Kort vastlopen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Fab300

Gebruiker
Lid geworden
14 feb 2010
Berichten
812
Hallo,
Ik merk dat mijn pc vaak een halve seconde vastloopt (max 1 sec). Dit is geen dodelijk probleem, maar het is vooral irritant bij het luisteren van muziek of het kijken van een filmpje: dan moet ik terugspoelen om het woord te verstaan. Dit gebeurt elke paar minuten wel een keer, vaak elke minuut.
Het vastlopen bestaat uit dat de muis heel even blijft hangen en het geluid stottert.
Er zijn twee dingen merkwaardig: 1. Eerst was het alleen het geluid dat bleef hangen, nu ook het beeld; 2. Het probleem met het geluid leek opgelost door de geluidsdriver opnieuw te installeren, maar later kwam dat probleem weer terug.
Wat ik tot nu toe heb geprobeerd:
-Geluidsdriver opnieuw installeren
-Windows 8 opnieuw installeren
-HD Tune test (zie bijlage van dit bericht voor de uitkomst)
-Temperaturen gecheckt (zie ook bijlage)
Ik hoop dat iemand een suggestie heeft!
PC specs:
Processor: Intel Core i5 4570
Videokaart: ingebakken in Intel Core 4570
Voeding: Spire Jewel Eco 650W
Fabian
 

Bijlagen

  • SpeedFan.png
    SpeedFan.png
    15,3 KB · Weergaven: 95
  • HD Tune.png
    HD Tune.png
    41,1 KB · Weergaven: 97
Hallo Fabian,
Zou het kunnen dat de instellingen van de Bios op Standaard Waarden gekomen zijn? Dat kan als de 3 Volt knoopcel batterij leeg is of wanneer deze vervangen werd. Dit zorgt wel eens voor onoplosbare problemen met video en geluid wat niet vooruit te branden is en/of kraakt.
 
Dit komt vaak voor als 2 processen met elkaar conflicteren c.q. op elkaar wachten, die hebben dan vaak een timeout van 1 sec, wat het gedrag verklaart.
Ga eens na welke programma's je onlangs hebt geïnstalleerd.. misschien heb je een restore point waar je op kunt terugspringen tot dit probleem zich niet meer voordoet, en dan weet je welk programma het was.
 
Hallo Fabian,
Zou het kunnen dat de instellingen van de Bios op Standaard Waarden gekomen zijn? Dat kan als de 3 Volt knoopcel batterij leeg is of wanneer deze vervangen werd. Dit zorgt wel eens voor onoplosbare problemen met video en geluid wat niet vooruit te branden is en/of kraakt.

Dat zou goed kunnen; ik heb de bios eigenlijk altijd op standaard staan. Maar het is een moederbord van een jaar oud (ASRock B85 Pro4); dat zou toch geen problemen moeten opleveren?

Dit komt vaak voor als 2 processen met elkaar conflicteren c.q. op elkaar wachten, die hebben dan vaak een timeout van 1 sec, wat het gedrag verklaart.

Ik heb wel Windows opnieuw geïnstalleerd. Maar wel dezelfde programma's weer geïnstalleerd ook... Is er geen manier om te kijken of en welke processen conflicteren?
 
Kijk eens of er updates voor je moederbord zijn bij de fabrikant van je pc, zat win 8 er al op toen je hem kocht?
Heb je het probleem altijd gehad of na een upgrade? Kijk vooral of er een update voor de chipset is.
Kijk, mogelijk via taakbeheer>processen (open evt. 2 vensters naast elkaar), wat er gebeurt als het probleem zich voordoet en welk proces een onverwachte piek in het processorgebruik weergeeft.
 
Laatst bewerkt:
Dat zou goed kunnen; ik heb de bios eigenlijk altijd op standaard staan. Maar het is een moederbord van een jaar oud (ASRock B85 Pro4); dat zou toch geen problemen moeten opleveren?[QUOTE/]
De standaard waarden zullen veilige waarden zijn maar niet voor prestaties. Zet Hyperthreding bijvoorbeeld op Automatisch.
 
Laatst bewerkt:
Dat zou goed kunnen; ik heb de bios eigenlijk altijd op standaard staan. Maar het is een moederbord van een jaar oud (ASRock B85 Pro4); dat zou toch geen problemen moeten opleveren?



Ik heb wel Windows opnieuw geïnstalleerd. Maar wel dezelfde programma's weer geïnstalleerd ook... Is er geen manier om te kijken of en welke processen conflicteren?

Ja.. maar dit ga je niet leuk vinden. Windows toets + R, tik msconfig (dus start->run msconfig).. dan alle processen verwijderen uit je startup.. dan ze 1 voor 1 aanzetten, windows rebooten, tot het probleem zich voordoet.. en dan weet je welk proces
 
Beter dan de opdracht msconfig is het programma AutoRuns van Systeminternals. Je vindt hier vele malen meer zaken die op de computer meedraaien. Wanneer u zoekt met Google kunt u meestal al snel lezen of die processen gemist kunnen worden en schadelijk of belastend zouden kunnen zijn. Mijn laatste tip. Prettig weekend.

Edit: Windows logboeken bekijken voor fouten met processen.
 
Laatst bewerkt:
Ja.. maar dit ga je niet leuk vinden. Windows toets + R, tik msconfig (dus start->run msconfig).. dan alle processen verwijderen uit je startup.. dan ze 1 voor 1 aanzetten, windows rebooten, tot het probleem zich voordoet.. en dan weet je welk proces

Ik heb daarin geen verschil gemerkt na het uitschakelen van alle opstartprogramma's (behalve mijn antivitus, Avast! 9).

Windows logboeken bekijken voor fouten met processen.

Ik heb in de recente logboeken slechts één fout gezien:
Er is een fout opgetreden bij een poging het local hosts-bestand te lezen.
Dat lijkt me niet het probleem.

Kijk eens of er updates voor je moederbord zijn bij de fabrikant van je pc, zat win 8 er al op toen je hem kocht?
Heb je het probleem altijd gehad of na een upgrade? Kijk vooral of er een update voor de chipset is.
Kijk, mogelijk via taakbeheer>processen (open evt. 2 vensters naast elkaar), wat er gebeurt als het probleem zich voordoet en welk proces een onverwachte piek in het processorgebruik weergeeft.

Windows 8 zat er niet op toen ik hem kocht; ik heb de pc zelf gebouwd. Ik heb het moederbord steeds voorzien van de laatste updates (kan dat een probleem zijn?).
Steeds bij het vastlopen is de processorsnelheid ongeveer 0,80 GHz. Dan loopt ie even vast en dan staat de processorsnelheid naar 3,20 GHz, waarna het stotteren ophoudt.

Zou het kunnen dat de instellingen van de Bios op Standaard Waarden gekomen zijn?

Ik ga nu kijken naar de moederbord instellingen. Misschien dat ik daar wat vreemds zie.


Ik merk dat het probleem zich altijd voordoet als ik naar een website ga. In de processen piekt dan Google Chrome tot 20% (daar luister ik ook de muziek in). Zo lijkt het probleem dus daarin te zitten. Echter, als ik een lokaal opgeslagen video kijk dan loopt alles alsnog steeds even vast. Vaak gaat het beeld dan wel door, maar stottert alleen het geluid.
 
Het lijkt er op dat je processor een fractie te laat reageert.
 
In de UEFI krijg ik onderstaande scherm te zien bij CPU Settings.
Ik kan natuurlijk de minimum CPU frequence omhoog gooien, maar dit lijkt me niet de oplossing. Hij hoort het gewoon te doen! :(
 

Bijlagen

  • IMAG0135.jpg
    IMAG0135.jpg
    99,9 KB · Weergaven: 90
Ik heb intussen een nieuwe harde schijf besteld (ik had er toch nog een nodig) waar ik Windows op zal zetten.
Ik zal jullie laten weten of dat heeft gewerkt.
 
Ik heb net Windows op mijn nieuwe harddisk gezet, nergens meer last van!
Dank voor jullie inbreng!
Gr Fabian
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan