• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

kopieer en plak probleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

Biers

Gebruiker
Lid geworden
18 jan 2010
Ik loop vast met het volgende probleem:
Ik heb een bestand waarin ik opnames wil gaan doen. Een onderdeel van dit bestand is het maken van tekeningen. Hiervoor heb ik 30 werkbladen ingedeeld waar de verschillende tekeningen in komen te staan. Bijvoorbeeld KM1 is een voorgevel en KM2 is een achtergevel. De tekeningen worden gemaakt door de cellen te voorzien van een rand. Hiervoor heb ik de bladen zodanig ingedeeld dat de rij- en kolombreedte uit 5 pixels bestaat. Hierdoor ontstaat een tekenraster waarmee je snel en eenvoudig een gevelaanzicht kunt maken. Nadat alle aanzichten zijn gemaakt moet ieder adres voorzien worden van de juiste tekening.
Ergens anders in het bestand kan ik aangeven welke kenmerken een adres heeft. Deze kenmerken komen ook weer op het opnameformulier. Ook hiervoor heb ik 30 werkbladen. Per adres kunnen maximaal 5 types voorkomen en daarmee dus ook 5 verschillende tekeningen.
Als ik nu naar een opnameblad ga van een specifiek adres dan zou ik graag door 1 druk op de knop de juiste tekening op het blad willen krijgen. Ik heb daar zo mijn gedachte over alleen ben ik een leek op dit gebied:
- In cel A1 staat bijvoorbeeld "KM1". KM1 is een type gevel waarvan de tekening op werkblad "Tekening KM1" staat. Door op een knop te drukken zoekt ie via cel A1 het juiste werkblad op en kopieert de cellen en plakt deze op het opnameformulier. In cel A1 kan ook gerust een ander kenmerk staat. Dan moet ie dus weer de tekening van het het juiste werkblad op te halen.

Mijn vraag : is dit mogelijk.

Gr.

Mark

Beste Biers ;)

Excel is een rekenblad geen tekenblad !!!

Opmaken, zoals randen en kleuren kan men niet overkopieren met een formule of link.
Met VBA zou dit wel gaan, maar hetgeen jij nodig hebt daar heb ik mijn twijfels over.

Als je dan toch wil tekenen in Excel gebruik dan de werkbalk tekenen.

Groetjes Danny. :thumb:

Reactie

Beste Biers ;)

Excel is een rekenblad geen tekenblad !!!

Opmaken, zoals randen en kleuren kan men niet overkopieren met een formule of link.
Met VBA zou dit wel gaan, maar hetgeen jij nodig hebt daar heb ik mijn twijfels over.

Als je dan toch wil tekenen in Excel gebruik dan de werkbalk tekenen.

Groetjes Danny. :thumb:

Dat klopt inderdaad en daar ben ik me ook van bewust, maar er worden ook berekeningen gemaakt en de tekening is louter een hulpmiddel. Aangezien we in Excel kunnen tekenen moeten we daar ook gebruik van maken anders had deze functie er niet ingezeten.
Terug naar het probleem. Middels een macro kan ik een bepaald bereik selecteren, kopieren en plakken. Als ik een bereik middels genoemde handeling wil plakken dan neemt ie zowel opmaak als een figuur mee. De vraag is dan ook :
Kan Excel aan de hand van een waarde in een bepaalde cel de gegevens van het juiste werkblad kopieren middels een macro of VBA.

Groeten,

Mark

Voorzover ik het begrijp, moet dit lukken met de functie indirect, maar een voorbeeldbestandje zou veel duidelijk maken.

Joske

Voorbeeldbestand te groot

Voorzover ik het begrijp, moet dit lukken met de functie indirect, maar een voorbeeldbestandje zou veel duidelijk maken.

Joske

Joske,

Het voorbeeldbestand is ca 3MB groot en kan ik hier niet plaatsen. Zip-formaat wordt ie 300K en daarmee ook te groot. Heb nu een zeer uitgeklede versie en hoop dat je hiermee uit de voeten kunt.

Uitleg:

Op blad Gevels KM1 t/m KM5 worden de geveltekeningen geplaatst. Op blad Adres1 en Adres1 (2) moeten de geveltekeningen komen. Op ieder blad kunnen 5 geveltekeningen worden geplaatst afhandelijk van het aantal kenmerken. Op dit blad staat ook om wat voor een kenmerk het gaat nl de cellen cc1, cc190, cc379, cc568 en cc757. De waarde in deze cellen staan voor het kenmerk en ieder kenmerk heeft zo zijn geveltekening. Als in cc1 nu bijv KM5 staat dan moet tussen de zwarte lijnen daaronder de tekening uit Gevels KM5 worden geplaatst. Dit zou ik graag met 1 druk op de knop willen realiseren een Adres blad gevuld wordt met de juiste tekeningen.
Ben je zeer erkentelijk als je me hiermee zou kunnen helpen.

Groeten,

Mark

Bijlagen

Mogelijke oplossing

Ik ben inmiddels aan het stoeien geslagen en heb een volgende oplossing gevonden:

If Sheets("Adres1").Range("cc1") = "1" Then
Sheets("Gevels KM1").Select
Range("A5:DF160").Select
Selection.Copy
Sheets("Adres1").Select
Range("A34").Select
ActiveSheet.Paste

End If
If Sheets("Adres1").Range("cc1") = "2" Then
Sheets("Gevels KM2").Select
Range("A5:DF160").Select
Selection.Copy
Sheets("Adres1").Select
Range("A34").Select
ActiveSheet.Paste

End If

Maar dat betekent dat deze macro opgebouwd is uit 30 (aantal mogelijke tekeningen) keer 5 kenmerken per adres. Hiermee krijg je dus een vrij lange macro van 150 Als-Dan vergelijkingen.
Het bestand gaat strak uit 30 adressen bestaan (wellicht in de toekomst nog meer). Betekent dus 30 lange macro's erbij. Kan dit wellicht wat simpeler?

Groeten,

Mark

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan