Koppen subformulieren schuiven uit beeld

• Onderwerp starter Onderwerp starter MarN
  • Startdatum Startdatum

MarN

Gebruiker
Lid geworden
17 okt 2017
Beste mensen,

In mijn database heb ik aan een hoofdformulier een aantal sub-formulieren (tabbladen) gekoppeld. Dit functioneert prima, zij het dat de koppen van de subformulieren steeds uit beeld verdwijnen. Het hoofdformulier is goed zichtbaar, maar zodra ik op een tabblad klik, kan ik niet meer op de naam ervan klikken, omdat het hele scherm omlaag schuift en de bovenkant daardoor niet meer zichtbaar is. Ik ben niet zo goed in Access en heb al van alles geprobeerd. Wie kan mij helpen? (Ik gebruik Microsoft 365.)

Vermoedelijk klopt er toch iets niet aan je formulier instellingen. Ik kan dit probleem ook niet zomaar reproduceren, want ik heb er nooit last van gehad. Dus daarom zou ik het liefst jouw en zien, als dat kan.
Bijvoorbeeld door eer een kopie van te maken, en eventueel persoonlijke gegevens te vervangen door dummy gegevens. Om een probleem te tackelen hoeven we ook niet de complete dataset te hebben, maar wel genoeg records om te zien wat er aan de hand is.

• Leuk
Waarderingen: MarN
Hallo,

Ik het een aantal screenshots gemaakt, waarin je kunt zien wat het probleem is. In het eerste scherm zijn tabbladen zichtbaar.

Afbeelding1.jpg
In de screenshot hieronder, is deze niet meer zichtbaar, maar zit als het ware onder de blauwe balk.

Afbeelding2.jpg

Hieronder de instellingen. Ik hoop dat je hier iets mee kunt..

Afbeelding3.jpg

Na nog wat te hebben geprobeerd heb ik het probleem toch uiteindelijk gevonden. Als het formulier in het tabblad in de hoogte niet past, dan schuift Access het als het ware onder de kop. De hoogte aanpassen hielp. Het lijkt (voor nu in ieder geval) opgelost te zijn.

Misschien helpt het in de toekomst om de schermhoogte en -breedte vast te leggen in je Access applicatie. Dat kan bijvoorbeeld door een simpel formulier als achtergrond te gebruiken. Dat maximaliseer je en daarmee bepaal je meteen de grootte waarbinnen je kunt werken.

Code:
Option Compare Database
Option Explicit

Public SCHERMBREEDTE As Long
Public SCHERMHOOGTE As Long

Private Sub Form_Load()
    DoCmd.Maximize
    SCHERMBREEDTE = Me.WindowWidth
    SCHERMHOOGTE = Me.WindowHeight

' Alle formulieren die je hierna ontwikkelt, kun je een Resize functie geven
    ' Die Resize-functie zet je 'Bij Laden'
    ' De afmetingen van alle objecten waarvan je de breedte en/of hoogte wilt instellen
    ' kun je hier instellen. Bijvoorbeeld:
    '       Me.TabbestEl0.left = 1400
    '       Me.TabbestEl0.width = SCHERMBREEDTE - Me.TabbestEl0.left - 75
    '       Me.TabbestEl0.height = SCHERMHOOGTE - Me.TabbestEl0.Top - 100
    '       enzovoorts
End Sub

Het lijkt (voor nu in ieder geval) opgelost te zijn.
Dan kun je de vraag op <Opgelost> zetten. Hoeven mensen ook geen antwoorden meer te bedenken waar je (toch al) niet op zit te wachten :)

Terug
Bovenaan Onderaan