• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Kolommen met waarden in een stapelkolom (afhankelijk van marge)

Status
Niet open voor verdere reacties.

MvBeelen

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
27 jun 2017
Hallo allemaal,

Ietwat een leek wat betreft Excel, hoop ik dat jullie me verder kunnen helpen..

Ik heb een aantal kolommen met een heleboel rijen met waardes (30.000+). Wat ik graag zou willen is van deze waardes een stapelkolom maken, afhankelijk van de marge waarin deze waardes vallen.
Dus bijvoorbeeld: blauw deel voor alle waardes tussen 1-3, groen voor alles tussen 4-7 en rood voor alles tussen 8-10.

Ik heb wel alle cellen voorzien van voorwaardelijke opmaak (dus alles tussen 1-3 is blauw, enz). Maar hoe vertaal ik dit nu naar een stapelkolom?

Misschien lastig hierbij is dat niet alle waarden in 1 kolom staan, maar in meerdere. Hoop dat dat enigszins makkelijk te combineren valt.

Hoop dat mijn vraag duidelijk is, alvast bedankt!

MvBeelen,

welkom op Helpmij.nl!

Het is een goede gewoonte om een probleem te illustreren aan de hand van een (voorbeeld) Excelbestand waarin het probleem/de vraag voorkomt.
LET OP dat er geen "gevoelige" informatie in het bestand staat.

Met zo'n bestand voorkom je dat de helpers zelf moeten gaan bedenken hoe jouw originele bestand er uit ziet, et als gevolg dat het moeilijk is een passende oplossing aan te bieden.

Dag Haije,

Dank voor je reactie! Ik heb een voorbeeld bijgevoegd, zie bijlage. In het voorbeeld staan een aantal kolommen met allemaal waardes (in dit geval temperatuurmetingen).

Ik zou deze waardes graag terug zien in een stapelkolom, gesorteerd op marges (of noem je dat groepen?). Bijvoorbeeld de metingen van 0-18 graden (blauw), 19-23 graden (groen) en 24-35 graden (rood). Zo hoop ik te zien hoe de metingen zich over het geheel verhouden (bijvoorbeeld hoe een groot deel zich bevind in de blauwe marge).

Hoop duidelijker zo?

Bekijk bijlage Voorbeeld_Temperaturen.xlsxBekijk bijlage Voorbeeld_Temperaturen.xlsxBekijk bijlage Voorbeeld_Temperaturen.xlsxBekijk bijlage Voorbeeld_Temperaturen.xlsx

Ja precies!
Dus om de waardes binnen een categorie te ''tellen'' gebruik ik dan de formule: =AANTAL.ALS(A$2:A$29024;"<19") (aangepast aan de gebruikte cellen en de gewenste categorie/marge). Voor het totaal kan ik de verschillende meters dan nog bij elkaar optellen.

Veel dank!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan