• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

kolommen rij voor rij de celinhoud controleren en waarderen

Status
Niet open voor verdere reacties.

anton44

Verenigingslid
Lid geworden
20 mei 2005
Vraag: De gekozen kolommen (vermeld in D3 en D4) rij voor rij vergelijken en het resultaat tonen met 1 c.q. 0 in kolom J
Zie bijlage als voorbeeld.
Is er als alternatief ook de mogelijk om meer dan 2 kolommen te vergelijken?

Bijlagen

Dynamische oplossing voor office 365. Kijk maar of dit werkt bij jou. In de bijlage kun je vergelijken met meerdere kolommen (zie D4:G4)

Code:
=LET(r;C8:H15;z;D4:G4;x;TAKE(r;;D3)=CHOOSECOLS(r;FILTER(z;z<>""));c;COLUMNS(x);N(MMULT(N(x);SEQUENCE(c;;;0))=c))

Bijlagen

@JEC. Bedankt voor het aandragen van een potentiële oplossing.
Helaas werkt deze niet met mijn Excel 2021 NL. Foutmelding #NAAM!- na wijzigen van kolomnummer.
Mogelijk veroorzaakt door de Engelse formules. Helaas weet ik niet of er NL equivalenten zijn.

Als je de bijlage opent zou het moeten werken. Zo niet, dan heb je de functies niet

Deze zou mogelijk ook werken (niet voor meerdere kolommen), afhankelijk van je versie

Code:
=N(INDEX(C8:H15;;D3)=INDEX(C8:H15;;D4))

Deze oplossing werkt prima. Bedankt.
Ik vermoed dat deze niet opgaat voor meer dan 2 kolommen. Is een alternatieve vraag en niet persé nodig.
Is gebaseer op A=B;1;0 > A=B=C;1;0 werkt niet.

Werkt prima, bedankt.
Deze oplossingsrichting is nieuw voor mij. ;)

Deze zou mogelijk ook werken (niet voor meerdere kolommen), afhankelijk van je versie

Code:
=N(INDEX(C8:H15;;D3)=INDEX(C8:H15;;D4))

Werkt in mijn versie niet. Foutmelding #OVERLOPEN!

Haal eerst alle data eronder weg

De INDEX werkt prima, haal alle data onder J8 weg, alleen in J8 moet een formule staan.

Nog ééntje:
Code:
=N(VERSCHUIVING(B8:B15;;D3)=VERSCHUIVING(B8:B15;;D4))
Of, voor de fun:
Code:
=LET(q;C8:H15;x;C6:H6;y;FILTER(q;x=D3);z;FILTER(q;x=D4);N(y=z))

Laatst bewerkt:
Inderdaad, met INDEX werkt nu ook bij mij dank zij de extra info.

De voor mij werkende en toepasbare oplossingen heb ik in een bestand gezet (bijlage)
Met gewaardeerde dank voor de ondersteuning van de forumleden.
Ook heb ik mijn oplossing ingebracht om meer dan 2 kolommen met elkaar te kunnen vergelijken.

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan