Kopiëren, verplaatsen en snelkoppelingen maken in map lukt niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

Senso

Inventaris
Lid geworden
13 jun 2016
Besturingssysteem
W10 Pro en W11 Pro
Office versie
Office 2007 H&S en Office 2021 Prof Plus
Ik probeer aan de map op een externe HDD (beveiliging tab) mijn account (nieuwe pc) toe te voegen maar de Toevoegen button is grijs. Daar lukt het niet. Wel staan er andere o.a. van de oude pc en SYSTEM MAKER EIGENAAR en Onbekend account e.d.

De HDD wordt op twee pc's gebruikt.

Hoe los ik dat op?

Via synchronisatie-app bestanden naar andere map gekopieerd, naam later gewijzigd en daar heb ik wel de juiste machtiging. Op de nieuwe pc nog niet gecheckt.
Dat hoort niet zo te gaan (werkwijze).

Dan is de schijf in NTFS geformatteerd. De rechten zal hij enkel juist herkennen op de pc waarop de schijf is geformatteerd.

Schijf als FAT32 formatteren zal het probleem oplossen.

Dat zal kunnen, maar is natuurlijk een vreemde gang van zaken. Beide pc's zijn NTFS en de externe ook.

Is helemaal niet vreemd. Hoe moet Windows een account herkennen wat enkel bestaat op een andere pc?

Dat die accounts van de oude pc niet herkend worden ligt voor de hand aangezien ze op de nieuwe pc nergens ingevoerd zijn of kunnen worden. Ze staan dan ook als > Onbekend aangegeven.

Maar een andere zaak is dat ik mijn account van de nieuwe pc op de nieuwe pc moet kunnen toevoegen aan de betreffende map. Bij andere mappen op de nieuwe pc is dat geen probleem en kan dat wel, echter bij deze map niet.

Dat komt omdat je geen eigenaar of administrator bent in die map. Elk account heeft een uniek random nummer en de rechten worden op basis van die nummers uitgedeeld. Dus ook als het account aan beide kanten administrator heet wordt dit niet als zodanig herkend.

Nogmaals. Er zijn maar 2 oplossingen. Ofwel je bouwt een Windows domein en deelt rechten uit via de domeinaccounts of je formatteert de schijf in iets anders dan NTFS.

NTFS is in feite niet geschikt voor verwisselbare media.

NTFS is in feite niet geschikt voor verwisselbare media.
Mee oneens.
Alles is bij mij NTFS op wat USB-sticks na. NTFS versus FAT32 laat zien waarom dat zo is.

Alles op de oude pc werkt ook vlekkeloos.

Ofwel je bouwt een Windows domein
Dat moet mijn schoonmoeder dan maar doen! Kan ik tegen haar ook eens zeggen dat zij niets kan.

Hetzelfde probleem werd aangekaart in een MS topic en daar stond als antwoord met AI tot stand gekomen > Toevoegen, echter deze knop is niet actief. Dus AI is dom en de pc is een dom apparaat en kan ook helemaal niets zelf in orde maken. Ik ben de bezitter, eigenaar, met één username, één account, geen wachtwoord, geen MS account en dan kun je de pc niet duidelijk maken wat de feiten zijn en ik de beheerder over alles wil zijn. Compleet dom zo'n computer.

Zelfs computerreparateurs kunnen het niet in orde maken!

Ik herken het probleem van de niet toegankelijke mappen én de ergernis dat je als admin/eigenaar toch niet alles kunt beheren. Geen moeite met systeemmappen, maar mappen op externe schijven moet wel benaderbaar zijn.
Ik kwam deze command line tool tegen, ICALS, daarmee gelukt rechten op mappen op "gebruikers" (of "iedereen") te zetten incl. submappen:

Code:
icacls "E:\Map aangemaakt door andere gebruiker op andere pc" /grant Gebruikers:(OI)(CI)F
"Iedereen" kan ook, je moet dus blijkbaar rekening houden met de taal van je windows.

@krullenbol . Dat kan allemaal prima. Maar als je de schijf vervolgens naar een ander systeem verplaatst dan werkt het toch niet.

Ben toch wel nieuwsgierig. Zie dat mijn USB sticks toch NTFS zijn geformatteerd. Enkel de groep Everyone heeft rechten. Blijkbaar is deze groep wel universeel tussen systemen. Weer wat geleerd vandaag.

Blijft het probleem dat de rechten niet goed staan. Ik zou dan bijna gokken dat dit ooit een interne schijf is geweest. Rechten resetten via ICACLS of TakeOwn.exe (met die laatste wordt je weer eigenaar van de mappen en kun je de rechten weer aanpassen naar wens)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan