• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Kom er niet uit met de ALS functie

Status
Niet open voor verdere reacties.

gangkill

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
21 sep 2006
Ik ben bezig met het maken van een excel bestand waarmee we ons vastgoed kunnen beoordelen. De beoordeling bestaat uit 3 onderdelen (functioneel, capaciteitsontwikkeling en financieel). Elk onderdeel krijgt zijn eigen beoordeling waar uit een gemiddeld cijfer(1-10) komt.

Omdat we veel vastgoed hebben wil men in een oog blik kunnen zien hoe het er met een locatie voor staat. Dit willen we doen door de gemiddelden te verdelen in 3 groepen. De eerste groep is onvoldoende (cijfer 1 t/m 5,4), de tweede groep is voldoende (cijfer 5,5 t/m 5,9) en de derde groep is (cijfer 6 t/m 10).
Om het mooi te visualiseren wil men dat als de gemiddelde score van het onderdeel functioneel een 5,2 is dat er geen onvoldoende komt te staan in het overzicht maar een rood bolletje. En als het gemiddelde een voldoende is een oranje bolletje en bij een goed een groen bolletje.

Daarnaast moet er nog een algemene beoordeling komen, welke ook de beoordeling heeft met een rood, oranje of groen bolletje.
Het Rode bolletje komt als een of meer van de gemiddelde onvoldoende is.
Het Oranje bolletje komt er als er twee of meer voldoendes zijn en er geen onvoldoendes zijn
Het Groene bolletje komt er als twee of meer goed zijn en er geen onvoldoendes zijn

Nu is het me gelukt in een excel bestand, maar in de ander gaat het fout, dan komen er bij 2 voldoendes een rood bolletje terwijl er een oranje bolletje moet verschijnen. Waar gaat het fout. In voorbeeld 1 lukt het niet en in voorbeeld2 wel. Ze zijn beide toegevoegd als bijlage.

Bijlagen

Je geeft in je pictogrammen set aan dat alles <5,5 rood moet zijn.
Je geeft in de formule een cijfer 2 - 5,3 en 7 de eerste 2 zijn dus rood.

maar klopt je beredenering wel?
Als je 3x een 5 invult wordt hij als goed beoordeelt?

Niels

Deze doet het wel denk ik zo:

Code:
=ALS(AANTAL.ALS(C5:E5;"<5")>0;2;ALS(EN(AANTAL.ALS(C5:E5;">5,4")>0;AANTAL.ALS(C5:E5;"<5,9")>1);5,5;7))

ik zou het zo doen

Code:
=ALS(AANTAL.ALS(C4:E4;"<=5")>0;2;ALS(AANTAL.ALS(C4:E4;"<6")>1;5,5;7))

Niels

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan