• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

kolommen goed vullen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Willemien2

Gebruiker
Lid geworden
2 aug 2008
Beste allen,

-We hebben voor school een enqeute gedaan en willen die netjes in kolommen weergeven, zodat elke regel 1 formulier is.
-De formulieren zijn gelukkig digitaal ingevuld en bevallen ook "veldnamen" zeg ik dat goed.
-Die namen komen overeen met de koppen van de kolommen.
-We hebben al geleerd dat je met transponeren, zodat de invulgegevens van vertilaal naar horizontaal worden gezet.

En nu het probleem!
In onze vragenlijst was het mogelijk dat je op vragen geen antwoord kon geven. Hierdoor hebben we een hiaten in de antwoordenlijsten.Een getransponeerder lijst ziet er dan zo uit:

Tabelkoppen: A B C D E F G H
lijst 1 A C D E G H
lijst 2 A B C D E F G H
lijst 3 F G H
lijst 4 C D E G H

We gebruiken ongeveer 100 kolomen (er word ook leefdtijd berekend enzo meer). Ik heb al een maco gemaakt die door 1x op CTRL+I te drukken de antwoorden op een bepaalde regel alles 1 veld naar rechts schuifd. maar ja ik moet dus alle antwoorden aflopen per regel om te kijken of het antwoord wel in de goede kolom staat.
Als dat gebeurd is verwijderen we de regel waar de veldnamen instonden en is de tabel netjes aangesloten.

De vraag!
Kan iemand een voorbeeld geven hoe ik in een macro moet programeren waarin in dus 2 cellen met tekst met elkaar vergelijk(bv cel a100 met a1(kopregel)). Als ze niet gelijk zijn moet mijn macro starten (en dus de antwoorden op die regel 1 kolom naar recht verplaatsen). En dan moet de volgende kolom op de zelfde manier gecontrolleerd/verschoven worden (cel b100 en b1), totdat de lege kolomnaam aan het einde word bereikt.

Pfff, Wie kan me helpen zodat ik dus dit krijg?

Tabelkoppen: A B C D E F G H
lijst 1 A C D E G H
lijst 2 A B C D E F G H
lijst 3 F G H
lijst 4 C D E G H

Groeten Willemien

Hoi Willemien

Als je een voorbeeldbestandje met een 10-tal rijen hier zet, zal ik het met een formule doen en heb je geen macro nodig.

Wigi

hier is een voorbeeld bijlage

zoals je ziet zijn de kolomen per regel verschoven....Ik wil ze dus graag precies onderlekaar hebben. de veldnaamregel halen we er dan snel tussenuit.

Mijn macro zorgt voor de verschuiving van 2 regels naar de volgende kolom als je op de cel gaat staan die verschoven moet worden

Sub Macro1()
'
' Macro1 Macro
'
' Sneltoets: CTRL+i
'
ActiveCell.Range("A1:A2").Select
Selection.Insert Shift:=xlToRight, CopyOrigin:=xlFormatFromLeftOrAbove
ActiveCell.Range("A1:A2").Select
Selection.End(xlToRight).Select
End Sub

Maar ik wil dus nog een vergelijking hebben van de kolomkop en de veldnaam. dan weet ik of de macro nog eens moet "schuiven"
Hopelijk helpt dit

Groeten Willemien

Bijlagen

Dag Willemien

Leuk om te zien dat je met macro's bezig bent... :thumb:

Test deze code eens uit op een kopietje van je bestand.

Code:
Sub VeldenVerplaatsenEnRijenVerwijderen()

Dim iTeller As Integer
    Dim lRij As Long

Application.ScreenUpdating = False

For lRij = Range("A" & Rows.Count).End(xlUp).Row - 1 To 2 Step -2

For iTeller = Cells(lRij, Columns.Count).End(xlToLeft).Column To 3 Step -1

If Len(Cells(lRij, iTeller).Value) > 0 Then

If Left(Cells(lRij, iTeller).Value, 2) <> Left(Cells(1, iTeller).Value, 2) Then

Cells(lRij, iTeller).Resize(2).Cut Destination:=Cells(lRij, Application.WorksheetFunction.Match(Cells(lRij, iTeller).Value, Rows(1), 0))

End If

End If

Next

Rows(lRij).Delete

Next

Columns.AutoFit

Application.ScreenUpdating = True

MsgBox "Klaar, Willemien", vbInformation, "Klaar"

End Sub

Wigi

Dankjewel!

Dag Willemien

Leuk om te zien dat je met macro's bezig bent... :thumb:

Test deze code eens uit op een kopietje van je bestand.

Wigi

Dankjewel voor de moeite. Het werkt heel goed :). Maar de code moet ik nog wel uitzoeken, want bepaalde dingetjes snap ik niet.

Nogmaals bedankt. Kuzzzz

Stel je vragen dan maar.

Maar doe dat hier, op emails antwoord ik normaal gezien niet (geen tijd).

Wigi

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan