• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Kopieer diagonaal symmetrisch

Status
Niet open voor verdere reacties.

hanskraan

Gebruiker
Lid geworden
9 mrt 2005
Ik zoek een VBA programma dat automatisch de inhoud van een cel naar de diagonaal symmetrisch gelegen cel kopieert. De diagonaal loopt van cel A1, B2, C3 ...Z26 enz.
Voorbeeld 1:
Ik zet in cel C8 een willekeurige tekst, dan moet dezelfde tekst ook automatisch verschijnen in cel H3.
Voorbeeld 2:
Ik zet in cel Z7 een tekst dan moet die na het indrukken van de enter toets ook automatisch verschijnen in cel G26.
Het programma moet ook andersom werken. Het volgende voorbeeld maakt wellicht duidelijk wat ik bedoel.
Voorbeeld 3
In de cellen R20 en T18 staan als gevolg van het programma dezelfde tekst en ik wis de tekst in cel R20 dan moet automatisch de tekst in cel T18 ook verdwijnen.
Ik hoop dat mijn bedoeling duidelijk is.
Wie helpt?

Laatst bewerkt:
Hans,

Dit is een probeersel.

Er zit een Worksheet.Selectio_change-macro en
een Module-macro in.

Bijlagen

LucB,
Je oplossing is bijna wat ik wilde hebben. Echter de bedoeling is dat de invoer zowel boven als onder de diagonaal gedaan moet kunnen worden (zie mijn voorbeeld 2 in de vraag); dus in jouw oplossing zowel in het witte als in het blauwe vak. Ook moet er gewist kunnen worden in het witte als in het blauwe vak. De inhoud in de diagonaal symmetrische gelegen cel moet dan ook verdwijnen.
Wellicht weet je je oplossing nog iets aan te passen.
Tot zover in ieder geval bedankt.

Hans,

Aangepast.

Opm.
Invoeren dan Enter.
Verwijderen= Delete dan Enter.

Bijlagen

Hallo LucB,
Het programma doet precies wat ik me daarvan voorgesteld heb. Daar voor mijn vriendelijke dank.
Bij het gebruik viel me toch nog iets op en wel het volgende:
De huidige knop "Wissen" veroorzaakt dat alle teksten verdwijnen. Daar is niets mis mee, alleen zou ik de tekst "Wissen"willen vervangen door de tekst "Alles wissen" in de knop. Daarnaast zou ik graag nog een tweede verbetering willen zien en wel de volgende:
Met de nieuwe knop "Wissen" moet de tekst van de actuele cel gewist worden en de tekst in de diagonaal symmetrische gelegen cel. Je krijgt dan twee knoppen onderin:
1) "Wissen": Alleen de tekst in de actuele cel en in de diametraal gelegen cel worden gewist en
2) "Alles wissen" alle cellen worden leeggemaakt. In principe gebeurt dan nu al met de huidige knop "Wissen"

Zou je deze aanpassing nog voor me kunnen realiseren?
Alvast bedankt.

Hans,

Ook deze wens gaat in vervulling.

NB. de actuele cel (ActiveCell) is die cel waar een zwarte
rand omheen staat. Die cel wordt dus gewist.
Kortom de cel die je wilt wissen moet je eerst aanklikken
en dan op de knop "Cel Wissen" klikken.

Vel plezier ermee.

Bijlagen

Hans,

Ook deze wens gaat in vervulling.

NB. de actuele cel (ActiveCell) is die cel waar een zwarte
rand omheen staat. Die cel wordt dus gewist.
Kortom de cel die je wilt wissen moet je eerst aanklikken
en dan op de knop "Cel Wissen" klikken.

Veel plezier ermee.

Bijlagen

LucB,

Het is bijna perfect. Er zit nog een klein schoonheidsfoutje in. Alles wat in rij A26 tot en met Z26 ingevoerd wordt, verschijnt niet in de diametraal gelegen cel. Mijns inziens komt dat omdat na het intypen van de tekst in een van die cellenreeks en het afsluiten met een "Enter" de actieve cel naar de volgende cel springt. Bij mij is dat zo ingesteld dat de nieuwe actieve cel een regel lager ligt; dus naar de overeenkomstige cel in regel 27. Die nieuwe actieve cel komt buiten het bereik van het programma. Pas als ik vervolgens een cel binnen het bereik actief maak, verschijnt de diametraal gelegen kopie tekst.

Dit kun jij fluitend verbeteren, niet?
Wederom bedankt zover.
(Dit bericht is gelijk aan het vorige echter taalkundig wat beter geformuleerd.)

Laatst bewerkt:
Hans,

Verzorg de invoer in dit geval eens niet met Enter,maar
met de Tab-toets,het pijltje naar boven,naar links of naar rechts, of gewoon van de active cel wegklikken.

Zo beschouwt zou het altijd zonder Enter kunnen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan