Ik ben al een tijdje bezig met een Excel bestand en wil graag de grootste waardes in een aparte kolom.
Ik zal eerst de gewenste situatie plaatsen:
[table="width: 500, class: grid, align: left"]
[tr]
[td][/td]
[td]A[/td]
[td]B[/td]
[td]C[/td]
[td]D[/td]
[td]E[/td]
[td]F[/td]
[td]G[/td]
[td]H[/td]
[/tr]
[tr]
[td]1[/td]
[td]Klannummer[/td]
[td]N1[/td]
[td]N2[/td]
[td]P1[/td]
[td]P2[/td]
[td]P3[/td]
[td]Segmentcode[/td]
[td]Segmentcode Alfabetisch[/td]
[/tr]
[tr]
[td]2[/td]
[td]12345[/td]
[td]5[/td]
[td]4[/td]
[td]3[/td]
[td]2[/td]
[td]1[/td]
[td]N1-N2-P1[/td]
[td]N1-N2-P1[/td]
[/tr]
[tr]
[td]3[/td]
[td]54321[/td]
[td]1[/td]
[td]2[/td]
[td]3[/td]
[td]4[/td]
[td]5[/td]
[td]P3-P2-P1[/td]
[td]P1-P2-P3[/td]
[/tr]
[tr]
[td]4[/td]
[td]51432[/td]
[td]9[/td]
[td]0[/td]
[td]2[/td]
[td]4[/td]
[td]6[/td]
[td]N1-P3-P2[/td]
[td]N1-P2-P3[/td]
[/tr]
[tr]
[td]5[/td]
[td]75863[/td]
[td]9[/td]
[td]9[/td]
[td]2[/td]
[td]4[/td]
[td]6[/td]
[td]N1-N1-P3[/td]
[td]N1-N1-P3[/td]
[/tr]
[/table]
Ik wil met een formule de hoogste waarde 3 waarden opvragen en daarvan de kolomnaam. Zoals in de gewenste situatie te zien is, wordt dit goed weergegeven (enkel niet de rode tekst).
Ik had hiervoor de volgende formule geschreven:
Deze formule kan ik dan in G2 t/m G5 doen en komt er netjes de volgorde uit, echter is er het probleem dat omdat ik GROOTSTE gebruik bij dubbele waardes het eerste getal wordt gebruikt en dus herhaling voorkomt. Bij de rode tekst is dit goed te zien, hierin wordt N1 twee keer herhaald.
Verder heb ik geen formule kunnen vinden voor de laatste rij die de tekst op alfabetische volgorde zet, dit heb ik voor mijn eigen tabel met de hand gedaan maar is heel lang werk als het om meer dan 8.000 klanten gaat.
Een tweede punt is dat alles dynamisch moet zijn, het kan voorkomen dat er klantnummers bij komen en gaan. Het kan ook zijn dat N1 en N3 samen NX worden.
Ik kan het zelf wel dynamisch maken met VERSCHUIVING, echter loop ik dan tegen het probleem aan dat ik een extra rij heb naast een draaitabel die bij het verversen de tekst weer weghaald.
Ik hoop dat ik voldoende duidelijk ben geweest en anders wil ik best een bestandje uploaden of meer informatie geven.
Ik zal eerst de gewenste situatie plaatsen:
[table="width: 500, class: grid, align: left"]
[tr]
[td][/td]
[td]A[/td]
[td]B[/td]
[td]C[/td]
[td]D[/td]
[td]E[/td]
[td]F[/td]
[td]G[/td]
[td]H[/td]
[/tr]
[tr]
[td]1[/td]
[td]Klannummer[/td]
[td]N1[/td]
[td]N2[/td]
[td]P1[/td]
[td]P2[/td]
[td]P3[/td]
[td]Segmentcode[/td]
[td]Segmentcode Alfabetisch[/td]
[/tr]
[tr]
[td]2[/td]
[td]12345[/td]
[td]5[/td]
[td]4[/td]
[td]3[/td]
[td]2[/td]
[td]1[/td]
[td]N1-N2-P1[/td]
[td]N1-N2-P1[/td]
[/tr]
[tr]
[td]3[/td]
[td]54321[/td]
[td]1[/td]
[td]2[/td]
[td]3[/td]
[td]4[/td]
[td]5[/td]
[td]P3-P2-P1[/td]
[td]P1-P2-P3[/td]
[/tr]
[tr]
[td]4[/td]
[td]51432[/td]
[td]9[/td]
[td]0[/td]
[td]2[/td]
[td]4[/td]
[td]6[/td]
[td]N1-P3-P2[/td]
[td]N1-P2-P3[/td]
[/tr]
[tr]
[td]5[/td]
[td]75863[/td]
[td]9[/td]
[td]9[/td]
[td]2[/td]
[td]4[/td]
[td]6[/td]
[td]N1-N1-P3[/td]
[td]N1-N1-P3[/td]
[/tr]
[/table]
Ik wil met een formule de hoogste waarde 3 waarden opvragen en daarvan de kolomnaam. Zoals in de gewenste situatie te zien is, wordt dit goed weergegeven (enkel niet de rode tekst).
Ik had hiervoor de volgende formule geschreven:
Code:
=TEKST.SAMENVOEGEN(HORIZ.ZOEKEN(GROOTSTE(B2:F2;1);$A$1:$H$4;1;ONWAAR);"-";HORIZ.ZOEKEN(GROOTSTE(B2:F2;2);$A$1:$H$4;1;ONWAAR);"-";HORIZ.ZOEKEN(GROOTSTE(B2:F2;2);$A$1:$H$4;1;ONWAAR))
Verder heb ik geen formule kunnen vinden voor de laatste rij die de tekst op alfabetische volgorde zet, dit heb ik voor mijn eigen tabel met de hand gedaan maar is heel lang werk als het om meer dan 8.000 klanten gaat.
Een tweede punt is dat alles dynamisch moet zijn, het kan voorkomen dat er klantnummers bij komen en gaan. Het kan ook zijn dat N1 en N3 samen NX worden.
Ik kan het zelf wel dynamisch maken met VERSCHUIVING, echter loop ik dan tegen het probleem aan dat ik een extra rij heb naast een draaitabel die bij het verversen de tekst weer weghaald.
Ik hoop dat ik voldoende duidelijk ben geweest en anders wil ik best een bestandje uploaden of meer informatie geven.