koppeling maken twee richtingen

Status
Niet open voor verdere reacties.

allard1977

Gebruiker
Lid geworden
7 feb 2011
Beste,

ik heb een database met een aantal tabelen hiervan heb ik een aantal samen gevoegd in een qeury, zodat ik allegegevens bijelkaar heb die nodig zijn.
Nu zou ik graag deze query met de data die er staat koppelen met excel?
Maar als de query gekoppeld is met excel zou ik ook nog graag willen dat als je gegevens veranderd in excel dit ook in acces terecht komen kan dit?

groet Allard

In beginsel moet je een gekoppelde tabel of query in Excel kunnen bewerken. Dus als dat niet gaat, dan heb je vermoedelijk een query gemaakt die (ook in Access) niet is bij te werken. Kijk daar eerst eens naar.

Hallo,
stap 1 Ik heb een qeury gemaakt. Deze is in acces bewerkbaar.
stap 2 koppelen met excel weet niet opwelke manier ik dat moet doen.

groet Allard

Via het maken van een verbinding. In 2010: <Gegevens>, <Van andere bron>, <van Ms Query>, koppelen met je Access database. Vervolgens de query pakken en de wizard afmaken.

Beste OctaFish
ten eerste heel erg bedankt voor je tips
Heb de verbinding gemaakt, maar het werkt alleen van acces naar excel met gegevens bewerken, of doe ik nu iets fout.
Als ik dus iets in acces verander zie je het in excel.
Maar als ik iets verander in excel zie ik het niet terug in acces. is dat ook nog mogelijk.

groet Allard

Access is een echte database; als je bijvoorbeeld een query maakt met twee gekoppelde tabellen die zijn gekoppeld op KlantID, en je zet in een quey de velden KlantNaam en Klantadres uit Klanten, en Ordergegevens uit Orders, dan kun je in een query een klantadres veranderen, waarna in de query alle order records van die klant gelijk het nieuwe adres is te zien. Dat komt door de relatie tussen de twee tabellen: per order wordt het klantadres en de klantnaam uit de brontabel gehaald. Verander je het adres, dan wordt dus vervolgens een ander adres getoond.
Excel werkt anders; daar is elke cel zijn eigen winkeltje. Verander je in een cel iets, dan heeft dat in beginsel geen enkele relatie met andere cellen. Idem dito voor een Excel bestand dat is gekoppeld aan een Access tabel of query: je haalt de gegevens uit Access, maar het resultaat wordt nog steeds in zelfstandige cellen gezet. Verander je iets, dan heeft dat dus geen consequenties voor de rest. Sterker nog: als je van alles verandert, en je klikt op de knop <Alles vernieuwen, dan worden je gegevens weer keurig gesynchroniseerd.
Je kunt wel andersom synchroniseren, maar of je dat moet willen is nog maar de vraag; ik zou Access leidend houden, omdat je database veel beter is om de data-integriteit te bewaken. Ik zou dat klusje in ieder geval nooit aan Excel overlaten. De truc andersom moet overigens via een Dataset worden gedaan; je maakt dan middels ADO een connectie met de database, en opent de tabel die je wilt synchroniseren. Nogmaals: ik zou het niet in die richting oplossen.

Beste OctaFish

Heel erg bedankt voor je heldere uit leg. en laat het hier dan ook bij.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan