Kom niet op het domein in Windows Server 2003

Status
Niet open voor verdere reacties.

Roeiegans

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
11 jul 2006
Ik ben bezig een Windows Server 2003 te installeren, met daarop Virtual server 2005 R2, achter een gecombineerde router/modem. Virtual Server simuleert twee Windows 2000 professional werkstations. De server is als DC geconfigureerd, met domeinnaam "roeiegans.local".
Het probleem nu is, dat ik de werkstations niet in het domein gehangen krijg. Steeds verschijnt de mededeling: "Het opgegeven domein bestaat niet of kan geen contact maken met dit domein". Het rare is, dat ik wel de shared mappen kan benaderen vanaf het werkstation, ik kan de server pingen en ik kan in de computermanagement-snap-in van computer/server wisselen. Ik krijg echter geen internetverbinding ingesteld op de werkstations, op de server heb ik gewoon internet. Ik vermoed zelf een DNS fout, maar waar en hoe, en wat moet ik precies doen om dit op te lossen? Toegevoegd de ip-configuraties en het resultaat van nslookup:

IP-configuraties:
Server:
IP-address: 192.168.1.6
Subnetmask: 255.255.255.0
Default gateway: 192.168.1.1 (router/modem)
DNS address: 127.0.0.1

Werkstations:
IP-address: 192.168.1.7
Subnetmask: 255.255.255.0
Default gateway: 192.168.1.1 (router/modem)
DNS address: 192.168.1.6 (eigen serveraddress)

Als ik hier het DNS-adres van de provider invul heb ik wel internet, maar kan nog steeds niet op het domein inhangen.

Resultaten nslookup vanaf het werkstation:
DNS request timed out.
Timeout was 2 seconds.
Can't find server name for address 192.168.1.6: Tmed out
Default servers are not available
Default Server: UnKnown
Address: 192.168.1.6

Laatst bewerkt:
Ik weet niet hoe gevorderd jy bent. mischien heb ik wel wat antwoord hierop.

dc promo is uitgevoerd neem ik aan.

zijn de dhcp instellingen goed, krijgt de workstation wel een ip adres ? op de werkstation moet je de ip adressen niet handmatig invullen maar automatisch.

betreft de dns moet je de forward en reverse lookups bekijken. router adres en server adres toevoegen etc,

of je een pc een vast ip geeft maakt niks uit dan kun je altijd nog naar je domein.
enige waar je op moet letten is dat je zorgt dat hij het domein wat je intern gebruikt
niet via de dns aangevraagt wordt maar op je server wordt aangevraagt.
als je inet via je server wilt laten verdelen zou ik bij de gateway en de dns het ip adres van de server invullen.

welk besturing systeem heeft je client?
mocht dat toevallig nog windows 98 zijn en je domein heb je op windows 2000 gerelateerde pc's staan
dan kunnen 98 machines en lager er niet meer in komen.
Voor een XP client mag dat verder niet uitmaken die werkt onder het 2000 gerelateerde protocol.

Zijn verder de subnetten ook gelijk (verschillende subnetten zien elkaar niet)

Heb je uitgeprobeerd op automatisch te zetten de WS ipadres?
Natuurlijk heb je altijd toegang tot je netwerk als je een vaste ip adres geeft maar je policies gaan niet werken, tenminste als je policies wil gebruiken.

Pas als je dit hebt aangepast op automatisch ip adres krijgen op je werkstations dan gaat het pas werken. Waarom stel je het handmatig in terwijl je dhcp server al voor je doet?

En ook je DNS server zolang dit niet gefixt is kan je helemaal niet je workstation jouw server domain joinen. dit id ook mede omdat je het ipadres op je ws handmatig hebt ingesteld.

succes

Ik had hetzelfde probleem en dit betrof inderdaad een foute DNS configuratie.

Wat ik je aanraad is de DNS even te deïnstalleren, en dan opnieuw te installeren en te configureren mbv de Wizard.
Als je DCPROMO al hebt uitgevoerd moet de DNS-wizard dit automatisch tegenkomen en goed regelen.

Op die manier kun je door bij de clients de server DNS op te geven, een goede verbinding maken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan