• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

koppeling in excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

vincentk

Gebruiker
Lid geworden
19 mei 2005
Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar een manier om koppelingen te maken, zodat standaard gegevens niet in elke sheet opnieuw hoeven worden ingevoerd.

Voorbeeld:

Stel ik heb sheet1. Sheet1 is een ´hoofdsheet´ waar een aantal gegevens in staan over dossiers van klanten.
In kolom 1 staan de dossiernummers.
In kolom 2 staan de namen van de klanten.
In kolom 3 staan de producten.
In kolom 4 staan de hoeveelheden.

Nu ga ik verder in sheet2. Daar wil ik naast de gegevens uit sheet1 nog wat dingen toevoegen in kolom 5,6 etc.
Maar hoe maak ik een link zó, dat ik de gegevens uit sheet1 niet allemaal opnieuw hoef in te voeren in kolom 1 t/m 4.
Dat ik in kolom 1 alleen een dossiernummer invoer en dat de namen, producten en hoeveelheden automatisch verschijnen in sheet2.

Ik kom er echt niet uit. Alvast bedankt!

Groeten vincent

tekst samenvoegen

Klik op blad 2 in cel A1 en vervolgens in de formulebalk zet je deze formule.

=TEKST.SAMENVOEGEN(Blad1!B1;" ";Blad1!C1;" ";Blad1!D1)

Hij doet dan het volgende: hij neemt de tekst van blad 1 cel B1 vervolgens maakt hij een spatie door de toevoeging " " en dan plakt hij de volgende cel C1 er achter enz.

Hoi Vincent,

Ik neem aan dat de kolommen kolomkoppen hebben en dat de waarden op rij twee beginnen.
Zet op sheet2 in cel A2 neer: =sheet1!A2 en sleep deze formule zo ver mogelijk naar beneden.
Zet in cel B2 op sheet 2 neer: =vert.zoeken(A2;sheet1!$A:$D;2;onwaar) en sleep deze zo ver naar beneden als nodig is.
Zet in cel C2 op sheet 2 neer: =vert.zoeken(A2;sheet1!$A:$D;3;onwaar) en sleep deze zo ver naar beneden als nodig is.
Zet in cel D2 op sheet 2 neer: =vert.zoeken(A2;sheet1!$A:$D;4;onwaar) en sleep deze zo ver naar beneden als nodig is.

Wat doet de formule in A2? Die neemt de waarde over van cel A2 op werkblad sheet1.
Wat doen de formules in B2 en verder? Die zoeken de waarde van cel A2 op sheet2, in kolom A van sheet1, en als deze gevonden is, pakt hij de waarde op van dezelfde rij in de tweede kolom, dus B.
In kolom C pakt hij de derde kolom op etc.

Mocht je de engelstalige versie hebben, dan is de formule in B2 =vlookup(A2;sheet1!$A:$D;2;false)

Succes,

Richard

bedankt voor de reacties!

@richard, ik gebruik de engelse versie. en als ik de engelse formule ingeef in b2 geeft excel een foutmelding. waar ligt dit aan?

groeten vince

blad 1???

Je moet de "NAAM" "sheet 1" wel aanpassen aan de benaming van je tabbladen.
Dus als de eerste tap "boekhouding" heet dan moet je "sheet 1" dus daarvoor vervangen.
Voor de rest werkt ie prima

appart, want de sheet heeft geen naam. ja sheet1..... nou zou het aan de engelse versie liggen dan....?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan