• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Kolommen automatisch koppelen

Status
Niet open voor verdere reacties.

ammerse

Gebruiker
Lid geworden
4 sep 2008
Ik heb een vraagje. Misschien is het niet moeilijk maar ik kom er niet uit. Ik heb 2 werkbladen. In de blad1 vul ik in kolom A een getal in en dat voor bijvoorbeeld rij 1 tot 4. Nu wil ik graag dat deze ook automatisch verschijnt in blad2 maar dan kolom B in (als dat mogelijk is) rij 5-8. Nu kan je dit doen door deze cellen te koppelen en tot zover lukt dat ook. Alleen wil ik nu dat als ik een rij toevoeg tussen rij 2 en 3 van blad1 deze rij ook automatisch toegevoegd wordt tussen rij 6 en 7. Hoe is dit mogelijk? Alvast hartelijk dank voor jullie tijd.

Beste,

Ik weet niet hoever je naar beneden door wilt trekken.
Deze kun je plakken in B5 van Blad2 en doortrekken zover je wilt, anders nemmt het de onderste (laatste in de reeks) niet mee.

Code:
=ALS(VERSCHUIVING(Blad1!$A$1;(RIJ()-5);0)="";"";VERSCHUIVING(Blad1!$A$1;(RIJ()-5);0))

Beste Harry,

Bedankt voor je waardevolle formule. Alleen heb ik nog een vraagje. Als je dit nl. zo toepast en ik voeg in blad1 een rij toe dan wordt deze ook netjes toegevoegd in blad2 maar de gegevens uit kolom c , d etc. van blad2 schuift hij niet mee op.

Alvast bedankt!

Beste Harry,

Bedankt voor je waardevolle formule. Alleen heb ik nog een vraagje. Als je dit nl. zo toepast en ik voeg in blad1 een rij toe dan wordt deze ook netjes toegevoegd in blad2 maar de gegevens uit kolom c , d etc. van blad2 schuift hij niet mee op.

Alvast bedankt!

Hoi Henk-Jan,

Graag gedaan, maar als je je bestandje wil uploaden, dan hoef ik niet te gokken, en kan het misschien op een ander manier.

Verneem het wel.

Ik heb een vraagje. Misschien is het niet moeilijk maar ik kom er niet uit. Ik heb 2 werkbladen. In de blad1 vul ik in kolom A een getal in en dat voor bijvoorbeeld rij 1 tot 4. Nu wil ik graag dat deze ook automatisch verschijnt in blad2 maar dan kolom B in (als dat mogelijk is) rij 5-8. Nu kan je dit doen door deze cellen te koppelen en tot zover lukt dat ook. Alleen wil ik nu dat als ik een rij toevoeg tussen rij 2 en 3 van blad1 deze rij ook automatisch toegevoegd wordt tussen rij 6 en 7. Hoe is dit mogelijk? Alvast hartelijk dank voor jullie tijd.

Hallo,

Ik heb een engelstalige versie, dus je zal de commando's even moeten vertalen...

Om jouw voorbeeld te gebruiken:
- Selecteer op blad1 het bereik A1:A4 en druk op "copy"
- Selecteer op blad2 de cel B1
- hou de shift-toets ingedrukt en selecteer met de muis het commando "edit" in de menubalk. Nu verschijnt er een extra commando "Paste picture link".

Dit werkt perfect wanneer je geen bewerkingen moet uitvoeren op de gecopieerde data.
Automatisch invoegen van cellen werkt ook zonder gebruik te maken van formules...

Greetzzzzz, Raf.

Hallo Harry en Raf,

Ik heb even een test bestandje bijgevoegd. Als je nu op blad 1 tussen rij 2 en 3 een nieuwe rij invoegt dan zie je dat op blad2 de gegevens van kolom c en d niet meegaan. De oplossing van Raf is op zich ook wel wat waard, maar kan je die ook vastzetten in een kolom zodat niet iemand het plaatje gaat verschuiven?

Alvast weer bedankt!

Bijlagen

Hallo Harry en Raf,

Ik heb even een test bestandje bijgevoegd. Als je nu op blad 1 tussen rij 2 en 3 een nieuwe rij invoegt dan zie je dat op blad2 de gegevens van kolom c en d niet meegaan. De oplossing van Raf is op zich ook wel wat waard, maar kan je die ook vastzetten in een kolom zodat niet iemand het plaatje gaat verschuiven?

Alvast weer bedankt!

Je kan je werkblad beveiligen. Cellen die wel dienen veranderd te worden wel even aangeven in de cel-opties.

Greetzzzzz...

Raf.

Hallo, Hallo,

Nog even een aanvulling op raf's oplossing. Ook als ik hier een rij toevoeg schuiven mijn gegevens die ik zelf op blad2 toevoeg niet mee.

Is hier een oplossing voor?

Alvast bedankt!

Bovengenoemde oplossingen voldoen niet helemaal aan mijn wensen. Dus hierbij nog eenmaal de vraag of een van jullie wel een oplossing heeft.

Alvast bedankt!

Ammerse,

Ik heb hetzelfde probleem. Ik weet ook niet hoe het op te lossen. Misschien dat het met een macro wel gaat, maar ik heb niet genoeg kennis van visual basic.

Maar hoe ik dit omzeil:

Je plakt in elke worksheet dezelfde structuur. Als je iets wil invoegen, selecteer je de rij waar je wil invoegen. Daarna ga je de worksheets waar je deze verandering wilt gaan selecteren terwijl je op Ctrl drukt. Als je ze allemaal geselecteerd hebt, ga je pas een nieuwe rij gaan invoeren.
Je zal zien dat de data in elke worksheet meeschuiven.

Enige nadeel: je structuur moet in elke worksheet op dezelfde plaats staan, anders lukt het niet denk ik

Het is geen mooie oplossing, maar het werkt wel!

Stamplou,

Bedankt voor je reactie. Aan deze mogelijkheid had ik nog niet gedacht. I.c.m. Raf's oplossing werkt het nu, maar er moet toch een mooiere oplossing mogelijk zijn.

Dat denk ik ook ja, maar mijn kennis reikt (nog) niet ver genoeg om dit te verwezenlijken.;)

Misschien iemand van de senior members ;)

Code:
sheets(1).columns(1).specialcells(xlcelltypeconstants).copy sheets(2).cells(5,2)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan