Koptelefoon-uitgang van laptop niet voldoende contact?

Status
Niet open voor verdere reacties.

cybermier

Gebruiker
Lid geworden
16 mrt 2007
De koptelefoon-uitgang van mijn laptop maakt niet goed contact met stekkertje.
Wie heeft er een tip om het contact beter te krijgen?

Ik heb onlangs twee boxjes aangesloten op mijn laptop, om muziek van betere kwaliteit te kunnen beluisteren. Werkt helemaal toppie... mits ik het stekkertje maar ietsjepietsje naar beneden duw...

Voor ik de boxjes had, gebruikte ik zo af en toe een koptelefoon. Ik dacht dat er een kabelbreuk was, want ik moest altijd aan het stekkertje rommelen en er vervolgens absoluut niet meer aankomen. Nu weet ik dat het niet aan de kabel lag, maar aan de uitgang van mijn pc. Want de nieuwe boxen geven ook heel vaag zacht geluid, tot ik het stekkertje (niet het snoertje zelf) ietsje naar beneden duw. Blijkbaar is het contact aan de binnenkant dan pas goed.

Is er iets dat ik om het stekkertje heen kan doen, waardoor het contact beter wordt?
Ik zat te denken aan koperdraad ofzo, maar ik weet niet zo goed op welke manier het stekkertje contact moet maken. Het hele dingetje zou eigenlijk ietsje dikker moeten, maar ik zie dat het metalen stukje uit drie deeltjes bestaat... Ik ben niet zo technisch, maar dat heb je al door. :P

Hopelijk is er iemand die mij de tip kan geven, waardoor ik weer kan genieten van mijn favo muziek, zonder continu mijn vinger (of iets anders) op het stekkertje te houden.

Bedankt alvast voor het meedenken en wellicht de tip! :thumb:

Dat de ingang kapot is, is duidelijk.
Ik zou met een stukje aluminifolie het dikke stuk van je stekkertje omwikkelen.
Heel erg dun begrijp je anders krijg je hem niet meer in.
Zorg dat de folie geen contact maakt met de twee andere deeltjes.
En niet te vergeten kijk even naar mijn handtekening.

Door vakantie ben ik nu pas in de gelegenheid om te reageren. Bedankt voor je reactie! Ik had zelf ook al gedacht aan aluminiumfolie, maar om dit om die kleine friemeldingetjes te vouwen is natuurlijk al heel moeilijk. Nog moeilijker zal het zijn, als ik het al voor elkaar krijg om het 'piemeltje' op de juiste manier te omhullen, om deze ongeschonden in de uitgang van mijn laptop te krijgen.

... Ik zit nu ineens te denken, zou ik niet juist een niet-geleidend dingetje ernaast kunnen steken? Waardoor de juiste hoek verkregen wordt... Hmmm... Ik ga dit misschien uitproberen...

Suggesties zijn nog steeds van harte welkom. Meedenken wordt zeer gewaardeerd! :-)

Heel even lukte het om met een cocktailprikkertje het stekkertje licht onder druk te zetten, waardoor er voldoende contact was. Niet handig, maar ik had tenminste mooi geluid. Alleen werkte die cocktailprikker ook als wig en werkte dus bij de minste beweging het stekkertje juist ùit de koptelefoonuitgang. Met een eetkamerstoel ertegenaan ging ook goed, maar gezien de locatie van de uitgang (aan de voorkant van de laptop) niet zo handig. :p

Ik ben toch maar even met aluminiumfolie aan de slag gegaan. Ik heb een sliertje van ongeveer 3 mm breed en 3,5 cm lang heel voorzichtig om het topje van het stekkertje gewikkeld. Dit bleef voor geen meter zitten, dus heb ik een piepklein stukje 1-2 mm2 plakband gebruikt om het begin en einde vast te zetten. Dat bleef mooi strak zitten!

Nu de test: het stekkertje in de uitgang en ja hoor! Het geluid was goed! :thumb:

Enige is dat het stukje alluminium nu niet meer uit de uitgang komt, wanneer ik het stekkertje eruit trek. Dat geeft alleen niets, want ik kan het stekkertje er gewoon weer in doen en dan is het geluid wederom goed. Net zo vaak als ik wil! :d

Niet helemaal zoals ik verwacht had, dat het zou gaan, maar zelfs vele malen beter. Ik hoef niet meer om te zien naar een stukje alluminium, maar kan om het even welke koptelefoon of boxjes aansluiten op mijn computer en heb dan dus altijd goed contact.

Bedankt Coenraad, want door jouw tip is mijn laptopkoptelefoonuitgang gerepareerd! :love:

Laatst bewerkt:
't Zat toch nog niet helemaal lekker. Met Ducktape heb ik het geperfectionaliseerd. De alluminium heb ik er maar deels uitgekregen, maar is eigenlijk niet nodig meer denk ik.

Ik heb het Ducktape aan de basis van het stekkertje geplakt. Bij mijn laptop moet het contact aan de onderkant gemaakt worden, dus dat stukje heb ik vrijgelaten. Er zitten nu 3 hele kleine stukjes (ongeveer 2mm X 2mm) Ducktape op elkaar geplakt en daarover een reepje (2mm X 8 mm schat ik), zodat het op zijn plaats blijft zitten. Deze verdikking zit nu aan de bovenkant. Even voorzichtig in de laptop pluggen en ik hoef het stekkertje niet meer naar beneden te duwen om het op zijn plaats te houden. Dat doet het Ducktape nu voor mij! Beter nog dan het alluminiumfolie. :D

In elk geval fijn dat het opgelost is.
Een reparatie zou een kostbare zaak zijn geworden, zoals alle reparaties aan notebooks:)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan