koppeling 2 tabellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

sky92880

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
21 apr 2020
Dag allemaal,

Ik probeer reeds geruime tijd volgende te doen:
voor een database antieke munten heb ik onder andere volgende tabellen nodig:
muntplaats : is de plaats waar betreffende munt geslagen is, deze tabel bestaat uit 15 plaatsnamen.
muntatelier : elke muntplaats had 1 of meerdere muntateliers. Sommige 1, andere tot 42. In totaal bestaat deze tabel uit 244 ateliers, ingedeeld per muntplaats.
Ik zoek hoe na het invoeren van de muntplaats, automatisch de betreffende ( overeenkomstige ) ateliers in een keuzelijst kunnen uitgekozen worden.
Tot nu werk ik met de volledige lijst( met 244 items ), waar ik betreffende muntatelier moet uitzoeken, wat onoverzichtelijk is.
Kan iemand mij voorthelpen?:rolleyes:

met dank, sky92880

Is niet zo moeilijk. Op een formulier maak je twee keuzelijsten: één met de muntplaatsen, en één met de ateliers. De keuzelijst met ateliers moet gefilterd worden op de steden, en dat doe je vanuit de eerste keuzelijst (plaatsen). Wat ik zelf doe: ik gebruik een klein stukje VBA om de Recordbron van de tweede keuzelijst aan te passen. Iets simpelere oplossing is: zet in de query die onder de Atelier keuzelijst hangt een criterium op de keuzelijst vanuit het (geopende) formulier. Dus je opent je formulier in Ontwerpweergave, gaat dan naar de SQL van de keuzelijst Ateliers, en daar gebruik je de Opbouwfunctie voor Expressies om in het Criteriaveld de keuzelijst Muntplaatsen te zetten. Vervolgens sluit en bewaar je de query, zodat je weer terug komt in je formulierontwerp.
Dan moet er nog één ding gebeuren: de keuzelijst Ateliers moet worden ververst op het moment dat je een andere plaats kiest. Dat doe je met een simpele Gebeurtenisregel. Gebruik daarvoor bij voorkeur de gebeurtenis <Bij klikken>, dat is het makkelijkst. Die actie krijgt dan deze opdrachtregel:
Code:
     Me.cboMuntateliers.Requery
(Ik heb de keuzelijst maar een naampje gegeven ;)). Met die opdrachtregel wordt de keuzelijst elke keer ververst als je een plaats kiest.

@nesja: Access is geen Excel :)

@sky92880: (ik zou toch eens aan mijn ouders vragen hoe ze aan je naam zijn gekomen ;)) hier een voorbeeldje. Ik heb dus een keuzelijst met Artiesten gemaakt, en een keuzelijst met Titels. Ik wil, als ik een artiest zie, de bijbehorende titels kunnen kiezen.
Stap 1: de Rijbron van de keuzelijst cboTitels.
Code:
SELECT Titel, Track, Artiest FROM tTitels WHERE Artiest=[Formulieren]![Formulier1]![cboArtiest] ORDER BY Titel;
(Let op de naam van de keuzelijst cboArtiest)
Stap 2: Een gebeurtenis op de keuzelijst cboArtiest die de keuzelijst cboTitels bijwerkt.
Code:
Private Sub cboArtiest_Click()
    Me.cboTitel.Requery
End Sub

En dat is de simpelste oplossing. Daarvoor hoef je, hoop ik, geen voorbeeldje te posten :)

bedankt

Octafish,

Bedankt voor het snelle antwoord, ik ga er in het week-end mee aan de slag, en laat weten als het lukt.

mvg sky92880:shocked:

koppeling lukt niet

Dag octafish,

Na talloze pogingen krijg ik de query atelier niet bijgewerkt. Ik moet erbij vermelden dat een ( basis ) cursus access gevolgd werd begin jaren 2000 ( 32 weken avondlessen ) .De database is nog steeds in ontwerpmode ( begonnen begin 2015 ), als omzetten papieren idee naar access, gestopt in 2016 om collectie te fotograferen, heeft 2 jaren in beslag genomen, daarna een font aangemaakt voor de speciale tekens en ondertussen af en toe tabellen met nieuwe of bijkomende data ingevoerd in access zonder bijkomende koppelingen te maken . Uiteindelijk een test uitgevoerd ( tot grote tevredenheid ), doch zonder verdere bewerking in access. De nodige fouten ben ik er nu aan het uithalen ( meestal opmaak ), voordat ik verder ga met het maken van een schakelbord. Ik heb het access 2010 naslagwerk van easy computing, doch als 60 jarige gaat sommige mentale informatie verwerking niet meer zo vlot als enige jaren terug. In bijlage heb ik het formulier welke aangemaakt is geplaatst in een zip bestand, samen met de tabellen stad en atelier. De tabel atelier zal voor u niet volledig leesbaar zijn, daar sommige tekens met een andere font is aangemaakt. Zoals u aangeeft in de oplossing, is er geen query die onder de atelier keuzelijst hangt, dusdanig kan ik de nodige data niet invoeren.
Daar weet ik geen weg mee. Hopelijk kunt u mij verder op goede weg helpen.
Alvast bedankt,

sky92880 ( mijn ouders weten niet van deze naam ), heb deze van een oude internet -( papa ) en - provider ( mama )gekregen.:cool:

Bijlagen

Je hebt ook niets gedaan in je voorbeeldje met mijn opzetje :). Ik heb mijn voorbeeld letterlijk zo in je db gezet, wellicht dat je nu snapt wat de bedoeling is.

Bijlagen

dankwoord

Dag octafish,

Allereerst hartelijk dank, dat is precies wat ik voor ogen had.
Nu kan ik met een gerust hart op 1 juni met pensioen en verder werken aan de database.
Ik zal de oefening opnieuw doen, daar er reeds aan een opvolging ( van navolgende keizers ) nagedacht wordt.

nochmaals mijn dank , het gaat u goed.

sky92880:d

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan