• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Kom niet uit horizontaal en verticaal zoeken.

Status
Niet open voor verdere reacties.

kassie21

Gebruiker
Lid geworden
23 nov 2009
Beste,
Ik ben bezig met een spreadsheet waarin op uur niveau van het gehele jaar warmteverliezen berekend moeten worden. Dit moet gebeuren voor tanks die verwarmd worden. Dit moet mogelijk zijn voor meerdere tanks daardoor heb ik een lijst gemaakt waarin de tank gekozen kan worden. vanuit daar moet er voor de desbetreffende tank een warmteoverdrachtscoefficient gekozen worden dit wil ik weergeven op de plekken q1 : w1 deze gegevens komen uit de matrix in het geel.
En moeten dus daaruit gehaald worden.

Nu heb ik de opties verticaal zoeken en horizontaal zoeken gecombineerd maar kom ik telkens op de fout verwijd of n/b
Ook met index(xx;vergelijken();vergelijken()) lukt het me niet misschien gebruik ik de verkeerde waarden. Maar hoop dat jullie mij hierbij kunnen helpen.

Misschien is het niet helemaal duidelijk maar dat hoor ik graag.

Met vriendelijke groet,

Bijlagen

• vb.zip
    vb.zip
    86,7 KB · Weergaven: 15
Kassie

De vraag is niet helemaal duidelijk.

In de vraag verwijs je naar een gele matrix, ik kan deze niet vinden.
Ook kan ik niets vinden over tanks.
Wel kan ik een koppeling vinden naar een afstudeerproject. Is dit misschien huiswerk ?

Wat zou het antwoord moeten zijn ? Dus wat verwacht jij als resultaat van de formule.

Met verticaal zoeken wordt er altijd in de meest linkse kolom gezocht van de matrix.
omdat je de functie waar hebt staan moeten de gegevens op volgorde staan.
Als je de volgorde omdraaid (sorteren op de kolom sec. aflopend) dan geeft jouw formule de uitkomst 1053.

Wat ik niet snap dat je linksboven de waarde 10 bij afkoel temp. hebt staan en die als zoekwaarde gebruikt
maar deze waarde laat zoeken in een andere kolom dan waar afkoel temp. bijstaat?

En als je wel op de afkoel temp. wilt zoeken snap ik er niks van want die zijn allemaal 10.

Niels

Laatst bewerkt:
Beste,
Bedankt voor de snelle reacties.

Ik heb nu even een bijlage bijgevoegd waarbij ik Q1 heb ikgevuld.
In Q1 moet de waarde die nu onder de warmte overdrachtscoefficient (tankwand) staat komen te staan. Deze informatie is per tank verschillend. Daarom heb ik een matrix gemaakt waardeze informatie uitgehaald moet worden. Deze matrix staat in hetzelfde tabblad AH34:AO56.

Als ik dus bijvoorbeeld kies voor tank 1 moet deze voor tankwand de waarde 19 uit de eerder genoemde matrix halen.

Dit is voor mijn afstuderen ik kan helaas niet alle informatie hierop zetten ivm geheimhouding etc.

Alvast bedankt! hopelijk verduidelijkt dit het een en ander.

Ships zie nu dat ik een verkeerd bestand heb geupload mijn excuses!
Hieronder heb ik de juiste bijgevoegd genaamd.
Helaas kan ik het hier niet uploaden dus heb ik een link bijgevoegd waar het bestand vandaan gedownload kan worden.

http://www.megaupload.com/?d=N7A7924X

Laatst bewerkt:
Even een andere manier zoeken.

Als het goed is moet hij het nu doen.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Misschien heb ik hem nu zelf gevonden.

Klopt deze:

=INDEX(AH36:AO56;VERGELIJKEN(F2;AH36:AH56;0);2)
?

Kassie,

Dit bestand was een stuk duidelijker. ;)

Dankje Gelens en de rest!
De oplossing van jou Gelens werkt inderdaad.
Wat vind je van mijn oplossing? Want die werkt nu ook.. Ik was denk ik echter te moeilijk aan het denken daarvoor.

Met vriendelijke groet,

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan