Kortsluiting bij aansluiten Harddisk

Status
Niet open voor verdere reacties.

Chopra

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
21 okt 2003
Kort geleden case, mobo, voeding voor nw. systeem besteld en ontvangen. In elkaar gezet.
Al direkt klapte tot 2x toe de stop eruit en bij de 3e keer hield de voeding het voor gezien.
Nwe. voeding ontvangen via zaak en hetzelfde verhaal, zij het dat ik nu na de 1e kortsluiting direkt een merkloze voeding, die ik nog had staan, heb aangesloten.

Om nu een lang verhaal kort te maken:
Na veel uitgesloten te hebben, lijkt het dat m'n Maxtor Diamondmax Plus 9 (80 Gb) de oorzaak is. Vrij recent aangeschaft en ook gewoon in een ander systeem al prima aan het werk gehad, maar...

Sluit ik nu stroom aan, dan klapt de stop er dus uit.
Wat kan dit nu zijn? Ook m'n andere Maxtor (zelfde type, 120 Gb), waarmee ik in een ander systeem werk en nu dus gewoon Internet, bleek kortsluiting te geven!
Die van 80 sluit dus in beide systemen kort, en die van 120 Gb werkt gelukkig weer in 't oude systeem.

Kan best dat de ene is overleden :confused: ~
Wat kan hier nu toch de oorzaak van zijn?
Alles gecheckt en gedubbelcheckt.

80-aderige lintkabel op IDE 1. IDE 2 geeft geen probleem. Alle pootjes zitten ook keurig rechtop.
RAID-aansluiting gebruik ik niet op het moment.

En je weet zeker dat je het voedingstekkertje er goed instopt.
Het kan maar op 1 manier maar als je een beetje kracht hebt dan .....
De rode draad moet dus dicht bij de grijze ide kabel zitten.

Ik snap iets niet goed denk ik. De nieuwe voedingen zijn, secundair beveiligd tegen kortsluitingen. Dus als de stoppen eruit gaan denk ik eerder aan een primaire sluiting (wat afkomstig kan zijn in je voeding) Daarom zal waarschijnlijk je voeding naar de hemel gegaan zijn.

En ja, met de nieuwe HD's, die kunnen niet zo goed tegen 4 of 5 spanningsuitvallen in enkele minuten. Dus zou je de oorzaak dar wel een kunnen vinden.

Heb in de afgelopen jaren al diverse systemen in elkaar geknutseld, maar dit geval... :(
Ja, stekkertjes zitten er allemaal goed in en die Tagan voeding heb ik dus even veilig gesteld.
Zonder die HD aansluiting start de comp gewoon keurig op en kom ik bijv. in 't BIOS.
Ik kan er maar niet bij dat het feit dat een HD op stroom gezet wordt er toe leidt dat zelfs de stoppen er uit knallen.

'k zou misschien nog eens op IDE 1 een CDRlezer kunnen aansluiten... Op IDE2 zitten DVDRW en DVDR en die doen het prima.:rolleyes:

Geplaatst door Chopra

Ik kan er maar niet bij dat het feit dat een HD op stroom gezet wordt er toe leidt dat zelfs de stoppen er uit knallen.

Welke stoppen vliegen er uit ? De gewone zekeringen of de aardlek schakelaar?

Bah ja, dit kan eigenlijk ook niet. Nu ja uitzonderingen bevestigen de regel. Wet van Murphy ??

Ik zou het jandorie niet weten nu.

Zijn de gewone stoppen (16 A).
't is voor mij ook niet begrijpelijk meer, als je ziet met wat voor zorgvuldigheid ik 't altijd in elkaar zet... :(

Misschien stom van mij ,maar heb je het snoertje dat van de pc gaat naar stopcontact ook eens geprobeerd met een ander.

Nooit stom hoor:) en soms is het juist iets voor de hand liggends dat je over het hoofd ziet.
Maarre, er werd weer een nw. snoer bijgeleverd.
'k ga zo nog even de stroom verleggen naar de keuken, want daar heb ik een geaarde wcd. Scheelt stoppen.
Vervolgens met wat oud spul af en toe testen, anders kost het teveel valuable hardware.... :(

Nou, geaarde stekkerdoos naar geaard verlengsnoer(uitgerold) en op geaarde wcd aangesloten.
Oud Maxtor HD-tje er op aangesloten en i.i.g.:
geen stoppen er uit, geen kortsluiting. Da's mooi.

Maar nu het volgende punt.
De HD wordt niet herkend.
Melding: No drive attached to FastTrack controller, The BIOS is not installed.
'k heb buiten de CDR van het Mobo geen andere software. BIOS is normaal gesproken toch gewoon geïnstalleerd?

In een vervolgscherm zie ik natuurlijk weer de melding:
Ongeldige systeemdiskette. Vervang de diskette, en druk op een toets. Tsja...

Zou het dan toch overbelasting van het net zijn geweest?
Wel vreemd dat die HD uit het nwe. systeem ook als slave in het oude systeem tot kortsluiting leidde... Misschien omdat ie al defekt was :rolleyes:

Met dank aan de watchdog

Inmiddels is de comp nog niet aan het werk. Mobo is teruggestuurd, omdat deze kuren vertoonde na :o , waarschijnlijk, de kortgesloten voeding.
En dit laatste is, zo is nu gebleken, veroorzaakt door een heel dun plat snoertje van de spanningsregelaar van de Zalman koeler! Van buiten niet zichtbaar, heeft dit snoertje een breuk opgelopen bij het dichtdraaien van een schroef aan de achterzijde.
Potmetertje moet nl. aan de buitenzijde bevestigd worden. In mijn case is niet echt een 'doorgang' aanwezig voor snoertjes e.d.
Zal wel de vraag op 'opgelost' zetten, met dank voor het meedenken! :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan