koppeling keuzelijst -> tabellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Hermand

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
28 mei 2006
Hoi,

Wie kan mij helpen.

Ik heb een formulier met een keuzelijst met hierin 5 mogelijkheden.
deze mogelijkheden corresponderen met 5 tabellen deze zijn gelijk van opbouw maar met een andere naam. De namen van de tabellen zijn de namen van de mogelijkheden uit de keuzelijst.

Hoe krijg ik het voor elkaar dat na het kiezen van een optie uit de keuze lijst de juiste tabel
gebruikt wordt en dus ook de juiste gegevens in de overige velden kan worden ingevuld.

Of heeft iemand een suggestie voor een goed boek waar dit soort zaken instaat.

tia

Herman

Hallo Herman,

als ik je goed begrijp wil de als bron voor je formulier de tabel gebruiken die je kiest uit de keuzelijst?

Vraag aan jou waarom je 5 verschillende tabellen gebruikt als deze gelijk van opbouw zijn.

Tardis.

De opbouw van de tabellen is het zelfde, maar de inhoud van de cellen zal verschillend zijn en specifiek voor de groep die aan de tabel gekoppeld is

Dat betekent dus dat je je gegevensmodel eerst moet normaliseren.
In dit geval zou je dan de vijf tabellen samenvoegen en een extra veld toevoegen, IDGroep (lange integer). Het veld IDGroep verwijst dan naar de tabel tblGroep met de velden ID (autonummer) en Omschrijving (text). In deze tabel staan dan de beschikbare groepen.
Je keuzelijst moet dan een filter gaan triggeren.

Ik weet niet of ik het goed uit gelegd heb.

Nog maar een poging.

Ik heb een formulier, hierin zijn een aantal gegevens opgenomen die in iedere tabel terug komen, zie het als opleidingen. Het formulier bevat een keuzelijst die correspondeert met de 5 tabellen. Als er in de keuzelijst een andere opleiding wordt gekozen door middel van de keuzelijst dan is het de bedoeling dat de gegevens die worden ingevuld ook in de betreffende tabel terecht komen.

b.v. de keuzelijst is opleiding kleien. Dan is het de bedoeling dat het de gegevens welke via het formulier zijn ingevuld in de tabel kleien komen.
als er op een later moment de opleiding zagen wordt geselecteerd uit de lijst, dan de gegevens in de tabel zagen. De velden zijn het zelfde, maar de opdracht is anders, dus de opbouw van de tabellen blijft gelijk. Alles in een tabel samenvoegen is geen optie.

Vijf formulieren maken en daarvoor een schakelbord maken met 5 knoppen die verwijzen naar de verschillende formulieren en daar achter de tabellen is niet zo mooi, of kan het niet anders.

gr

Herman

Herman,

Alles in een tabel samenvoegen is geen optie.

Waarom niet?
Je hebt namelijk maar 1 tabel nodig = je zou maar 1 tabel moeten gebruiken.

Tardis

Je moet alles in 1 tabel zetten en in die nieuwe tabel voeg je een kolom toe waarin je per record aangeeft of het over kleien gaat of over zagen. Dus die keuzelijst moet in je nieuwe tabel komen.

Vervolgens zet je die keuzelijst in je formulier, die gebaseerd is op die nieuwe tabel en met een code erachter dat als je kleien kiest het formulier wordt gefilterd met alleen de records waarin de waarde in die nieuwe kolom gelijk is aan kleien.

met 1 formulier en 1 tabel doe je hetzelfde.

Geloof ons nu maar.

gregor

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan