• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Kolommen legen bij openen bestand

Status
Niet open voor verdere reacties.

AnnaBo

Gebruiker
Lid geworden
8 jul 2014
Hallo allemaal,
ik ben vrij nieuw in het gebruik van excel. De basis weet ik wel een beetje, maar verder houd het wel een beetje op.
Mijn vraag is of het mogenlijk is dat wanneer ik een bestand open, vooral een werkblad, ik bepaalde kolommen kan legen. of leegt hij dan de kolommen op alle werkbladen tegenlijk. Het bestand bestaat uit meerdere werkbladen en bepaalde gegevens van het ene werkblad moeten worden gebruikt op de volgende, etc. Dus het moet echt alleen gebeuren op het werkblad waar ik dan mee werk.

Ik lees hier heel veel over macro's, maar kom er niet goed uit hoe ik dat moet doen.
Is er misschien een "makkelijke" manier om een formule/ macro aan een afbeelding te koppenen zodat we alleen die hoeven aan te klikken?

Misschien staat het op het forum, maar met zoeken vind ik niet wat ik bedoel.

Op mijn werk gebruiken we wel nog een oudere versie van Excel, nog voor Vista....

Alvast bedankt!

Ik denk dat ik wel iets heb gevonden trouwens, maar ik kom er niet goed uit.

Ik zie overal "Selection.ClearContents" of "ActiveSheet.Cells.ClearContents" staan, maar hoe kan ik dat koppelen aan een afbeelding niet op het werkblad staat? En hoe moet ik dat in een macro verwerken?

Stel je wil bij openen van je bestand de kolommen A,B, en C van "Blad1" wissen.
- Rechsklik onderaan in je bestand op de tab van een willekeurig blad en kies"programmacode weergeven".
- Dubbelklik in de linkerkolom op "ThisWorkbook".
- Plaats aan de recherkant het volgende en sla daarna het bestand op.
Code:
Private Sub Workbook_Open()
Sheets("Blad1").Columns("A:C").ClearContents
End Sub
je moet toch maar eens de beginselen van macro's bestuderen; op internet is daarover veel ifo te vinden.

Bedankt, ik ben idd al een beetje aan het kijken. Het probleem is dat de meeste uitleggen voor Vista of hoger zijn... En dat ik nu op mijn werk zit.
Maar ik ga puzzelen en laat het weten als ik nog vragen heb, anders zet ik de vraag als opgelost.

Nogmaals bedankt

Vista heeft er niet zoveel mee te maken, het gaat er om met welke versie van Microsoft Office je werkt.
En om vba te leren heeft het niet zo veel belang met welke versie je werkt, de meeste code (inderdaad niet alle, maar wel die in bericht #3) werkt in alle versies.

Heb inmiddels al goed gegoogled, denk dat ik er al iets van snap.
Ik ga het proberen op mijn werk. Thuis heb ik openoffice, maar daarin herkend hij de code: Private Sub Workbook_Open () niet... Morgen maar kijken op mijn werk.
Ik neem aan dat ik de macro moet maken (naam geven en opslaan) en dan naar bewerken gaan en dan kan ik de code in het veld voegen?

Je moet alleen maar doen wat ik in bericht #3 schreef.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan