kolommen en achtergrondkleur gaan niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ronald61

Gebruiker
Lid geworden
26 nov 2000
Ik wil een vouw brochure maken op een liggend A4 papier. De achtergrond van de brochure heeft een kleur (opvuleffecten >bitmappatroon)

Hoe ben ik te werk gegaan:
Ik stel de kolommen in .
Dan ga ik naar tabblad Opmaak, kies achtergrond > opvuleffcten en bitmappatroon.
Maar als ik dat gedaan heb zijn de kolommen weg en moet ik die weer opnieuw maken. maar als ik die kolommen heb gemaakt is de achtergrond weer weg.

wat te doen?

Ron

Hoi Ron, :D

Tja, dat is idd een probleem!
Deze functie (achtergrond met bitmap'/plaatje/etc) is voorbehouden aan HTML. (webslayout)

Waarom? Heel simpel dit is gedaan omdat printers niet in staat zijn van kantlijn tot kantlijn te printen. (daar zijn persen voor)

Er is een oplossing voor hetgeen jij wilt maar zal meer werk zijn.

Wat je kunt doen is het volgende.
Tover de werkbalk tekenen tevoorschijn.
Klik op de rechthoek en plaats deze over het gebied waarvan jij zeker weet dat jouw printer deze kan printen.
Rechtermuisknop Object opmaken en bij achtergrond het bidmappatroon instellen wat jij wilde. (haal gelijk even de kantlijn weg.)
Nogmaals rechtermuisknop kies volgorde en plaats het object achter de tekst.

Vervolgens plaats je om de kolommen na te maken, tekstvakken op jouw document. Deze vakken ga je eerst koppellen.
Rechtermuisknop op het tekstvak en kies tekstvakkoppeling maken. (er verschijnt een schenkkan!)
Klik met deze kan op het tekstvak wat er rechts naast ligt! (doe zo voort met de andere vakken)
Vervolgens haal je van de tekstvakken de lijnen weg en geef je deze dezelfde achtergrond als de rechthoek.

Voila en klaar!
Ja, het is heel veel werk...maar volgens mij een van de weinige manieren om hetgeen jij wilt na te maken.

Succes! :thumb:

Ja, Word kan veel, maar niet alles.
De werkvolgorde van Joost is mogelijk.

Maar indien je vaker dit moet doen zou het ook met een tekenprog kunnen.

Het ligt er maar net aan wat je prettiger werken vindt.

Om een flyer te maken kun je
DrawPlus 4.0 gebruiken Tekenprog &n Amimatie 7 MB
http://www.freeserifsoftware.com/
extra wizards 6 MB etc

http://www.freeserifsoftware.com/products.asp
3DPlus Tekenprogramma
Tutorials:
http://www.serif.com/community/tutorials/index.asp

Bij het opstarten van DrawPlus 4.0 kies je wat je wenst te maken. er zijn ook voorbeelden in.

Wel registreren, om het progje te laten werken.
Alles Freeware.

:cool:

Laatst bewerkt:
Hoi Peter, :D

Tja...dat is natuurlijk ook een leuke benadering om het probleem op te lossen!

Gewoon van progje wisselen.

Wellicht ook een goede optie. :thumb:

maar, als je heel veel a4-tjes met achtergrondkleur wil printen dan gaan fabrikanten van inkt lekker lachen.
is dan geen optie om gewoon gekleurde papier te kopen ??? dan ben je goedkoper uit, denk ik

Joost, bedankt voor de tips. Ik loop wel een beetje vast. Misschien komt dat omdat ik Office XP gebruik.

De rechthoeken (de kolommen) met bitmappatronen is gemaakt conform jouw beschrijving. Ik loop vast op het momnet dat ik de tekstvakkoppelingen moet maken.
Als ik in het gekleurde teekstvk sta en dan met de rechtermuis klik, verschijnt er geen menu met tekstvakkoppeling maken, wel een optie met tekenpapier opmaken, maar daar zie ik geen mogelijkheid voor het maken van de tekstvakkopeling.
Misschien dat je me daar even verder kunt helpen?

Wat betreft de andere tips om andere programma's ervoor te gebruiken, dat lukt niet. Ik moet de folder nl verzenden via de mail, en ik ga er vanuit dat als het in een ander progje is gemaakt, de ontvangers het niet kunnen openen.

Ron

Hoi Rob, :p

Tja, had ik even niet aangedacht. (ik werk zelf zonder tekenpapier)

Voor dit soort dingen kun je beter even tekenpapier uitzetten. Menu/Extra/Tabje Algemeen/vinkje weghalen bij automatisch tekenpapier maken bij het invoegen van autovormen.

Wellicht is het ook handig om de randen van de tekstvakken pas te verwijderen als deze gevuld zijn met tekst en gekoppeld zijn. (dan weet je beter of je goed op de rand klikt)

Mocht je er nu niet uitkomen, stuur dan even het docje op dan maak ik het even voor je: joostverdaasdonk@hotmail.com

Succes! :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan