Koppeltabelprobleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

Zurrik

Gebruiker
Lid geworden
17 mrt 2006
Ik heb een tabel Organisatie, Persoon en Adres. De relaties zijn als volgt: Organisatie.organistaieID is gekoppeld aan Persoon.OrganisatieID, Organisatie.AdresID is gekoppeld aan Adres.AdresID en Persoon.AdresID is gekoppeld aan Adres.AdresID.

Een organisatie kan meerdere adressen hebben (vb: postadres, afleveradres, factuuradres). Nu denk ik dat een koppeltabel hiertussen het beste is. Alleen nu komt mijn probleem wat denk ik vaker terug komt.

Koppeltabel bestaat uit ID, OrganisatieID en AdresID. Wat moet ik nu koppelen, Organisatie.organisatieID met Koppel.OrganisatieID en Adres.AdresID met Koppel.AdresID(opl.1). Of moet ik in de tabellen organisatie en adres een KoppelID zetten.(Opl.2)

Mijn formulier bestaat uit de Organisatie gegevens en een subformulier met adresgegevens. Ik wil als er meerdere adressen zijn bij een organisatie kunnen switchen tussen deze door middel van een recordpijltje.

Als ik oplossing 1 pak, waarmee moet ik dan mijn subformulier koppelen?

Als ik oplossing 2 pak, dan krijg ik mijn subformulier niet goed.

Heeft iemand een idee?

Nu denk ik dat een koppeltabel hiertussen het beste is

Waarom denk je dat?
Je hebt immers een 1 op veel relatie tussen Organisatie en Adres.
Een tussentabel gebruik je alleen bij veel op veel relaties.
Personen koppel je niet aan adressen maar aan je organisatie.

FESTER

OK. Dank je voor je reactie. Personen moet aan beide om dat het ook werknemers kunnen zijn. Die hebben een prive adres. Hoe moet ik die anders ingeven?

Dan is mijn probleem, hoe moet ik meerdere adressen ingeven bij Organisatie dan?

Personen moet aan beide om dat het ook werknemers kunnen zijn. Die hebben een prive adres. Hoe moet ik die anders ingeven?

Je gooit personen en bedrijfsgegevens door elkaar.
Adresgegevens van een werknemer is een eigenschap van werknemer en sla je op onder een werknemer.
Organisatie adressen wijs je toe aan organisaties.

Dan is mijn probleem, hoe moet ik meerdere adressen ingeven bij Organisatie dan?

Door middel van een hoofdformulier met subformulier.
Hoofdformulier baseren op organisaties, subform baseren op organisatieadressen.
Hoofd - en subform koppelen via OrganisatieID.

Tabel tblOrganisatie in het relatievenster koppelen aan tabel tblAdres, 1 op veel relatie

FESTER

Even voor mijn duidelijkheid.

Moet ik er dan een tabel bij maken met Organisatieadres? Dan heb ik een tabel adres voor personen en een tabel adres voor organisatie. Als dat niet zo is, snap ik het volgende niet:
Je gooit personen en bedrijfsgegevens door elkaar.
Adresgegevens van een werknemer is een eigenschap van werknemer en sla je op onder een werknemer.
Organisatie adressen wijs je toe aan organisaties.

Ik geef in mijn tabel persoon aan of het een werknemer is, of een contactpersoon.

Een persoon heeft toch maar 1 adres?
Een persoon heeft dus geen adrestabel....

Een organisatie kan meerdere addressen hebben.
Je moet je adressentabel dus puur gebruiken voor organisatie adressen en niet voor personen.

FESTER

Ok. Ik snap m. Ik zet adres in de tabel persoon en vul die alleen in als persoon een werknemer is.

Zurrik zei:
Ok. Ik snap m. Ik zet adres in de tabel persoon en vul die alleen in als persoon een werknemer is.

En wat als persoon geen werknemer is?
Wat doe je dan?
Wat kan een persoon nog meer zijn dan een werknemer?

FESTER

Als ie geen werknemer is dan laat ik het veld gewoon leeg. Een persoon kan ook contactpersoon zijn.

Gebruik een tabel tblWerknemer en een tabel tblKontaktpersoon

FESTER

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan