Koppeltabellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Marcel van Beek

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
1 jan 2007
Berichten
4
Hallo lezers, ik ben een beginnend accesser en loop bij het ontwerp van een database tegen het volgende probleem aan.

Ik heb twee tabellen die onderling een veel-op-veel relatie hebben. Een tabel facturen (sleutel: boekstuknummer) en een tabel activa (sleutel: registratienummer). Op één factuur kunnen meerdere activa in rekening gebracht worden en een activum kan op meerdere facturen in rekening zijn gebracht.

Om de veel-op-veel relatie te leggen heb ik een koppeltabel gemaakt met de sleutelvelden uit de tabellen 'facturen' en 'activa'. Tot zover ging het goed.

Vervolgens heb ik formulieren gemaakt voor de invoer van factuurgegevens (hoofdformulier gekoppeld aan de tabel 'facturen') en activagegevens (subformulier gekoppeld aan de tabel 'activa').

Probleem: als ik nu via de formulieren gegevens invoer, wordt de koppeltabel niet gevoed. Er komen geen gegevens in. De veel op veel relatie wordt dus niet gelegd. Hoe kan ik dit oplossen???
 
overerving

Weet je wat dit is,

Dat de bestaande klasse, de nieuwe gegevens van de nieuwe klasse overneemt en dat gebeurt bij jou niet klopt dit ?
 
Overerving?

Ik heb eerlijk gezegd geen idee. Uit de boeken begrijp ik dat je een veel-op-veel relatie (in access 2002) moet leggen via een koppeltabel waarin je alleen de sleutelvelden uit de te koppelen tabellen opneemt. Dit heb ik gedaan. Mijn probleem is nu: hoe krijg ik nu via een invoerformulier gegevens in die koppeltabel? Een invoerformulier kun je slechts aan één tabel koppelen, dus niet aan én de te koppelen tabel én de koppelingstabel.

Maar als het probleem inderdaad is wat je schrijft, hoe los ik dat dan op?
 
Een invoerformulier kun je slechts aan één tabel koppelen

Een formulier kun je ook baseren op een query, en dat is wat je moet doen.
Kijk eens naar de Noordenwind voorbeelddatabase.
Daarin komt een soortgelijke konstruktie voor tussen Orders, Orderinformatie en Producten.
Kijk hoe de formulieren Orders en Subformulier Orders zijn opgebouwd.

Tardis
 
Formulier baseren op query

OK dat ga ik proberen, maar is het niet zo dat je via het formulier dan geen gegevens kunt invoeren, maar alleen kunt tonen op het formulier?
 
Goede tip

De database northwind heeft inderdaad een vergelijkbare constructie. Ik heb het uitgeprobeerd, maar het lukt (nog) niet. Ik heb de indruk dat dit komt door de instelling van master en child fields en ga dit dus verder uitzoeken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan