• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

kopieren laatste waarde naar andere cel

Status
Niet open voor verdere reacties.

gvanwijk

Gebruiker
Lid geworden
3 mei 2018
Wie kan mij helpen?
Zie vraag in bijgaand excel bestand, dat is waarschijnlijk duidelijker dan hier uitgebreid in woorden op te schrijven
Thanks!

Gerard

Bijlagen

Waarom gebruik je geen datums in jouw bestand? 1 keer verkeerd sorteren en je weet nooit meer wat de laatste betaling is.

Het is een sterk vereenvoudigd bestand om het probleem helder te formuleren

Met een UDF.

Code:
Function VenA(r As Range, s As String)
  ar = r
  For j = UBound(ar) To 1 Step -1
    If LCase(ar(j, 1)) = LCase(s) Then
      VenA = ar(j, 2)
      Exit For
    End If
  Next j
End Function

Bijlagen

Oke, bedankt voor je moeite. Ik zie dat het in jouw retourbestand werkt, maar ik begrijp die UDF niet, zou dus niet weten hoe ik dat moet toepassen naar mijn excelbestand met de gegevens waar het werkelijk om gaat. Dit gaat m'n pet te boven helaas. Ieder z'n vak. Ik had gehoopt op een gecombineerde "ALS/ZOEKEN etc functie" binnen Excel. Dat is voor mij nog te volgen. Hoop dat zoiets bestaat. Maar toch bedankt!

Even zoeken op 'udf maken excel' helpt je vast verder. Met een gewone formule kan het volgens mij niet en dan wordt het een matrixformule (wat ook niet makkelijk te begrijpen is).

Hallo VenA,

Ik heb inderdaad je UDF werkend gekregen na het bekijken van een YT filmpje over UDF. Dank je!
Maar het werkt (volgens mij) alleen als beide gegevenskolommen naast elkaar staan, ik denk dat dit in de code geprogrammeerd zit (de code in je bijlage).
In het echte bestand dat ik gebruik staan beide kolommen echter niet naast elkaar, zie de bijlage (het gaat om kolom F en N)
Klopt het dat de code dan aangepast moet worden, en zo ja: hoe wordt die dan?

Nogmaals bedankt

Bijlagen

Ik denk dat een formule toch handiger en makkelijker aan te passen is.
In het voorbeeld in F4
Code:
=ZOEKEN(2;1/($B$4:$B$10=E4);$C$4:$C$10)

Super! Dank je Timshel, daar kan ik wat mee! Heb de formule inmiddels aangepast in het originele bestand en het werkt feilloos. Voordeel is ook dat ik geen macro's hoef in te schakelen (.xlsm), soms houden beveiligingswaarschuwingen bij de ontvanger (email) zo'n bestand weer tegen.

Vraagje: als een naam niet in de kolom staat, genereert deze formule een #N/B melding. Geen groot probleem, maar is de formule zo aan te passen dat in zo'n geval er niets (of een streepje) komt te staan?

Even kijken of de cel ingevuld is.
Code:
=als(E4="";"";formule)

Ik denk zo
Code:
=ALS.FOUT(ZOEKEN(2;1/($B$4:$B$10=E4);$C$4:$C$10);"")

Beiden super bedankt, de laatste formule werkte bij mij goed, de eerste bleef ik wat mee stoeien.
Fijn om zo goed geholpen te zijn! :d

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan