Kopieën verwijderen

Status
Niet open voor verdere reacties.

maarte41

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
1 aug 2008
Ik heb een tijdje geleden per ongeluk ongeveer 500 foto's allemaal 3x gekopiëerd, nu staat elke foto in die map dus 3 keer. Is er een manier om al deze kopies in 1 keer te verwijderen, want ik heb geen zin om dit foto per foto te gaan doen.:confused:

Ik heb wel een ideetje. Voordat ik het ventileer svp even een antwoord op de volgende vraag:
Stel dat een foto heet:

foto.jpg

hoe luiden dan de namen van kopie 1 en 2 ?

(Dat geldt dan natuurlijk ook voor de andere 499 foto's.)

WACHT EERST OP BEVESTIGING VAN EEN TWEEDE PERSOON (ik ben namelijk niet zeker of het juist is)

Ik neem aan dat alle gekopieerde bestanden in hun naam copy hebben staan.

je kan in je cmd (start > uitvoeren >cmd) naar de directory gaan waar de fotos staan bijvb

cd \Documents\Foto's

zo kom je in de map Foto's terecht (cd staat voor change directory) dan ziet het er zo uit
c:\Documents\Foto's:
en dan kan je de command gebruiken rm (remove)

om 1 file te verwijderen gebruik je dus

rm teverwijderenfile.png

dan is die file VOOR GOED VERWIJDERD

nu in al die files zit het woord copy neem ik aan dan gebruik je een zogenaamde wildcard het sterretje * is dit

rm *copy*.png

dan zijn alle files die bestaan uit iets gevolgd door copy en dan nog iets en dan .png verwijderd.

rm *copy.png verwijderd alles wat met eender wat begint en eindigt met copy.png

WACHT EERST OP BEVESTIGING VAN EEN TWEEDE PERSOON (ik ben namelijk niet zeker of het juist is)
of probeer eerst met files die zeker weg mogen wat de originele foto's moeten blijven denk ik.

Bij deze de bevestiging van een 2e persoon.

Wat Sponzenbroekske beschrijft is exact wat ik je wilde gaan adviseren, met 1 wijziging erin:

het commando is niet RM maar DEL

voorbeeld:

al de kopietjes hebben de naam copy in hun bestandsnaam en / of het cijfer 1 of 2

het verwijder commando luidt dan:

DEL *copy* of
DEL *1* of
DEL *2*

al deze commando's herbergen 1 risico. Je moet vooraf even checken of er een foto in zijn orginele bestandsnaam reeds het woord copy, het cijfer 1 en / of 2 bevat.
(bijvoorbeeld miep1.jpg
Als er naast miep1.jpg twee kopietjes bestaan die miep1copy1.jpg en / of miep1copy2.jpg heten, dan ben je ze alle drie kwijt met het commando DEL *1*)
Als dat zo is (een cijfer 1 of 2, of het woord copy in de originele bestandsnaam) raak je die ook kwijt en da's niet de bedoeling.
Voorzichtigheid troef, dús kopieer de 1500 foto's even naar een andere map voordat je begint. Gaat er wat mis dan heb je in ieder geval alle exemplaren nog.

Aan de andere kant is het risico ook wel weer erg klein. Je kunt ook later die enkele foto terugzetten die wel het cijfer 1, 2 of het woord copy bevatte in zijn originele bestandsnaam. Het zullen er geen tientallen zijn en vanuit de prullenbak / een tijdelijke gekopieerde lokatie terugzetten van een paar foto's, is ook zo gebeurd.

Laatst bewerkt:
Misschien nog een aanvulling:

onder de startknop van XP en dan ....... "uitvoeren", kan ook staan:

opdrachtprompt

Dan kom je in dat zwarte scherm met witte letters waarin je de commando's kunt geven.

[edit] mijn vorige bericht is wat aangepast [end edit]

Laatst bewerkt:
Ik twijfel (weet het dus niet uit mijn hoofd)
Vandaar dat vóóraf de 1500 naar een tijdelijk mappie sowieso niet verkeerd is.

Laatst bewerkt:
is rapper map openen sorteren op naam alle kopie.... selecteren en verwijderen

Kan je niet beter gewoon op datum of naam klikken erboven. Sorteert hij de hele map op naam en die van kopie etc komt achteraan. Alles selecteren wat met kopie te maken heeft en op DEL...tadaaaa

Kan je niet beter gewoon op datum of naam klikken erboven. Sorteert hij de hele map op naam en die van kopie etc komt achteraan. Alles selecteren wat met kopie te maken heeft en op DEL...tadaaaa
Da's idd. de snelste en meest eenvoudige.

volgens mij gaat dat ff duren voordat al die bestanden zijn gedelete in een grafische omgeving, 1000 foto's is nogal veel, en via de cmd gaat dit altijd sneller verwerkt worden

Bedankt, de kopies zijn nu verwijdert.
Ik heb echter nog een klein probleempje. Ik wou het eerst proberen op de manier die DJArtistic zei, maar de map waar de foto's instaan is ingesteld als een map voor muziek. Ik kan dus sorteren op artiest, nummer, jaar enz. maar niet op datum waarop de foto is genomen. Ik heb geprobeert via "eigenschappen - aanpassen" en dan maptype veranderen, maar ik kan nog steeds alleen sorteren zoals bij muziek.
Hoe kan ik dit oplossen?

Bedankt, de kopies zijn nu verwijdert.
Ik heb echter nog een klein probleempje. Ik wou het eerst proberen op de manier die DJArtistic zei, maar de map waar de foto's instaan is ingesteld als een map voor muziek. Ik kan dus sorteren op artiest, nummer, jaar enz. maar niet op datum waarop de foto is genomen. Ik heb geprobeert via "eigenschappen - aanpassen" en dan maptype veranderen, maar ik kan nog steeds alleen sorteren zoals bij muziek.
Hoe kan ik dit oplossen?

Kopieren/verplaatsen naar een fotomap

Alle mappen op mijn computer waren ingesteld als muziekmap, dus dat ging niet.
Ik heb het ondertussen wel al opgelost door alle mappen herstellen te gebruiken in mapopties.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan