• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Kolomnr of celadres achterhalen met een zoek functie

Status
Niet open voor verdere reacties.

wouter1983

Gebruiker
Lid geworden
8 mei 2009
Ik heb het volgende probleem waar ik niet uit kom.

Ik gebruik de vert.zoeken functie om een tabel aan te vullen. Het kolomindex getal moet echter variabel zijn.

Ik heb de inhoud van de kolomkoppen variabel gemaakt maar alle mogelijke opties komen voor in het bronbestand waar ik in zoek. De vert.zoeken moet dus afhankelijk van de kolomkop het resultaat geven van een andere kolom (namelijk diegene die overeenkomt in de kolomkop van de bron)

Ik krijg het echter niet voor elkaar om bijvoorbeeld met horiz.zoeken het kolomnummer of celadres te achterhalen.

Moeilijk uit te leggen maar het voorbeeldbestand (origineel is vele malen omvangrijker) geeft denk ik wel een duidelijker beeld. Het kolomnr staat nu op 1 maar hier moet dus een formule cq verwijzing komen.

Bijlagen

In C5:

Code:
=VERT.ZOEKEN(A5;Blad2!A:N;VERGELIJKEN($C$4;Blad2!C1:N1;0);0)

middels =VERGELIJKEN($C$4;Blad2!C1:N1;0) heb je de eerste kolom in de range op blad 2

Bedankt. Met een kleine aanpassing (ik moet nog een getal optellen zodat de kolomindex overeenkomt met de vert.zoeken of bij vergelijken ook A:N pakken) werkt dit perfect.

Code:
=VERT.ZOEKEN(A5;Blad2!A:N;VERGELIJKEN($C$4;Blad2!A1:N1;0);0)
of
Code:
=VERT.ZOEKEN(A5;Blad2!A:N;(VERGELIJKEN($C$4;Blad2!C1:N1;0))+2;0)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan