• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Kolommen met weekend/feestdagen toevoegen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Textor

Gebruiker
Lid geworden
13 sep 2016
Berichten
35
Beste leden,

ik zit na een week knoeien nog maar eens vast op een Excel-probleem (of om precies te zijn zit ik vast op mijn eigen onkunde). In bijlage een voorbeeld-file. Ik krijg standaard een Excel-file aangeleverd waarbij de dagen waarop er geen data ingevuld zijn (meestal weekends, feestdagen of dagen waarop er geen productie is) ook niet horizontaal opgelijst worden (zie tweede tabblad Data). In mijn eerste tabblad worden de datums weergegeven met cijfers, vb. 1 staat voor 01/04/2016, 2 voor 02/04/2016 enz. Ik zou nu graag mijn datums van tabblad Data linken aan de juiste kolom (weergegeven met een cijfer), dus de kolom 01/04/2016 linkt zich met de kolom waar cijfer 1 boven staat. Aangezien de weekends elke maand veranderen kan ik het niet oplossen met kolommen invoegen om de datum continu te maken. Weet er iemand hoe ik dit varkentje moet wassen? Bekijk bijlage Weekends.zip
 
In C1 en afsluiten met Ctrl+Shift+Enter.
Daarna doorvoeren naar rechts.
Code:
=KLEINSTE(ALS(WEEKDAG(DATUM(2016;4;Apr!$C$2:$AF$2);2)<6;DATUM(2016;4;Apr!$C$2:$AF$2);"");KOLOM()-2)
 
Oei

Dag Harry,
je hielp me al eens fantastisch uit de nood en ik heb de formule geplakt in de formulebalk en de ctrl+shift+enter toegepast, er staan accolades rond de formule in de balk en de eerste datum 01/04/2016 is even "versprongen/neergerold" in de cel C1 zelf. Maar als ik dan in het lint bovenaan doorvoeren > rechts klik, schrijft hij alleen maar de celinhoud van B1 in de cel C1.
Euh... ik voel me een beetje oliedom... wat doe ik verkeerd?
 
Hallo,

Hier in deze bijlage niet.
 

Bijlagen

  • Weekendstoevoegen.xlsx
    12,6 KB · Weergaven: 35
Hmm

Harry,
ik moet mijn zoon gaan oppikken...
Ik heb je bestand bekeken en zie inderdaad dat de formule doorgevoerd is naar rechts, maar begrijp nog altijd niet hoe ik nu verder moet. Ik had verwacht dat ik ergens bijkomende blanco kolommen zou zien voor die datums zonder data. Zucht...
Ik probeer mij morgenavond nog eens hierover te buigen en je formule te begrijpen.
Alleszins bedankt voor je input en engelengeduld,
 
Vervolg

Dag Harry,

met mijn vraag nu wilde ik eigenlijk ongeveer hetzelfde doen als in mijn vraag "Kopiëren celinhoud en comment maandplanning naar dagplanning - op basis van dropdown" maar dan zonder comments. Ik heb mijn bijlage een beetje aangepast, zodat het duidelijker wordt wat ik bedoel. Ik heb een "kapperszaak" aangemaakt en zou graag gegevens uit twee verschillende tabbladen combineren. Probleem is dat het ene tabblad dat ik aangeleverd krijg, de dagen zonder activiteiten (weekends, sluitingsdagen enz) niet weergeeft. En dus zoek ik nu iets om dat te omzeilen zodat ik weer de celinhoud van maand- naar dagplanning kan kopiëren, zoals je de eerste keer hebt gemaakt. Maar die dagen die er tussenuit vallen dwarsbomen mijn plannen.
Sorry voor de onduidelijkheid (ik zat in het denkpatroon dat "iets" blanco kolommen kon bijcreëren voor de dagen die ik te kort kwam).


Bekijk bijlage Weekendsvervolg.zip
 
zoiets?
 

Bijlagen

  • Weekendstoevoegenvervolg.xlsx
    16,7 KB · Weergaven: 38
Ja maar...

Dag Harry,

wat je gemaakt hebt, werkt prima, maar... Ik heb bij wijze van voorbeeld een copy/paste van een nieuwe maandsituatie in het tabblad Data gegooid. (het is immers de bedoeling dat ik af en toe een update krijg en die dan in dat tabblad steek). Het was de maand juli, maar ik heb er de maand april van gemaakt, als voorbeeld. Ik vermoed ook dat je eerste inbreng (die code [{=KLEINSTE(ALS(WEEKDAG(DATUM(2016;4;Apr!$C$2:$AF$2);2)<6;DATUM(2016;4;Apr!$C$2:$AF$2);"");KOLOM()-2)}] ) geen nut meer heeft in de tweede versie?
Zoals je ziet kan het aantal dagen waarop activiteit is, kan variëren, dus soms meer of minder kolommen, met een maximum van 31 natuurlijk. Hoe komt het dat het niet meer werkt?Bekijk bijlage Weekendsvervolg28092016.zip
 
Doordat de gezochte gegevens nu in kolom A staan, in je vorig voorbeeld staan die in kolom B.
 
Bloos

Dag Harry,

Ik denk dat ik hiermee de trofee voor de idiootste opmerking op Helpmij wel heb gewonnen. Waar moet ik die afhalen?
Nog maar eens bedankt voor je snelle hulp en prettige avond verder.
Ik vink dit item aan als opgelost,
 
Ach, soms zie je je eigen werk niet meer Textor.

Succes verder.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan