• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Kostenverdeling

Status
Niet open voor verdere reacties.

Justmarty

Gebruiker
Lid geworden
6 jan 2011
Berichten
6
Goedendag,

Ik wil in excel een programmatje maken, waarin ik in kan vullen hoeveel iedereen betaalt heeft, wie er van geprofiteerd heeft, en wie er dus aan wie moet gaan betalen.

Voorbeeld (zie bestandje):
Naam 1 is wat wezen drinken, en Naam 1 heeft 15 euro betaald (verdeeld over Naam 1, 2 & 3)

's avonds zijn ze met naam 2, 3, 4 & 5 wat wezen eten, en dit heeft naam 3 dat betaald. (naam 5 had een extra toetje, dus die betaald meer).

Dit gaat allemaal nog goed in het bestandje.

Ik zou graag als uitkomst willen, dat er nu komt te staan:
Naam 2 betaald aan naam 1: 10 euro
Naam 2 betaald aan naam 3: 6.67 euro
Naam 4 betaald aan naam 3: 11.67 euro
naam 5 betaald aan naam 3: 15 euro.

Iemand enig idee hoe ik dat aan moet gaan pakken?
Ik heb in blad 2 wat geprobeert, maar dat gaat te ingewikkelt worden, en dan loop ik ook vast.

Alvast bedankt voor de moeite,

Martijn
 

Bijlagen

  • Kostenverdeling algemeen.xlsx
    13,2 KB · Weergaven: 1.189
Hier een iets andere insteek en oplossing van het probleem
 

Bijlagen

  • Kostenverdeling algemeen_1.xlsx
    13,9 KB · Weergaven: 2.268
Bedankt voor jullie reactie!

Het is alleen niet precies wat ik bedoelde. Daarom ben ik zelf nog even bezig geweest, en nu is het gelukt. Het is wel heel omslachtig (zie tabblad 'verwerking'), en waarschijnlijk zal het 10 keer sneller kunnen, maar ik weet niet hoe..

Ik had nog wel een paar vragen. Op het tweede tabblad staat uiteindelijk wie en wie moet betalen. Hier staan echter een hoop lege cellen tussen. Ik wil die cellen graag onder elkaar zetten. Na er even over nagedacht te hebben, heb ik het gedaan via de verticaal-zoeken & zoekgrootste- functie.

Ik heb eerst in kolom L gezet dat er een getal moet komen te staan als er in de cel erachter een waarde staat.
In kolom Q heb ik gezet dat de waarden in kolom L gesorteerd moeten worden (via =grootste(L;1), =grootste(L;2) etc)
Toen heb ik in het invulblad, in kolom T gezet dat excel moeten zoeken naar de waarde van kolom Q in 'Verwerking', en dan de waarde erachter neer moet zetten (via de vert.zoeken-functie).

In dit geval werkt dit wel, maar is er ook een makkelijkere manier om lege cellen over te slaan bij een verwijzing?

En mijn tweede vraag: Ik wil dat er komt te staan: Hans betaalt aan Jan: €19,67, ipv Hans betaalt aan jan €19,67. Hoe kan ik die dubbele punt invoeren bij een verwijzing? (dus iets in de richting van: =V2+':').

Alvast bedankt,
Martijn
 

Bijlagen

  • Kostenverdeling algemeen.xlsx
    19,3 KB · Weergaven: 1.727
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan