• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Kolomtype TEKST vóór openen Excel bestand

• Onderwerp starter Onderwerp starter RDUI
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

RDUI

Gebruiker
Lid geworden
17 jun 2016
Ik moet regelmatig CSV bestanden bewerken voor mijn werk.
Nu zitten daar vaak artikelnummers in en wanneer ik deze open, vallen de voorloopnullen van een artikelnummer weg. 0001 wordt dan bijvoorbeeld 1.

Ik heb de tip gekregen van iemand om hiervoor OpenOffice Calc te gebruiken; hierin zit een optie om kolomtype aan te passen voordat het bestand geopend wordt, zie bijlage.

Zit een dergelijke optie ook in Excel zelf?

afbeelding.png

Dat kan je bij Excel ook opgeven bij het importeren van een bestand:
txt.jpg

Jazeker,

importeer het bestand maar eens via deze route:

Lint > Tab Gegevens > Van tekst.

Je krijgt dan een dialoogvenster waar je e.e.a. kunt instellen vóórdat het bestand geïmporteerd wordt.

Als ik met rechtermuisknop op een CSV 'Openen met' en dan op Excel klik, wordt het bestand automatisch geopend en krijg ik die optie in jouw screenshot niet....

Klopt. Je moet het bestand dus importeren als tekst bestand. Anders kan je niks opgeven.

Super, heb het gevonden! Bedankt!
Jammer dat je niet kan instellen dat de vraag komt zodra je een bestand dubbelklikt, maargoed, dit werkt :)

Wat gebeurt er als je je bestand kopieert en de extensie .csv van de kopie wijzigt in .txt en dat bestand dan opent?

Die kan ik op dezelfde manier openen, maar dan met scheidingsteken TAB

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan