• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

kopiëren van ene naar andere bestand

• Onderwerp starter Onderwerp starter HBot
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

HBot

Gebruiker
Lid geworden
12 dec 2006
Geachte,

dit lijkt een simpele vraag en ik hoop dat de oplossing ook simpel is
ik wil een vast gebied uit een werkmap, bronbestand heeft altijd een vaste naam (in de te kopiëren cellen staan ook formules). kopiëren naar andere werkmappen deze kunnen in naam anders zijn, en dan zo dat de gegevens als vaste waardes worden geplakt.

nu is dit te doen met CTRL C en dan plakken als waardes, maar in de praktijk gaat dit vaak fout.dat men CTRL C en CTRL V toepast.

is er een macro te bedenken waarin in de bron een kopie wordt gemaakt van een vast gebied bv; Cellen A18:J48
en deze te plakken in andere werkmap (en hier kan de eerste cel variëren) bv: A10 of A48 of G50 etc. en dan alleen als waarde.

hopelijk heeft iemand een idee?

Gr Botje

Ik zou het zo doen:

- Geef het op te halen bereik een bereiknaam zoals "Bron":
- Selecteer de cellen
- Klik in het naamvak links van de formule balk
- Tik in Bron en druk op Enter
- Sla je bestand op
- Open nu de andere bestanden
- Klik Gegevens, Gegevens Ophalen, Van bestand
- Kies het bronbestand en druk OK
- Klik op "Bron"
- Klik op "Laden naar" (op het kleine pijltje eronder!)
- Klik op naar tabel en kies de lokatie waar het resultaat moet komen.
- Stel bij de opties eventueel in om te vernieuwen bij openen van het bestand

Voortaan kan je be deze bestanden op "Alles vernieuwen" klikken om de gegevens bij te laten werken.

Jan Karel,

Bedankt,deze optie gebruik ik als het bron data (database)is die ik over wil zetten, naar vaste velden in het bestand,

wat ik niet duidelijk heb vermeld (mijn fout)
is dat de data uit het bron bestand(rekentool)gebruikt wordt om berekeningen uit te voeren die in het ene geval gekopieerd worden naar een andere doel bestand in Cel A10 en dan opnieuw de bron gebruikt wordt om te berekenen en dit wordt dan gebruikt in (kan) hetzelfde doelbestand alleen in een ander Cel bv. C50
dus data ophalen vanuit de bron is geen optie omdat de bron een rekentool is.

gr

Mag macro draaien in doel bestand?
In dat geval zou je iets kunnen doen als:
WorkBooks("bron"). Sheets("Blad") .Range("A18:J48") .Copy
Selection.PasteSpecial xlPasteValues

BikerBill64

dat is ook mijn gedachte, maar hoe kan ik het dan in het doelbestand krijgen op de plek waar ik het wil hebben.

kopiëren is denk ik niet het grootste probleem, zoek dus het vervolg (Macro) in het doel bestand dat daar een knop komt die het plakt in de velden die nodig zijn.

gr

Ik dacht, je selecteert de cel waar je naartoe wil kopiëren in doel bestand en dan daar ook de macro start.
Macro doet copy uit bron.
(Helaas hier nu even geen Excel beschikbaar)

Laatst bewerkt:
BikerBill64

je hebt me op weg geholpen,

in de eerste Macro, de kopie.
kan in het doel bestand meerdere macro's (knoppen) maken (Plakken) bij de doel-cel, evt wel of niet zichtbaar maken als nodig

ga het uitproberen.
is het mogelijk na dat ik dit heb uitgevoerd blijft het gebied in de bron geselecteerd, om dit uit te schakelen, ben beetje bang dat dit fout gaat.
tnx.

Volgens mij kan de "plakken" ook gelijk de copy uit doel ophalen.
Zolang die ook maar open staat.
Het plakken naar is dan de cel waar je op staat in de doel.

Aan einde van de macro :
Application.CutCopyMode = False
(selectie ongedaan maken)

Laatst bewerkt:
Geacht Forum,

Toen ik deze Macro 2 weken geleden had ingevoerd bleek deze goed te werken op meerdere ranges.

Nu krijg ik de Msgbox te zien en stop te macro terwijl bronbestand "Mengeroptimalisatie_Zwolle_OFO.xlsm" open is ( op alle gerelateerde macro's die naar deze bron verwijzen.
Hoe kan dit? en hoe los ik het op.
Bron bestand wordt nog wel steeds iets aangepast, maar naam blijft hetzelfde

Code:
Sub Plak_Reept1A()
'kopiër recept 1 alleen relevante kolomen

Dim wb As Workbook
On Error Resume Next
Set wb = Workbooks("Mengeroptimalisatie_Zwolle_OFO.xlsm")
Bookopen = Not (Err.Number > 0)
MsgBox "Optimalisatie Bestand niet open!", , "Kan niet verder"
Exit Sub
Workbooks("Mengeroptimalisatie_Zwolle_OFO.xlsm").Sheets("Optimalisatie").Range("GROEPCODE_MIN").Copy
Range("A6").Select
Selection.PasteSpecial xlPasteValues
Range("B38").Select
Application.CutCopyMode = False
End Sub

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan