Kop- en voettekst alleen op 1e bladzijde

Status
Niet open voor verdere reacties.

snel0026

Verenigingslid
Lid geworden
10 feb 2002
Hoe kan ik de kop- en voettekst beperken tot de eerste bladzijde?

Als ik het instel zoals in "Help" wordt beschreven, dan verschijnen de kop- en voetteksten in het hele document dus ook op de vervolgbladen.

Alvast bedankt.
Wim

Door secties te maken. Type Sectie in de helpfunctie en er wordt uitgelegd wat een sectie is en hoe 't werkt.

Volgens mij kan je dat doen met 'pagina einde' dat zit onder 'Invoegen > Eindmarkeringen'

Dan is de volgende pagina helemaal schoon volgens mij.

Volgens mij kan je dat doen met 'pagina einde' dat zit onder 'Invoegen > Eindmarkeringen'

Dan is de volgende pagina helemaal schoon volgens mij.

Bijna goed...................

't zal alleen in "secties" moeten gebeuren.

Secties is niet nodig.

Kies Bestand, Paginainstelling
Kies tabblad paginaindeling en in het blok Kop- en voetteksten zet een vinkje bij Eerste pagina afwijkend.

Meestal wordt dat gebruikt om op de eerste pagina juist geen kop- en voettekst te krijgen maar andersom gebruiken kan natuurlijk ook.

Da's ook een optie, maar persoonlijk vind ik secties "eleganter", zeker ook bij overige opmaak.

@Pasja.
Ben ik helemaal met je eens.
Zeker als je ook nog met inhoudsopgaves en bijlages wilt gaan werken bied secties veel voordelen. Als je echter nog niet bekend bent met hoe secties werken en je hebt het alleen nodig voor kop- en voettekst op de 1e pagina, zoals snel0026 aangeeft, is de methode zonder secties wat gemakkelijker.

@Pasja.
Als je echter nog niet bekend bent met hoe secties werken en je hebt het alleen nodig voor kop- en voettekst op de 1e pagina, zoals snel0026 aangeeft, is de methode zonder secties wat gemakkelijker.

Maar.....hoe stel ik dat in in Word 2007. Daar is geen "bestand" en geen "pagina-instelling".

Open Word
Kies voor het tabblad “invoegen”
Kies midden in het beeld voor “voettekst”
Kies voor een stijl (bijv. “leeg”) en type daarna een paar letters in het tekstvak
Dubbelklik buiten de voettekst op het witte documentblad
De voettekst is nu in wat lichtere kleur in je document weergegeven
Klik nu op het tabblad “pagina-indeling” en klik bij sectie einden vervolgens op “eindemarkering”
Kies daar voor: volgende bladzijde
Je hebt nu 2 pagina’s met beide een voettekst
Dubbelklik nu op pagina 2 in de voettekst
Klik bovenin op tabblad “ontwerpen”
In beeld zijn de woorden “aan vorige koppelen” oranje van kleur, klik daar 1x op.
Verwijder vervolgens de tekst van de voettekst in sectie 2 / op pagina 2 en tot slot
Dubbelklik ergens in je document buiten de voettekst en je ziet dat de voettekst op pagina 1 blijft staan, terwijl die op 2 weg is en ook op 3 en volgende niet meer terugkomt.

enne, de volgende keer gewoon ook eens de Helpfunctie proberen, da's ook heel leerzaam!

enne, de volgende keer gewoon ook eens de Helpfunctie proberen, da's ook heel leerzaam!

Hoi Pasja,

Hartstikke bedankt voor je instructie. Het werkt nu prima.:thumb:

Maar als je zegt dat dit ook in de helpfunctie te vinden is, dan weet ik het zo net nog niet.
Als je opgeeft in het zoekvenster "voettekst alleen op eerste bladzijde" dan krijg je meer dan 100 mogelijkheden. En een antwoord op mijn vraag staat er dan niet bij.
Wat dat aangaat vind ik WP X3 toch veel gebruikersvriendelijker. Bij Word wordt door het programma veel voor jou beslist, ook al wil je dat niet. Maar ja, de meeste mensen gebruiken geen WP X3, alhoewel er steeds meer fabrikanten zijn die WP Office standaard meeleveren in plaats van MS Office.:p

Kijk, die sectie einden truuk dient tot nog veel meer "leuke" dingen. Zo kun je bijvoorbeeld tussen allemaal "staande" pagina's, met een sectieeinde volgende pagina, ook tussendoor een liggende pagina invoegen. Aan het begin en ook weer aan het eind van die liggende pagina type je dan weer een sectie einde volgende pagina en die pagina zet je dan weer op "staand".

De grote grap / truuk van sectie einden is dat ALLE opmaak alleen voor de sectie geldt waarin íe is gemaakt. Op het moment dat je een nieuwe sectie maakt en dáár de opmaak weer verandert, geldt dat voor die sectie en alle pagina's daarná, tótdat je weer een nieuwe sectie aanmaakt.

Secties zijn een zegen voor de Word gebruiker, mits je weet wát een sectie is en waarvoor íe kan dienen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan