kopen van xp

Status
Niet open voor verdere reacties.

okeeee

Gebruiker
Lid geworden
3 nov 2005
Ik wil een cd van windows xp kopen, zijn er nog dingen waar ik op moet letten? verschillende versies, licentiecode ed.

Mocht ik een cd op een verkoopsite vinden die nog in ongeopende verpakking zit, kan ik er dan zeker van zijn dat die nog helemaal goed is, en ik geen problemen krijg met updaten? De licentiecode is dan ook nog te gebruiken?

Laatst bewerkt:
Je zou het via een verkoopsite doen, maar ik adviseer je toch om het te kopen via een lokale computerwinkel.
Daar ben je er zeker van dat je een goede licentie hebt :)

Zijn er nog verschillende versies? Welke kan ik het beste gebruiken? Ik wil win xp home nl.

Van XP heb je
XP Professional en XP Home.
Het maakt verder niet veel uit welke je koopt. Het verschil is o.a. dat je bij XP Pro wat meer mogelijkheden hebt om instellingen zelf te wijzigen.

er zijn Retail (standaardversie) Upgrade (als je al een windows 2000 licentie hebt) en OEM (voor nieuwe PC's)

Je kan ook eens kijken of je een computer winkel vind die een oem licentie wil verkopen.
En oem licentie is meer dan de helft goedkoper.
Normaal moet een oem licentie bij een nieuwe computer geleverd worden maar sommige computer winkels trekken zich daar niet zoveel van aan.

PS hoe minder geld er naar microsoft gaat hoe beter he. die mannen hebben toch meer als geld genoeg.

moet ik er ook op letten of service pack2 erop zit, of maakt dat niet uit?

een beetje nieuwe windows xp cd heeft standaard sp2 erop zitten. een oem versie is inderdaad goedkoop, maar is weer gebonden aan 1 computer, die kan je dus niet op meerdere pc's zetten. het beste ben je nog weg met een retail versie, je betaalt er wat meer voor, maar je mag hem op elke computer zetten die je wil. let wel op 1 computer is dat. je betaalt nameljik voor de licentie om windows op 1 computer te gebruiken. het "verschil tussen home en pro is dat pro wat meer netwerk georienteerd is. word vorral binnen bedrijven gebruikt. dus als je het gewoon voor thuis gaat gebruiken, ben je nog het beste weg met windows xp home.

bork zei:
Een oem versie is inderdaad goedkoop, maar is weer gebonden aan 1 computer, die kan je dus niet op meerdere pc's zetten. het beste ben je nog weg met een retail versie, je betaalt er wat meer voor, maar je mag hem op elke computer zetten die je wil. let wel op 1 computer is dat. je betaalt nameljik voor de licentie om windows op 1 computer te gebruiken..

En retail versie mag je ook maar op een computer tegelijk installeren hoor. Maar als je computer dan bv kapot gaat mag je windows op die andere pc installeren. Een oem versie daarintegen blijft aan de pc gebonden waar hij het eerst op geinstalleerd is.
Nu even over de prijs een retail versie kost 240 euro. en een oem versie kost 80 euro.
Ik kan dus 3 oem versies kopen. Dus het lijkt me duidelijk goedkoper uit te komen.

lamp zei:
En retail versie mag je ook maar op een computer tegelijk installeren hoor. Maar als je computer dan bv kapot gaat mag je windows op die andere pc installeren. Een oem versie daarintegen blijft aan de pc gebonden waar hij het eerst op geinstalleerd is.
Nu even over de prijs een retail versie kost 240 euro. en een oem versie kost 80 euro.
Ik kan dus 3 oem versies kopen. Dus het lijkt me duidelijk goedkoper uit te komen.
Met een OEM-cd,
Er wordt dan iets in het programma voor het moederboard geschreven, zodat het bij een ander moederboard niet meer zou werken?

oem cd wordt gewoon geactiveerd bij microsoft, en je serienummer wordt afgevlagt als gebruikt ...

Een retail 2e hands windows cd zou ik gewoon kunnen gebruiken, (dat ik gewoon kan updaten) en een ongeopende (in een plastic verwikkelde) OEM-cd ook?

de serienummers voor de respectievelijke versie worden enkel door de bepaalde cd aanvaard, best dat je een OEM cd koopt; komt goedkoopst uit ... en het is toch een "nieuwe" pc :)

opletten met ongeopende OEM versies ... de sticker code kan reeds gebruikt zijn ... voor een kleine 80 euro haal je een nieuwe in huis ... als de prijs lager ligt is er een reukje aan

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan