• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Koppel naam aan uitkomst cel

Status
Niet open voor verdere reacties.

wstoltz

Gebruiker
Lid geworden
2 jun 2013
Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum en heb een vraag:

Ik heb een lijst met veel data met codes en namen. Nu wil ik zonder dat ik altijd handmatig de naam bij de code moet zoeken dit graag aan elkaar koppelen. Ik heb 2 lijsten:

1. een lijst met willekeurig ingevulde codes (Screen 1)
2. een data sheet met de volledige lijst met codes en bijbehorende namen (Screen 2)

Screen 1.JPGScreen 2.JPG

Nu wil ik in screen 1 (Cel D5) graag de naam automatisch laten verschijnen die hoort bij die code volgens mijn data sheet (Screen 2 - Cel B4 bij C4, B5 bij C5 enz.) in de lege cel. De data moet hij dan halen uit het data sheet.
Ik dacht zelf dat die zou moeten kunnen met de als/if functie. Maar dan moet ik ergens denk ik het bereik kunnen aangeven. Had al even zitten stoeien maar kom er niet uit.

Kan iemand mij helpen?

Als ik de vraag goed begrepen heb dan kan je dat oplossen met de functie VERT.ZOEKEN()

Anders graag even een excelvoorbeeldje. We zitten hier niet op een plaatjesforum:d

Kopieer deze formule
PHP:
=ALS.FOUT(VERT.ZOEKEN(C5;'data sheet'!$B$4:$C$7;2;0);"Niet gevonden")
in D5 en verder naar beneden.

Laatst bewerkt:
In Sheet1 op D5 de volgende formule plaatsen:
=ALS.FOUT(VERT.ZOEKEN(C5;'data sheet'!B4:C7;2);"Niet gevonden")

*Botsing met VenA ;)

@edmoor,

zelfde tijd, nagenoeg zelfde ($) oplossing en zelfde tekst bij foutafhandeling.:shocked:

Ja, dat viel mij ook op.
2 zielen, 1 gedachte kennelijk ;)

vervang als.fout door iferror en vert.zoeken door vlookup en "niet gevonden" door "Not found"

Toch nog een ding. Na invoering in originele bestand, geeft hij om onverklaarbare redenen een aantal dingen wel aan en een aantal dingen geeft hij aan Niet Gevonden, terwijl ze echt in de data sheet staan. Enig idee?

PS: Dat bestand kan ik hier niet plaatsen wegens privacy.

Let erop dat wanneer je met de formule begint in D5 de eerste parameter ook C5 is en niet C12 zoals in het voorbeeld van VenA.

Laatst bewerkt:
VenA,

Alle cellen hebben het kenmerk General, echter is het wel zo dat alle codes beginnend met een letter het doen, maar de codes die volledig uit cijfers bestaan pakt hij niet.

Dat alle cellen het kenmerk general hebben zegt niets. Pas de eigenschappen in mijn voorbeeldje maar aan en je zal zien dat er niets wijzigd. De codes die volledig uit cijfers betstaan staan in jouw ene tab als tekst en in jouw andere als getal. Kan je even een nieuw voorbeeldje plaatsen met daarin alleen de kolom code. Dan is het te zien in welke tab het "fout" gaat.

Ok, duidelijk. Ik heb nu alle cellen waar een groen hoekje inzit geselecteerd en alles omgezet naar Number. Het is nu wel beter, maar nog verre van compleet. Ik begrijp niet helemaal wat je bedoeld met een voorbeeldje met kolomcode? Wat wil je precies weten?

In ieder geval wel heel veel dank voor je hulp!

De kolom waarin je het het het kopje "code" hebt staan.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan