• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Kortere formule voor als(of - functie

Status
Niet open voor verdere reacties.

danny147

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
29 apr 2007
Beste,

Heb volgende formule staan en wil deze korter indien mogelijk:
zou gemakkelijker zijn mocht ik enkel een cijfer kon toevoegen of verwijderen i.p.v. telkens stukje code te moeten aanpassen

Code:
=ALS($AI12<>"";$AI12;ALS(OF(REST($AK12;56)=1;REST($AK12;56)=8;REST($AK12;56)=15;REST($AK12;56)=22;REST($AK12;56)=29;REST($AK12;56)=36;REST($AK12;56)=43;REST($AK12;56)=50);"ZO";""

Hiervoor zul je je bestand even moeten plaatsen
Voor deze keer dan;)

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Ik gok hierop:
Code:
=ALS($AI12<>"";$AI12;ALS(REST($AK12-1;7)=0;"ZO";""))
Maar heb het gevoel dat het misschien nog simpeler kan... maar daar is een voorbeeldje voor nodig.

Laatst bewerkt:
Ik denk dat die van Alex inderdaad ook kan!

Beste,

Ziet er goed uit voor dit exemplaar, maar heb zo een 20 tal ploegsystemen, zie bijlage (5 stuks)
Als je voor elk systeem een opzoektabel maakt, kan ik dan ook via een formule kiezen welke opzoektabel dat ik nodig heb
VB: als systeem 2I12-06 is dat ik dan opzoektabel 1 kan invullen
als systeem D8FS-01 is dat ik dan tabel 2 kan invullen, enz...

Bijlagen

Dat kan zeker... maar met dat voorbeeldje kan ik het niet helemaal demonsteren. Kun je er eentje maken met 2 verschillende opzoektabellen?

Laatst bewerkt:
Ook nog een verkorte formule.
Code:
=HOOFDLETTERS(ALS(SOM(--(REST(B6;56)={13;30}));"ru";ALS(SOM(--(REST(B6;56)={2;3;4;5;6;7;16;17;18;19;20;31;32;33;34;35;44;45;46;47;48}));"vm";ALS(WEEKDAG(B6;2)>5;TEKST(B6;"ddd");"lt"))))

Beste AlexCEL,

Bedankt, hierop ga ik verder mee werken, indien problemen dan hoor je het wel

@HSV, De verkorte formule met accolades had ik al eens gezien maar wist niet meer hoe ze werkte
Als het bestandje voor mij moest zijn zou ik hiervoor opteren (dan heb je ook geen tabellen nodig)
Maar mijn collega's zijn geen Excel experts om dit aan te passen
Daarom mee een tabel is dit een goede optie, zo moeten ze de formule niet bewerken
Ze hoeven enkel de systeem gegevens aan te passen en dat zal wel lukken denk ik :D
Ook dit kan ik via een zoekfunctie ingeven :thumb:

Beste,

Kan men volgende Verwijzing naar opzoektabel dynamisch maken?
Als er een tabel bijkomt moet ik telkens de formule aanpassen, daarom deze vraag

Code:
=ALS($AI6<>"";$AI6;VERT.ZOEKEN(REST($AK6;56);Opzoektabel!$E$5:$AE$60;VERGELIJKEN(BB$3;Opzoektabel!$E$4:$AE$4;0);0))

Ook dat kan. In bijlage heb ik van de opzoektabel een "echte" Exceltabel gemaakt met de naam "opzoektabel", de koptekst heb ik "codes" genoemd. Als je nu een kolom hiernaast invoegt wordt deze automatisch onderdeel van de tabel. In de formules kun je naar de namen verwijzen en hoef je niet telkens verwijzingen aan te passen. Andere optie is het bereik van de formule hierboven wat te vergroten...

Bijlagen

Bedankt AlexCEL,

Heb de bereiken een naam gegeven en via Namen Beheren mijn bereik vergroot

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan