• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Kolommen uit een rij samenvoegen in draaitabel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Thijsssss

Gebruiker
Lid geworden
13 dec 2016
Hoi allemaal,

Ik ben benieuwd of het mogelijk is om bepaalde kolommen uit een rij onder elkaar te krijgen in een draaitabel.

Zie bijlage.

Tabblad invoer:
- Kolom A t/m D krijg ik aangeleverd, met daarin een bedrag over een bepaalde periode. In de kolommen daarachter splits ik het bedrag op per maand.

Tabblad resultaat:
- als resultaat wil ik een draaitabel (of vergelijkbaar resultaat) waarin onder elkaar per maand en per code het betreffende bedrag komt te staan.

Het moet een dynamisch resultaat zijn waarbij je op tabblad Invoer telkens nieuwe regels (kolom A-D) kan toevoegen.

Alvast bedankt!

Bijlagen

kan je op een simpele manier uitleggen wat het verschil is tussen de eerste en de tweede periode?

Met eerste periode en tweede periode bedoel ik de betreffende kalendermaand.

De bedragen op tabblad invoer hebben vaak betrekking op twee kalendermaanden (kolom A t/m D). De begindatum ligt in de eerste kalendermaand en de einddatum in de volgende.
Als resultaat wil ik de bedragen gespecificeerd hebben per kalendermaand. Met eerste periode geef ik in mijn voorbeeld aan de kalendermaand van de begindatum en met tweede periode de kalendermaand van de einddatum.
Vanaf kolom E wordt het bedrag berekend dat betrekking heeft op de betreffende kalendermaand. Dat wil ik dan vervolgens graag per kalendermaand weergegeven zien zoals hieronder.

(voorbeeld)
code Kalendermaand Bedrag
12345 1-2023 100
12345 2-2023 200
12345 3-2023 300

thanks voor je respons.
ik heb in de bijlage naast jouw tabel, weergegeven wat het gewenste resultaat moet zijn. (de bedragen verwijzen naar de cellen waar ze vandaan moeten komen).
per code en kalendermaand moet het totaalbedrag worden weergegeven dat op de betreffende kalendermaand betrekking heeft.

Bijlagen

je opsplitsing van kolom D naar G:H klopt ergens niet

Bijlagen

@cow18 je hebt gelijk, ik heb het aangepast.
De optelling per periode wordt nu inderdaad gedaan.

Zie bijlage.

Waar ik nu naar opzoek ben is om de volledige tabel (van J6 : L15) automatisch te laten aanmaken, dus inclusief de kolommen code en maand. Als er in de brondata een regel wordt toegevoegd zou de tabel automatisch aangevuld moeten worden.

Bijlagen

heb je excel2021 of 365 ?

ik zal nog eens een hulplijn moeten inroepen om die formules volledig "dynamisch" te maken, met van die # erin, maar hier heb je alvast een voorzet.:o

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan