Kortsluiting USB poort

Status
Niet open voor verdere reacties.

greg2010

Gebruiker
Lid geworden
31 mrt 2010
Ik heb een laptop TOSHIBA A60-723 en ik krijg het na de kortsluiting niet meer aan de praat.Hij staart wel en geef dit aan:
For REALTEK RTL8139(X)/8130/810X PCI Fast Ethernet Controller v2.13 (020326)
PXE-E61:Media test failure ,check cable
PXE-MOF: Exiting PXE ROM.
Missing operating system
Ik heb bijna alles(originele herstel CD,andere hardscrijf enz) geprobeerd maar hij doet niks
meer....
Ik heb het open gemaakt en op de moederboard heb ik een SMD condensatortje doorgebrand gevonden,ben ik bang dat moederboard gesnuvelt is!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Mischien heeft iemand hier ervaring mee?????????????????????????????????????

Met een beetje gelukt is het alleen de condensator die stuk is.
Deze is met wat handigheid en geduld wel te vervangen, maar belangrijk is de waarde van deze condensator als het een elco betreft in micro farat. Dit kan soms lastig zijn om dit te achterhalen als deze is doorgebrand.

En dan is het nog maar de vraag of er niet meer onderdelen stuk zijn.

Laatst bewerkt:
Dank je voor je reactie.
ik heb de condensator al besteld het is een 150 uF 6,3V Niobiumoxide als het vervangen is dan houd ik je op de hoogte.

gr

Hallo

Een foto zegt meer dan 1000 woorden.

Een duidelijke foto v/d schade zou volgens mij veeel verhelderender kunnen zijn....

Want :

Sluiting op een u.s.b. poort dient (kan) normaal gezien geen condensatoren op te blazen , hoogstens een onboard s.m.d. zekering in de +5V van deze , of met heel veel verbeelding het i.c.tje die communiceert met de betrokken u.s.b. connector.

Uiteraard zeg nooit nooit

Peter

Hallo

Een foto zegt meer dan 1000 woorden.

Een duidelijke foto v/d schade zou volgens mij veeel verhelderender kunnen zijn....

Want :

Sluiting op een u.s.b. poort dient (kan) normaal gezien geen condensatoren op te blazen , hoogstens een onboard s.m.d. zekering in de +5V van deze , of met heel veel verbeelding het i.c.tje die communiceert met de betrokken u.s.b. connector.

Uiteraard zeg nooit nooit

Peter

Peter,

Ik heb hier en foto met de moederboard,ik had geen loep om het te vergroten.

28032010.jpg

Merci voor je reactie.

Hallo

Hopelijk voor u ben ik verkeerd , maar ik vermoed dat er hier meer defekt is dan enkel deze ene condensator .

Voor zover ik het kan zien , is dit een elco die de +5V buffert van de u.s.b. poort.

Ligt/lag deze ook in kortsluiting???

Vermoedelijk zit er hier ook nog ergens een s.m.d. zekering tussen , of .... gezien deze condensator , ergens een kortgesloten schottky diode (misschien op keerzijde printplaat)

P.s. : je had ook de foto in "macro" kunnen nemen ;)

peter

Hoi Peter,

De condensator was zwart en uitelkaar (doorgebrand ) daarom heb ik hem eruit gehaald, gelukkig kon ik nog lezen wat erop stond(157 J /R0801). Ik moet verder nog bekijken wat er eventueel nog meer kapot is. Ik houd je op de hoogte.
Bedankt.

Greg

Kortsluiting in USB poort

Peter,

Ik heb de condensator vervangen maar hij werkt nog steeds niet.Ik heb de hdisk opnieuw met XP Home geinstaleerd op n andere laptop waar hij goed werkte, daarna heb ik hem weer terug geplaatst en nu kom ik niet verder dan n zwart scherm met dit ( _ ) erop en loopt hij vast.Hij laad op maar er blijkt dat er ergens geen verbinding met de hdisk is want het groene lampje( hdisk) brandt ook niet in het begin een paar seconden.Ik heb de mobo goed na gekeken maar verder niets gevonden wat eventueel kapot is.
11042010(001).jpg
11042010(002).jpg
Als ik hem opnieuw wil opstarten en afsluiten dan moet ik dat alleen via de start knop doen.Als je enig idee hebt dan hoor ik graag van je of iemand anders die er ervaring mee heeft.

Hallo

Zoals ik vreesde , is er blijkbaar toch meer defekt dan die ene elco ...

Wat ik zou controleren:

Krijgt die u.s.b. poort nog wel voedingsspanning.

Volg de kopersporen van die vervangen condensator in de mate v/h mogelijke , naar waar / van waar komen die ???

Controleer vermogendioden , laagohmige weerstanden , s.m.d. zekeringen , etc...

Indien je geluk hebt , is er slechts ergens een voedingsspanning te kort door een van bovenstaande componenten die defekt is.

Peter

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan