• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Koptekst- en Marge instellingen. Bug in Excel?

Status
Niet open voor verdere reacties.

HansFRAP

Gebruiker
Lid geworden
12 jul 2011
Constatering
Al jaren loop ik tegen misverstanden aan bij het instellen van Excel pagina's waarin kopteksten zijn gebruikt.
De instelling: Pagina-Instelling - Marges (Boven en Koptekst) leveren steeds verrassende waardes
Nu toch maar eens beter gekeken.
Wat blijkt?

De waarde: Boven is de ruimte voor het plaatsen van de Koptekst
De waarde: Koptekst in de ruimte boven de Koptekst

Het is maar weer een weetje :-)

Excel - Pagina Marge Instellingen.jpg

Waar staat jouw koptekst in het voorbeeld? Als ik in versie 2007 bijvoorbeeld Pagina 1 al koptekst plaats, staat alles goed en is koptekst de rechtse waarde en Boven is de ruimte daar onder.

Je kunt toch ook zien dat het lijntje verspringt in de afbeelding.

Senso,

Ik de afbeelding zie je dat de pagina begint met een smalle strook en dan een bredere.
In de brede strook staat de koptekst.
In het dialoogkader zie je dat de waarde van Koptekst 0,8 is en dat de waarde van Boven: 3,7 is

In de afbeelding zie dus dat dit niet klopt. Koptekst heeft grootte van 3,7 en Boven heeft een grootte van 0,8.

Volgens mijn beleving begint de Koptekst op 0,8 en de bovenkant van je werkblad op 3,7.

Het is maar net hoe je het interpreteert

Waar staat jouw koptekst? Dat is de vraag? Waarom geef je daar geen antwoord op!
Kan geen kwestie van interpretatie zijn. Het klopt of klopt niet. Plaats nou eens de koptekst Pagina 1. Dan zul je zien dat die helemaal bovenin geplaatst wordt. Kies maar > Afdrukvoorbeeld De ruimte daaronder is "Boven".

Uit de hulpfunktie van Excel:

• To specify custom page margins, click Custom Margins and then, in the Top, Bottom{/B], Left, and Right boxes, enter the margin sizes that you want.

• To set header or footer margins, click Custom Margins, and then enter a new margin size in the Header or Footer box.
Setting the header or footer margins changes the distance from the top edge of the paper to the header or from the bottom edge of the paper to the footer.​

Note The header and footer settings should be smaller than your top and bottom margin settings, and larger than or equal to the minimum printer margins

Laatst bewerkt:
Het is zo als TitaTovernaar zegt. Koptekst is gewoon de afstand tot de bovenkant van het werkblad. Normaal kom ik daar niet mee aan het knoeien maar in dit geval met experimenteren, twee mogelijkheden, via marges en invoegen kwam ik wat in verwarring. Misverstanden en tijdverkwisting gaan vaak samen.;):d:d:d

Laatst bewerkt:
Dank voor de info.

Ik zie mijn verwarring.
De term: Koptekst geeft niet de hoogt van mijn koptekst aan. :o

De term: Koptekst geeft de afstand tussen rand pagina en de bovenkant van de koptekst ruimte aan.
De term: Boven geeft de afstand tussen rand pagina en de bovenkant van de data ruimte aan.

De hoogte van mijn koptekst-ruimte is dus: waarde van Boven min de waarde van Koptekst. :thumb:

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan