets van al Kolom2, Kolom3 enz.

Is er een manier om gewoon zelf de titels van kolommen in te voeren?

Dank,
Jos

PS: heb dit keer geen voorbeeldbestand toegevoegd omdatr de vraag hopelijk duidelijk genoeg is :)

Deleten lukt niet want in een tabel mag de kolomtitel niet leeg zijn. Dus eroverheen typen is de manier om ze te veranderen.

Als je een nieuwe blanco tabel maakt dan geeft Excel automatisch kolomnamen kolom1 kolom2 en kolom3 want die zijn noodzakelijk voor hoe de functionaliteit van de tabel werkt (o.a. Gebruik als naambereik in formules)

Ook moeten alle kolomnamen binnen een tabel uniek zijn je kunt dus niet 2x een kolom met de naam "Bedrag" hebben. Dan maakt Excel automatisch Bedrag2 van de 2e kolom.

Als je een kolom wilt zonder titel heb je een aantal opties.
1. je gebruikt een spatie of ander niet zichtbaar teken als kolom titel
2. je laat kolom2 als titel staan en maakt de tekstkleur en achtergrondkleur hetzelfde.
3. je maakt een vorm aan (bijv rechthoek) die je over de kolomtitel plakt zodat het leeg lijkt.

Dank Roel. Die spatie werkt wel, maar als ik die kopieer en plak gaat ie zelfs de spatie doornummeren, maar ach ik red me er mee

Dat zou eventueel met power query kunnen.
Dan krijg je een nieuwe tabel met je eigen kolomnamen.

Hij wil geen nieuwe tabel met eigen kolomnamen, hij wil excel hervormen naar een tabel zonder kolomnamen.

Handig, zoals het demonteren van de wielen van een fiets opdat die daarna beter funktioneert.

Maak je er wel gebruik van als Excel tabel?
Of wil je gewoon een bereik met gegevens en een titel op rij 1 en een filter?
Dan kan je die tabel eenvoudig converteren naar een bereik.
Dan kan je in regel 1 doen wat je wilt zonder dat er na het kopiëren en plakken een cijfer achter komt te staan.

Laatst bewerkt:
Even terug naar de vraag in #1, want er wordt al weer, zoals gebruikelijk in het Excel forum, lekker door gebreid. De vraag is toch heel simpel, en al een aantal keer beantwoord? (O.a. door TS zelf….)

Ik heb een tabel in 365 en ik wil een andere naam voor de kolomtitel. Het lukt al niet om te deleten en als ik nieuwe naam er overheen typ dan gaat het wel.
Als ik die kolom dan wil kopiëren naar andere kolommen dan maakt ie er zoiets van al Kolom2, Kolom3 enz. Is er een manier om gewoon zelf de titels van kolommen in te voeren?
Dát wil-ie, en hij geeft zelf het antwoord: naar de cel met de tabtoets, en de nieuwe naam er zelf intypen. Dat is het antwoord. Dan kan toch zonder omwegen verder op slot? Of zijn er nog 20 berichtjes nodig om dit verder uit te leggen?

Wat zit er dan achter de vraag als hij/zij het antwoord zelf al lijkt te hebben gegeven (blijkbaar niet dus).

Blijkbaar denkt TS dat er een ándere (en betere/snellere?) manier is om de kolomkoppen te veranderen? Ik denk dan bijvoorbeeld aan een Persoonlijke Assistent die de gegevens inklopt, of een aantal schreeuwcommando's die de computer dan zelf uitvoert... MindControl zou wellicht de beste optie zijn :).

Dank Roel. Die spatie werkt wel, maar als ik die kopieer en plak gaat ie zelfs de spatie doornummeren, maar ach ik red me er mee

dat klopt. De spatie optie is eigenlijk alleen een werkbare "bushfix" als je maar 1 of 2 kolommen hebt (waarbij je de tweede kolom dan 2 spaties geeft om een afwijkende titel te zijn)

Ik heb zelf ook wel eens tabelkolommen die geen naam hoeven te hebben (vaak als een klant dat wil) en dan gebruik ik meestal de optie om dezelfde kleuren te gebruiken voor zowel tekstkleur als achtergrond.

Een optie die ik nog vergeten was is om de regel waarin de kolom titels staan te verbergen en zelf dan in de regel boven de tabel de opmaak en teksten geeft (incl leeglaten) die je wilt.

dank allen, ik sluit het.
Bij kopiëren vond ik het wat lastig, omdat Excel blijft doornummeren, maar ook wel logisch

gr
Jos

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan