• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

kosten totale looptijd per jaar berekenen

Status
Niet open voor verdere reacties.

jonbl

Gebruiker
Lid geworden
23 jul 2014
Zie voorbeeld.

Abonnement x en y hebben ieder een bepaalde looptijd met een kostenpost. De looptijd en de kosten per jaar hebben na vermenigvuldiging een bepaalde waarde. Graag zou ik excel uit willen rekenen wat de kosten per jaar zijn (zie kolommen I tot en met N). Logisch is natuurlijk dat in het jaar van de start en het eind de kosten afwijken, omdat het complete jaar niet afgemaakt wordt.

Wie kan mij helpen? Bedankt.

Bijlagen

=als(en(jaar(i$6)>=jaar($d7);jaar(i$6)<=jaar($e7));min(i$6;$e7)-max(datum(jaar(i$6);1;1)-1;$d7);0)*($g7/365,25)

eventueel nog een correctie voor het schrikkeljaar (je 365.25 of nog iets slimmer)
Code:
I7   =MAX(0;MIN(DATUM(I$6;12;31);$E7)-MAX(DATUM(I$6;1;1)-1;$D7))*$G7/365
dus dit
Code:
=MAX(0;MIN(DATUM(I$6;12;31);$E7)-MAX(DATUM(I$6;1;1)-1;$D7))*$G7/(365+(MAAND(DATUM(I$6;2;28)+1)=2))

Laatst bewerkt:
Geachte allen,

Excuses voor de late reactie. Dank voor de antwoorden met de formules.
Echter zie ik, dat als ik de formule van cow18 gebruik, dat er een afwijking is/ontstaat (zie ook werkblad, waarbij ik een som heb gemaakt van de kosten per jaar).
Ik heb wat gespeeld met de getallen. Het blijkt dat hoe hoger de kosten per jaar (kolom G) zijn, hoe groter de uiteindelijke afwijking wordt (kolom P).

Is dit te verhelpen of zit er een fout in de formule?

Bekijk bijlage Werkmap1-2.xlsx

Alvast dank.

alles heeft te maken met het aantal schrikkeldagen in de periode waarop je de berekening maakt.
Voor het eerste totaal reken je voor de duur van de periode het aantal dagen / 365.25, dat is een grove benadering omdat normaliter er 1 schrikkeldag per 4 jaar voorkomt.
Als je periode nu extreem kiest
- bv een periode die van 28/2/16 tot 1/3/20 zou lopen, maw iets meer dan 4 jaar met wel 2 schrikkeldagen in die periode = 1.463 dagen
- bv diezelfde periode 4 dagen korter van 1/3/16 tot 28/2/20, iets minder dan 4 jaar en geen enkele schrikkeldag = 1.459 dagen
Hoe wil je dan je berekening zien ?
Het eenvoudigst is om het voor ieder jaar apart uit te rekenen, zoals in de kolommen I tot N

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan