• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

kopieren voordat bestand geopend wordt

Status
Niet open voor verdere reacties.

stefano

Gebruiker
Lid geworden
22 mei 2004
Hoi, hallo

Ik wil met behulp van een makro twee andere excel-bestanden openen. Tot daar geen probleem.

Maar ! voordat bestanden 1 en 2 geopend worden (lokaal) wil ik nagaan of er geen nieuwer (geüpdate versie) van bestand 1 (op een server) bestaat . Indien wel, dan zou dat eerst gekopieerd moeten worden, zoniet mag het lokale bestand 1 gebruikt worden.

Hulp gevraagd aub. Dank, stefano

Even aangenomen dat je een methode hebt om te kijken of het bestand op de server (andere lokatie) nieuwer is zou ik gewoon het volgende doen:

Als bestand op server nieuwer is dan:
- open bestand vanaf server
- opslaan als lokaal bestand (waarschuwing bij overschrijven onderdrukken).
Anders:
- lokaal bestand openen

Klaar.

En om te kijken of het bestand op de server nieuwer is maak je gebruik van 'File' object waarmee je allerlei info over bestanden op kunt halen.

Succes er mee!

hola hola

Vooreerst dank voor je antwoord.

Momenteel werkt het systeem met twee verschillende bestanden :

a. met een .bat-file waarin volgende gegevens staan :

xcopy \\svrmid001\data\limits\a_*.xls \\svrmim001\users\data\%username%\limits /d

Dit is een dos-commando dat kijkt of er nieuwere bestanden bestaan op de server. Indien er nieuwere bestanden zijn dan worden die naar het lokaal station gekopieerd, zoniet gebeurt er niks.

b. met een xls-file waar je verschillende makro's kan aanspreken en datat raadplegen.

Een gebruiker MOET altijd eerst nagaan of er nieuwere bestanden bestaan om zo met de meest recente data te werken. Hiervoor voert hij het *.bat-file uit.

Daarna start hij het xls-bestand op.

Wat ik wil is deze twee bestanden samenvoegen.
Het excel-bestand openen en dan via bv de makro auto_open het bat-bestand uitvoeren. Zo moet bij raadpleging van de data slechts één bestand aangesproken worden én (belangrijkste) zal de gebruiker steeds over de meest recente data beschikken.

Hopelijk is het nu iets duidelijker.

Probeer eens of de Shell functie werkt...

Uit de help:
RetVal = Shell("C:\WINDOWS\CALC.EXE", 1)

Ik denk dat jij als tweede parameter een '0' in plaats van een '1' zult willen (0 = vbHide ofwel de batch draait dan onzichtbaar). In de eerste parameter kun je een commando inclusief parameters opgeven, wel even opletten of speciale karakters (zoals bijvoorbeeld de %) goed verwerkt worden.

Mijn eerste idee komt ongeveer op hetzelfde neer want het vergelijkt de timestamp van de 2 bestanden en opent dan het bestand vanaf de gewenste lokatie (en bewaart het altijd in de gebruikersdirectory).

het lukt

Prima palmpje,

het werkt ! Bedankt

Als ik je eens tegen het lijf loop, dan drink ik je leeg .... :rolleyes:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan