Kopieer en schrijf snelheden van NAS loopt schrikbarend terug

Status
Niet open voor verdere reacties.

Stigter

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
20 jul 2001
Mijn situatie
Windows 7 64 bits
WD My book duo Live
Linksys E3000 (dd-wrt firmware)

Alles bekabeld met ftp 6 kabels (nieuw)

Nu het probleem, wanneer de computer, router en nas net zijn opgestart haal ik gewoon nette snelheden (kopiëren vanaf NAS naar PC volgens dialoogschermpje van Windows 90MB per seconden en kopiëren van PC naar NAS met snelheden tot 60MB per seconden). Dit zijn ook snelheden die bij reviews worden genoemd en als goed worden beschouwd.

Echter na een tijdje worden deze snelheden een heel stuk trager en vallen terug naar respectievelijk zo'n 30MB en 20MB.

Ik ben nu 2 dagen aan het rommelen, maar ik zou echt niet meer weten wat te doen.
Wat heb ik gedaan?
Linksys terug gebracht naar stock firmware, probleem blijft
kabels vervangen (er zat per abuis één cat 5e kabel tussen), probleem blijft
Windows 7 tweaks (IPv6 uitgezet, externe differentiële compressie uitgezet)
NAS op vast ip gezet, met juiste gateway etc
een andere router geprobeerd (TP-wr1043nd, stock firmware en dd-wrt)

Wie heeft er nog een goede tip? Instelling in Windows 7? Of in de dd-wrt firmware van de router? Hij moet toch altijd dezelfde waarden kunnen hebben?

@moderators,
mocht deze vraag niet in de juiste sectie staan, willen jullie dan verplaatsen?

Nou ken ik jouw merk Nas niet, ik heb een synology en een zelfbouw, maar ik ken het probleem wel.
Punt voor punt; kabels, in 99,9% van de gevallen maakt het niets uit of je nou cat5e of cat6 kabels gebruikt.
Firmware, haalt vrijwel nooit iets uit,

W7 tweaks en compressie... ach.
Nas op vast IP adres zetten is altijd een goed idee maar maakt voor de snelheid niet uit.
Andere router maakt meestal niets of weinig uit.

Maar wat dan wel?
Ik kan je alleen een hint geven uit eigen ervaring:
het aantal threads tegelijk maakt heel veel uit. Daarmee bedoel ik dat je netwerk, je switch(es) en je netwerkkaarten wel belangrijk zijn.
Maar die lijken meestal te worden gemeten met maar 1 up/download. Dan heb je topsnelheid!
Maar als je meerdere dingen tegelijk start die allemaal via het netwerk willen, dan komen de vertragingen.

Ik heb onlangs een nieuwe schijf in mijn nas gezet omdat de oude kapot ging. Daarna heb ik dus vele gigabytes teruggezet op de nieuwe schijf.
Dat heb ik handmatig gedaan, vanaf de pc via het netwerk naar de nas.
Met 1 bestand ging dat vrij snel. Met 2 of 3 zakte de snelheid al wat terug en hier (met mijn hardware) gaat het "fout" als ik (veel) meer dan 4 bestanden tegelijk wil doen.
Of als ik naast het restoren ook een progje op mijn pc wil starten.

Dus kijk eens hoe jij je data verplaatst, 1 voor 1 met/zonder ander gebruik van je pc in de tussentijd of met een aantal tegelijk?
Je zou zeggen dat 1 voor 1 10 bestanden verplaatsen net zo veel tijd moet kosten als 10 tegelijk.
Tot ongeveer 3 a 4 tegelijk klopt dat wel ongeveer. Bij meer zijn er ook bestanden bij die opeens niet meer met tientallen MB gaan maar met maar 10 tot 2-300 bytes/sec (!).
En zelfs als de snellere streams klaar zijn blijven die langzame vaak langzaam.
Waar dan aan ligt weet ik niet.

Let op dat je niet te veel dingen tegelijk doet, en ook niet over het netwerk, misschien scheelt dat.

Mijn Nas is een Western Digital My book duo live.

Ik test op het moment met 1 bestand, dat bestand is een iso van rond de 4.3gb, computer is dan wel gebruikt, maar op dat moment in "ruste".
De Linksys en de tp link hebben beide een gigabit switch aan board, ik maak op dat moment geen gebruik van internet, draadloos staat uit, wel staat de TP-Link wr1043nd als acces point voor draadloos op de Linksys e3000. (maar wordt alleen maar gebruikt wanneer ik ga streamen naar tv)

Ik heb juist deze Linksys gekocht omdat deze hogere wlan retour snelheden heeft dan de TP-link (begin volgend jaar glasvezel in de straat, mogelijkheid om zakelijke backups naar mijn woning te uploaden).

Andere (lees betere) nas zou dit probleem ook kennen?

Ik zelf denk, dat er bandwijdte wordt gereserveerd, maar door wie en waarvoor?

Hoi Arie een tijd geleden.:) Heb je vraag naar de verwisselbare opslagmedia verhuist.

Dat klopt Lex.. ben tegenwoordig met "andere" dingen erg druk! Leuk om te zien dat je én hoofdmoderator én bestuurslid bent!

Andere (lees betere) nas zou dit probleem ook kennen?
Ik zelf denk, dat er bandwijdte wordt gereserveerd, maar door wie en waarvoor?

Dat zou kunnen, ik heb wel gemerkt dat een ssd (ik heb een van de eerste types intel, niet "super" snel vergeleken met de rest maar doet het altijd), heel snel inzakt wb performance met meerdere taken. Maar ook harddisks hebben daar hier last van.

Je kunt eens kijken hoe alles presteert op je pc bij Computerbeheer - systeemwerkset - prestaties (netwerk?).

Weer een stukje verder.
Een utp kabel tester gekocht (heb tenslotte draad getrokken vanuit de meterkast, door de ptt-kabelleiding, wantcontactdoos geplaatst etc). Alles perfect.

Vanmiddag ook nog een tp link 8 poort gigaswitch (TL-SG1008D) gekocht, deze er tussen geplaatst. Deze switch heeft goede recensies.

Hierna getest, het werkt.

Maarrrrr....
de computer staat tijdje aan en de kopieer en schrijf snelheden zakken nog steeds. Start de computer opnieuw op en behaal gewoon mijn goede snelheden.

Het ligt dus niet aan de hardware van de switch, router, modem, nas en bekabeling, maar is puur windows 7 (of de netwerkkaart, is een onboard athero s pci-e 1gb kaartje)
.. Alsof alle bandbreedte wordt ingenomen en niet meer vrij wordt gegeven..
Wie oh wie..

Ik ben ook nog even van desktop gewisseld, weliswaar ook Windows 7 (64bits), maar met een redelijk schone installatie. Dat was niet de oplossing. Ondertussen voor deze computer 16 gb aan werkgeheugen besteld (er zat nu maar 3 in), deze zal er morgen of overmorgen in gaan.

In ieder geval heb ik het nu wel voor elkaar gekregen om een heel stuk vlotter in te loggen (Cloud)..
DLNA mediastreaming en de I-tunes gebeuren uit gezet..
Of dit ook de oplossing is voor het terugvallen van de snelheid van copieeren en schrijven moet ik nog testen.

Op dit moment zit er 8 gb werkgeheugen in de pc en lijkt het probleem opgelost. Gisteren lopen skypen, downloaden met bittorrent, e-mail etc..

Na zo'n 3 uur de computer te hebben gebruikt de grote test. Eerst één (iso) bestand van 4 gb overgezet, snelheden die van 115 (cache)terugzakken naar rond de 90 MB/seconden (weer volgens dialoog scherm Windows). Hierna gewoon mijn hele collectie foto's overgezet, dus kleine bestanden, mapjes etc.. Tot mijn verrassing blijft hij hier op een snelheid van ongeveer 78 MB/sec kopieeren (weer volgens dialoog scherm Windows).

Ook mooi, wanneer ik in Windows Taakbeheer naar mijn Netwerk kijk zie ik een netwerkgebruik van rond de 78%. Dat betekent volgens mij dat ik nu wel mijn volledige netwerk gebruik.

Morgen komt de overige 8 gb werkgeheugen binnen, benieuwd of het nog sneller kan!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan