Koppeling grafiek Powerpoint / Excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

leon1974

Gebruiker
Lid geworden
23 aug 2010
Beste mede forum gebruikers,

Graag wil ik een Excel-grafiek via koppeling plakken in een powerpoint-ppt bestand.
Vervolgens wil ik dit PPT bestand als PPS hernoemen en de grafiek-excel wil ik dan graag automatisch laten bijwerken als de slideshow (PPS) wordt gestart.

Kortom:
Excel-bestand bevat de data die continu wordt bijgewerk.
Powerpoint toont de grafiek van de excelgegevens en wordt bijgewerkt zonder melding: koppeling bijwerken. Dus gewoon een standaard PPS bestand.

Helass krijg ik dit niet voor elkaar. Via zoeken in google zie ik dat ik in de weer moet met VBA en objecten, klasses en modules, maar een stappenplan ontbreekt. Wie kan me helpen?

Mijn dank is zeer groot, ik ben hier al uren mee bezig zonder resultaat. Versie die ik gebruik is Office 2003

Ik heb een test01 bijl;age bijgesloten als voorbeeld.

Bijlagen

Een poging tot oplossing.
Moet er wel bijzeggen dat ik enkel nog Office 2010 heb, en niet programmeer in PWT.
Maar het leek me een interessant probleem, ook in PWT 2010 worden koppelingen in deze bestanden niet automatisch aangepast.
Ik ga ervan uit dat je geen ervaring hebt met VBA.

Oplossing 1: te gebruiken als je de show laat verder gaan met een muisklik, en als de koppeling niet op eerste dia staat:

1. Maak een macro (in 2003 voor zover ik me herinner via Extra-macro-nieuwe macro)
Als naam geef je Auto_ShowBegin (voor oplossing 1 mag je ook andere naam kiezen)

Typ de volgende code:

Code:
Sub Auto_ShowBegin()
MsgBox "test"
ActivePresentation.UpdateLinks
SlideShowWindows(1).View.Next
End Sub

De eerste en de laatste lijn moet je niet typen, die staan er al. De MsgBox (bericht) opdracht mag weg als het werkt, dient gewoon om te zien of de macro wordt uitgevoerd.

SlideShowWindows(1).View.Next werkt in 2010 om naar volgende dia te gaan, hopelijk ook in 2003

Verlaat de VBA editor en ga terug naar PWT (via ALT F11 of via knopje in werkbalk)
Verifieer, ik denk via extra-macro-beveiliging of de macro's al dan niet met een waarschuwing worden uitgevoerd.

2. Maak op de eerste dia een actieknop zonder tekst, zo groot als de dia en koppel deze aan de macro. Maak de actieknop doorzichtig.

Van zodra je nu met de muis op de eerste dia klikt wordt de macro uitgevoerd.

Oplossing 2 (niet getest)

In tegenstelling tot Word en Excel kent PWT zo goed als geen macro's die automatisch worden uitgevoerd.
Om dat te verwezenlijken moet je aan add-in instaleren:

http://skp.mvps.org/autoevents.htm

Volgens mij moet de voorgaande macro dan automatisch worden uitgevoerd als je de PPS start.

Benieuwd of dit werkt?

Bedank ik ga het proberen

Fantastisch om te zien dat iemand zijn tanden er in zet.

Ik ga je oplossing proberen en laat daarna weten of het werkt.

Mocht de code niet werken in 2003 dan kan je de vraag misschien op het VBA forum zetten.
Probleem is dat bijna niemand programmeert in PWT.
Nu had je in 2003 een recorder functie in PWT, maar die is eruit gehaald in 2010 :mad: dus je kan enkel beroep doen op de Helpfunctie.

Oplossing 1 werkt perfect

Hoi

Oplossing 1 is voor mij beter dan 2 omdat ik dan niet op alle pc's een addin hoef te installeren.
Ik heb oplossing 1 uitgeprobeerd in PP2003. Oplossing 1 werkt bij mij perfect, precies zoals ik het wil.

Echter nog een klein "schoonheidsfoutje" doet zich voor.
Als ik de presentatie als PPS bestand start en de dia presentatie is beeindigd.
Verschijnt de vraag een dialoogvenster: Wilt u de wijziging in bestandnaam.pps opslaan? (met een ja / nee knop)

Dit mag van mij altijd default nee zijn, immers bij elke update wordt toch de actuele data getoond. Als hier nog een oplossing is met ik een erg vrolijke forum gebruiker.:d

Hoe dan ook al heel hartelijk bedankt voor alle hulp.
Leon

Laatst bewerkt:
Oplossing 2 zou je wel moeten gebruiken voor een volautomatische show waarbij geen muisklik aan te pas komt, maar is idd omslachtig.

Wat vraag om te bewaren betreft:

Het is denk ik veel eenvoudiger om WEL te bewaren.
In Excel of Word kan je programmeren dat als je wil bewaren, dit niet doorgaat. Ook weer zo een automatische macro die niet ondersteund wordt door PWT.

Ik zou er dus gewoon een lijntje bijzetten om te bewaren, dan krijg je geen vraag meer op het einde:

Sub Auto_ShowBegin()

ActivePresentation.UpdateLinks
ActivePresentation.Save
SlideShowWindows(1).View.Next

End Sub

Opgelost!!!

Precies wat ik wil!

Mijn dag is goed. Dank je wel voor alle hulp en tips. Ik heb er veel va geleerd

Leon

Kleine aanvulling puntje op de i

Ik heb nu de hele koppeling Excel Powerpoint gereed. En heb deze op netwerkgezet.

Echter door:
ActivePresentation.Save
moeten meerdere mensen schijfrechten krijgen. Is het mogelijk om ook een NO-save optie te hebben.
Deze zie ik in de MACRO code opties niet terug.

Mocht het makkelijk zijn op te lossen dan is het meegenomen.
THNX

Met netwerktoestanden geen ervaring :(

Probeer eens volgende :

Haal het save commando weg

Maak een tweede macro

Sub Sluit()
Activepresentation.Close
End sub

Die koppel je dan weer aan zo een doorzichtige actieknop, op de laatste dia (er moet wel op geklikt worden uiteraard)

De presentatie wordt dan gesloten zonder vraag, ze wordt ook niet bewaard maar dat is in jouw geval niet nodig dacht ik

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan