Kopteksten beginnen niet allemaal even hoog

Status
Niet open voor verdere reacties.

90benjamin90

Gebruiker
Lid geworden
4 mei 2011
Hallo,

Ik ben bezig met het opstellen van een rapport in MS word 2003 op een windows 7, 64 bit pc. Ik heb een header en de pagina instelling bedraagt zowel links als rechts als boven en beneden 2.5 cm. De header heb ik zo verplaatst dat deze ongeveer een vijf millimeter vanaf boven begint.

Ik maak gebruik van eigengemaakte kopteksten. Nu zitten sommige kopteksten niet op gelijke hoogte met andere. Voorbeeld: Pagina 1 begint de koptekst op 3 cm vanaf boven en op pagina 2 begint de koptekst op 3.4

Het resultaat is dat alle kopteksten niet gelijk uitgelijnd zijn! Waar kan dit aan zitten?

Alle hulp is welkom!

Je kunt per koptekstsoort aangeven wat de marges moeten zijn, al is het normaal gesproken gebruikelijk dat de koptekst vóór de marges beginnen. Als je een bovenmarge hebt van 2,5 cm, dan zal de koptekst dus eerder op 1,25 liggen (standaard instelling overigens). Ik vermoed dan ook eerder dat je bedoelt dat de tekst in je document niet op gelijke hoogte begint. En dat zou dan kunnen doordat de ene koptekst meer tekst (lege regels bijvoorbeeld) bevat dan de andere. Waardoor de tekst in je document inderdaad verschuift. Het kan ook nog zijn dat je op de ene pagina begint met een Kop1, en dat de tweede pagina met normale tekst verder gaat. Dan zie je doorgaans ook een verschuiving, omdat Microsoft in zijn oneindige wijsheid heeft bedacht dat een koptekst altijd met een lege regel moet beginnen. Persoonlijk vind ik dat er niet uit zien, dus ik pas de kopprofielen altijd zelf aan. Maar nogmaals: op basis van de info kan ik nog niet zeggen of dat bij jou ook speelt.

Klopt. ik heb zelf dan ook aangepaste kopteksten gemaakt.

Zover ik weet begin ik elke pagina wel boven aan. Om problemen te voorkomen maakte ik in het verleden altijd aan het begin van elke pagina

[Onderwerp kopnummer 1]
[tekst]

Anders kreeg ik ook vaak problemen met kopteksten. De normale tekst ging dan bijvoorbeeld ook in koptekst staan.

Nu heb ik ook vaak dat ik een nieuwe koptekst wil toevoegen dat maar een gedeelte van de kop wordt overgenomen (Alleen de underline en niet de rand die eronder hoort) Ik wil best mijn verslag sturen maar deze wil ik gelieve hier niet op plaatsen. Kan ik deze op een andere manier aan jou sturen? Als je mij wilt helpen natuurlijk.:o

Heb je al geprobeerd om hem te zippen? En zitten er misschien afbeeldingen in die er uit kunnen?

Ik heb inderdaad afbeeldingen eruit gehaald en heb het bestand vervolgens naar je toe gestuurd. Als het goed is!

En hij is inderdaad prima aangekomen! Je probleem heft, zoals ik al verwachte, niks met je kop of voetteksteninstlling te maken, maar alles met je kopteksten. Je bent in de val getrapt die Microsoft heet, vrees ik. Ik zal de discussie niet aanzwengelen of ze goede programm's maken of niet, maar het is wel een bedrijf dat er continue in slaagt om in zijn programma's de meest rotte standaardinstellingen mee te geven die denkbaar zijn. In Word is één van die rotte instellingen: witruimte boven de koppen. Daar waar je zou verwachten dat je netjes boven aan de pagina begint met typen, vindt Microsof dat het veel mooier is om met een lege regel te beginnen. En dat is dus een standaardinstelling die in Word op de kopstijlen is ingebakken.
En jij hebt die instellingen min of meer overgenomen. Het resultaat is, dat je tekst niet meer bovenaan de pagina begint als je eerste tekst een Kop1-3 opmaak heeft, maar lager. Ik hoop, dat het volgende plaatje dat voldoende duidelijk maakt.

Als ik dan ook een nieuwe Office installatie doe, is bij de verschillende pakketten altijd eerst de standaardstijlen aanpassen, en als standaard instellen. Bij de koppen houdt dat dus in: de <Afstand Boven> vast instellen op 0 punten. Witruimte stel ik doorgaans in aan de onderkant van een alinea. Verder is het goed instellen van regelhoogtes etc. ook afhankelijk van de gebruikte lettertypes. In een document waarin je meerdere pagina's naast elkaar hebt, wil je natuurlijk dat alle regels op dezelfde hoogte regel beginnen. Dat betekent feitenlijk dat je wat rekenwerk moet verrichten om de tekst altijd op dezelfde hoogte te krijgen. Ik zal daar een voorbeeldje van geven:

Stel dat je al standaardlettertype Trebuchet 10 punten gebruikt. De normale regelhoogte (regelafstand 1) geeft een witruimte van 2 punten onder de tekst. Persoonlijk vind ik dat te weinig, dus ik stel mijn witruimte standaard in op 13 punten door als regelafstand niet te kiezen voor 1 of 1,5, maar voor <Tenminste> 13 punten, of <Exact> 13 punten. Als je nu een kopstijl instelt, is de lettergrootte vaak groter dan het standaardlettertype. Kop1 bijvoorbeeld kan makkelijk 16 punten zijn. Als je aan de regelinstelling niks doet, zul je zien dat de tekst op twee pagina's naast elkaar gezien gaat zwemmen. De regels zijn niet meer gelijk van hoogte, op het moment dat je een keer Kop1 gebruikt. En dat komt doordat de regelafstand van Kop1, in combinatie met de standaard regelinstellingen, niet overeenkomt met die van je standaard lettertype. Eigenlijk is de regel heel simpel: als je als regelhoogte 13 punten gebruikt, dan moeten de koppen binnen een veelvoud van die 13 punten vallen. In mijn voorbeeld betekent dat, dat Kop1 een totale regelhoogte van 26 punten, of 39 punten moet hebben (2x13, of 3x13). Kies je voor 26 punten, dan wordt de regelhoogte dus 26 punten, de lettergrootte hadden we al gezien was 16 punten, dus dat betekent dat de <Afstand onder> 10 punten bedraagt. (26-16=10). Kies je voor 39 punten, dan wordt de <Afstand Na> dus 23 punten. En zo reken je dat voor elke kop opnieuw uit... Het resultaat is, dat alle tekst altijd op exact dezelfde hoogte op de pagina's staat, als je ze met elkaar vergelijkt.
Jammer genoeg is er bij Microsof niemand die zich dáár voor interesseert...

Bijlagen

• Kop 1.png
    Kop 1.png
    9 KB · Weergaven: 370
Bedankt voor het uitgebreide antwoord. Snap het nu waarom ze niet recht naast elkaar staan. Ik kan dit dus verhelpen door de afstanden zowel onder als boven de eerste drie kopteksten kloppend te maken? Klopt dit?

Is er dan een goed alternatief voor microsoft word? Neem niet aan dat open office beter is.

Bedankt!

EDIT: zoals ik je bericht nu lees is het voor de volgende keer beter om zelf helemaal kopteksten te maken? Zodat ik de instellingen van microsoft niet over neem? Dat is even werk maar zo kan het ook niet..

Laatst bewerkt:
Ik heb zelf nooit met OpenOffice gewerkt, maar hoor daar op zich wel goede verhalen van. Bij ons op het werk is het zelfs als proef op een afdeling als standaardpakket gebruikt. OpenOffice gebruikers zijn ook behoorlijk fanatiek met hun pakket, vanwege de open structuur, en de prijs.... Dus je kunt dat rustig eens proberen!
Zelf was ik in een ver verleden veel enthousiaster over WordPerfect, maar dat is door MicroSof vakkundig uit de markt geslingerd.... Al bestaat het nog steeds. Je kunt een proefversie hier downloaden.

Voordat ik iedereen over mij heen krijg: je kunt met Word prima tekstverwerken, maar het is wel noodzakelijk om het pakket eerst goed in te richten. Dat houdt dus in dat je de Kopstijlen die je gebruikt goed instelt, en vervolgens opslaat in de Normal.dot zodat je de instellingen gelijk als standaard neerzet. Dat geldt ook voor je standaardlettertype, en je pagina-instellingen etc. Verder maak je het jezelf een heel stuk makkelijker als je de denkwijze van Word volgt, en de juiste technieken op de juiste manier gebruikt.
Een simpel voorbeeldje: mensen gebruiken in Kopteksten vaak teksten die ze zelf intypen. Als je een nieuwe koptekst wilt, heb je dan een probleem: de koptekst geldt in eerste instantie namelijk voor het hele document. Vaak komen ze er dan nog wel achter, dat ze eerst een nieuwe Sectie moeten maken. Ze hebben geen idee wat een nieuwe sectie eigenlijk is, maar na een hoop gepruts wil dat nog wel lukken. Je kunt daar vaak veel beter codes voor gebruiken. Als je bijvoorbeeld een hoofdstuktitel op elke pagina terug wilt laten komen, neem je in de koptekst een verwijzing op naar Kop1, en je zult zien, dat je dan op elke pagina gelijk de juiste koptekst krijgt.
Een ander voorbeeld: om een hoofdstuk op een nieuwe pagina te laten beginnen, wordt vaak voor de hoofdstuktitel eerst een Pagina-Einde (<Ctrl>+<Enter>) gegeven. Mag wel, maar hoeft ook niet. Je kunt in Kop1 aangeven dat er een Pagina-einde vóór de tekst moet komen. Als je dat instelt, en je maakt een regel op met Kop1, dan begint die tekst automatisch op een nieuwe pagina. Met dus ook gelijk de juiste koptekst...

Kortom: mijn ervaring is dat mensen Word nog steeds als een veredelde typmachine gebruiken, i.p.v. het te behandelen als een tekstverwerker. Doe je dat wel, dan ga je Word gelijk een stuk beter waarderen.

Ik dacht dat je het al opgelost had nu a.d.h.v. mijn tips? Of is er nog wat blijven hangen?

Excuses voor de late reactie.

Ik heb veel geprobeerd maar het lukt mij niet! Wanneer ik de witte regel afstand van een kop aanpas, wordt de groene streep die eronder zet, erg veel naar onderen gezet. Hij staat bij mij ingesteld op 1,5 en wanneer ik deze invoer naar 13 punten komt er veel witte ruimte onder de koptekst en de underline die er onder zit.

ik ga het allemaal nog een keer proberen!

EDIT: Ik heb het nogmaals geprobeerd maar denk dat ik jou niet goed begrijp.

Mijn standaard lettertype: Century Gothic 10
Lettergrootte kop 1: 14
Lettergrootte kop 2: 12
Lettergrootte kop 3: 10

De regelafstand van standaard tekst staat op 1.

Dat is bekend, maar snap dan niet hoe precies hoe ik <Afstand onder>, <Afstand na> goed moet invullen. Waar moet ik dit invullen? Bij de kopteksten? Of moet ik de witte ruimte voor standaard teksten ook gaan aanpassen?

Hoop dat je me kan helpen!

Laatst bewerkt:
Het is een beetje spelen met de getallen; dat zal ik niet ontkennen ;) Het hangt er ook nog van af of je de kopteksten op één regel houdt, of over meerdere regels laat lopen.
Regelafstanden berekenen is een beetje lastig in Word, omdat Word zelf al een aantal waarden toevoegt/instelt die niet typografisch 'verantwoord' zijn. Zo kun je een lettertype instellen van 20 punten voor een kop, en vervolgens bij <Alinea>, <Regelafstand> ook 20. Je zou dan verwachten dat de regel exact zo hoog is als het lettertype. Maar dat is dus niet zo: Word voegt ongeveer 20% van het ingestelde lettertype toe aan de bovenkant van de letter. Wil je de regel exact zo hoog hebben als de letter hoog is, dan moet je dus als <Regelafstand> de waarde 16 gebruiken! Maak je het lettertype dan één punt groter, dan zie je dat de tekst wordt afgesneden; de letter past dan niet meer in de beschikbare regelruimte op de pagina. Eigenlijk klopt dit niet helemaal; want de beste instelling in dit voorbeeld (Arial, 20 punten) is: <Regelafstand>: 15 punten, <Afstand onder>: 1 punt. Dat komt, omdat de tekst niet helemaal op de juiste plek begint. Maar de 20% extra witruimte klopt wel in grote lijnen.

Het vervelende van Word is nu; dat 20% van 20 niet hetzelfde is als 20% van 11, om maar eens wat lettergroottes te noemen. En omdat je de witruimte eigenlijk heel nauwkeurig wilt kunnen instellen, zul je dus met de getallen moeten gaan spelen. Het grote idee is in ieder geval: de optelsom van de totale corpshoogte+regelhoogte+witruimte moet voor alle opmaakprofielen een veelvoud zijn van de optelsom van het basislettertype. Zo niet, dan gaat de tekst schuiven.

Snap het nu veel beter. Ik ga ermee prutsen. Veel hoop heb ik niet. Microsoft Word, dacht dat het het ultieme tekstverwerkingsprogramma was. Dus niet. Hoe hebben bedrijven dit dan die zakelijke rapporten moeten uitbrengen?

Ik zet de vraag op opgelost enwil je hartelijk bedanken voor de hulp!

Het ultieme tekstvewerkingspakket is(was) voor mij nog altijd WordPerfect, maar jammer genoeg heeft MicroSof dat uit de markt gekegeld.... Word is van origine in mijn ogen altijd een beetje een halfslachtig pakket geweest; het wil tekstverwerken combineren met DTP. En dat soort halfslachtige oplossingen zal nooit helemaal goed werken. Ik heb liever een goed tekstverwerkingspakket, en een goed DTP pakket als InDesign om de twee taken te scheiden. Wil je dus perfect opgemaakte documenten (met name voor langere documenten) dan zou ik overstappen op InDesign. Daar kun je overigens prima je platte tekst, die je in Word maakt, in inlezen... Precies zoals DTP eigenlijk bedoeld is: in je tekstverwerker maak je de tekst, in je DTP pakket maak je er mooie documenten van.

Wat je nu eigenlijk ziet, is dat mensen de (redelijk magere dtp) kwaliteiten van Word voor lief nemen. En wat je niet ziet, dat stoort je meestal ook niet ;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan