• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Koppeling Excel 2019 met Access 32bit database werkt niet meer

Kolkman

Gebruiker
Lid geworden
17 aug 2014
Sinds kort lukt het niet meer om gegevens uit een Access MDB naar Excel te halen. Ik krijg dan de melding zoals in de bijlage.

Het is mij niet duidelijk wat ik moet doen en weet ook niet hoe het is ontstaan. Het moet denk ik door een update van Microsoft zijn ontstaan omdat ik hetzelfde probleem op meerdere computers. Ook bij een backup van het Excel bestand krijg ik deze melding terwijl die het vroeger gewoon deed.

Volgens Google zou er een conflict kunnen zijn met een ODBC Microsoft Access-stuurprogramma.
Wie weet welke dit is en hoe ik dit kan oplossen?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen want ik word een beetje wanhopig.

Bedankt alvast!

Bijlagen

• a72a60c1-dd75-4ed3-af06-a9cbc50ffcd5.png
    a72a60c1-dd75-4ed3-af06-a9cbc50ffcd5.png
    6,6 KB · Weergaven: 16
Wat ben je precies aan het doen? Je geeft nogal weinig informatie wat en hoe je de gegevens overhaalt.
Je geeft aan dat er meerdere computers zijn die nu hetzelfde probleem hebben, en je denkt dat het door een update komt. Is dat een Windows update? Hebben alle computers dezelfde update gehad? Heb je nog een computer zónder die update die nog wél werkt?

Copilot:

De foutmelding betekent dat Excel via ODBC probeert gegevens uit een Access-database (MDB) op te halen, maar een bepaalde bewerking niet meer wordt ondersteund. Dit probleem komt vaak voor na updates van Office of Windows, omdat:
  • 32-bit vs 64-bit mismatch: Als je Excel 64-bit gebruikt en de Access Database Engine (ACE) niet correct geïnstalleerd is, kan de verbinding falen.
  • Verwijderde of gewijzigde ODBC-driver: Updates kunnen de oude Jet-driver uitschakelen en vervangen door ACE.
  • Verouderde methode in Excel: Sommige oudere query-methodes (bijv. MS Query) werken niet meer met nieuwe versies.

Mogelijke oplossingen:​

1. Controleer de Access Database Engine
    • Ga naar Configuratiescherm → Programma's en kijk of Microsoft Access Database Engine (2010, 2016 of 2019) geïnstalleerd is.
    • Zo niet, download en installeer de juiste versie:Microsoft Access Database Engine Download
  2. Controleer 32-bit vs 64-bit
    • Als je Excel 64-bit hebt, moet je ook de 64-bit versie van de Access Database Engine hebben.
    • Bij 32-bit Excel hoort de 32-bit versie.
  3. Gebruik Power Query in plaats van MS Query
    • In nieuwere Excel-versies is Power Query (Gegevens → Gegevens ophalen → Uit database → Uit Access-database) de aanbevolen methode.
  4. Herstel Office
    • Soms helpt het om via Instellingen → Apps → Microsoft Office → Wijzigen → Herstellen de installatie te repareren.
  5. Controleer of de MDB niet corrupt is
    • Open de MDB in Access om te zien of deze nog werkt.
Wil je dat ik een stap-voor-stap handleiding maak om dit probleem op te lossen, inclusief downloadlinks en instellingen voor ODBC?
Of wil je liever een alternatieve methode om de gegevens uit MDB naar Excel te halen zonder ODBC?

Laatst bewerkt:
Ik had vandaag exact hetzelfde met een bestaande gegevensverbinding. Klik op de tab gegevens op de knop Eigenschappen. Klik dan op het kleine knopje naast de naam van de query:
1767709401174.png
Klik vervolgens op de tab Definitie. Ik heb daar in de "Tekst van de opdracht" de verwijzing naar de database weggehaald, zodanig dat alleen de tabelnaam overblijft in het "FROM" deel van de query:
1767709573591.png

Dat was bij mij afdoende.

Terug
Bovenaan Onderaan