Kostprijs ontwerp database applicatie

Status
Niet open voor verdere reacties.

DJSirMatthew

Gebruiker
Lid geworden
28 aug 2012
Beste mede-forummers,

Graag had ik geweten wat de kostprijs ongeveer is voor het ontwerpen en implementeren van een database applicatie. Het zou gaan om een webdatabase in Access 2010 met een 15-tal tafels, een 10-tal forms, een paar rapporten. Inclusief web browser controls en andere relatief geavanceerde functies. Een richtprijs is voldoende daar ik weet dat met de gegevens die ik verschaf het niet mogelijk is een exacte prijzenkaartje erop te plakken. Maar spreken we hier over 5000 of 10000 of ... Eurokes?

Aangezien het om maatwerk gaat zal de prijs sterk afhankelijk zijn van het te ontwikkelen maatwerk.
Kortom, op basis van je informatie valt hier geen zinnig woord over te zeggen.
Beste wat je kan doen is je eisen zo scherp mogelijk stellen, bij meerdere partijen offertes opvragen, vergelijken, onderhandelingen en dan beslissen.

Als je met webbased bedoelt dat de applicatie benaderd moet kunnen worden vanaf het Internet (via een browser), dan ga je eea niet laten opzetten in MS Access.
Dan zul je technieken als MySQL, PHP, AJAX gaan gebruiken.
Alternatief is om eea wel in MS Access te laten ontwikkelen en beschibaar te stellen via Sharepoint.
Fijne weet ik daar niet van.

Kortom, offertes opvragen maar vooral eerst eens heel goed nadenken over wat je nu precies wil en (betaalde) experts je laten helpen om eerst de beste oplossingsrichting te bepalen (analyse uitvoeren, als jij goed weet wat je wilt zou je voor hooguit paar honderd Euro een doortimmerd voorstel moeten kunnen krijgen).

Tardis

Aantal tabellen/kolommen lijkt me niet maatgevend voor de prijs.

Het is inderdaad de bedoeling om een Access webdatabase te laten maken die dan op Sharepoint draait via Office 365. Laat me de vraag dan vereenvoudigen tot gewoon een database ontwerp van 15 tabellen (gemiddeld 6 velden per tabel), 10-tal forms en een paar rapporten en enkel macro's (aangezien VB modules niet draaien op Sharepoint).

De hoeveelheid werk :)
Bijvoorbeeld: hoeveel uren gaan er zitten in het bouwen van de functionaliteit die je in de formulieren wilt hebben. Etc...

De hoeveelheid werk :)
Bijvoorbeeld: hoeveel uren gaan er zitten in het bouwen van de functionaliteit die je in de formulieren wilt hebben. Etc...

Heel logische vraag maar hoe bepaal je dat als onervaren ontwerper? Want de vraag voor de database is aan mij gesteld maar ik had graag een referentieprijs ergens vastgekregen zodat ik me niet prostitueer noch de klant in zijn broekie zet...

Daarvoor moet je toch echt in overleg met je klant; die weet wat hij wil hebben, wat de functionaliteiten moeten zijn, hoe sterk de beveiliging moet worden etc. Op basis van het eisenpakket ga je bepalen hoeveel uur je ongeveer nodig denkt te hebben. Op de site van de KvK kun je een rekenvoorbeeld downloaden a.d.h. waarvan je kunt inschatten wat je uurtarief zou moeten zijn. Dat vermenigvuldigd met het aantal uren, en je hebt een inschattingsbedrag. Maar hoeveel uur je moet berekenen, kunnen wij uiteraard nooit voor jou bepalen. Ik doe misschien 2 uur over een ingewikkeld formulier, en jij 4 uur, of 1. Mijn prijs is dus nooit wat jij ervoor zou rekenen.
Ben je een onervaren ontwerper, dan ben je vermoedelijk meer tijd kwijt dan een ervaren ontwerper. Als je hetzelfde uurtarief zou hanteren, kost jouw oplossing dus meer dan die van de ervaren persoon. Jouw uurtarief zou dus lager moeten zijn dan van een ervaren programmeur. Die rekent dus meer per uur, maar werkt sneller. Dat heft elkaar dan weer een beetje op. Of een ander aspect: doe je de klus naast een bestaande baan, of ben je volledig afhankelijk van het werk? Dat scheelt aanzienlijk in je urenprijs.
Nog afgezien van de prijs, kun je de vraag ook stellen of een ervaren persoon niet in staat is om een beter product te maken dan een beginner, die nu eenmaal minder ervaring in de strijd kan gooien, en niet kan putten uit de door schade en schande wijs geworden kennis van de ervaren man/vrouw.

Kortom: er zijn zoveel verschillende aspecten aan jouw vraag, dat die gewoon niet zomaar is te beantwoorden.

Beste Michel,

Bedankt voor je uitleg & de link naar KvK. Ik was me terdege bewust van het feit dat ik niet dezelfde uurprijs rekenen kan dan een doorgewinterde applicatie-ontwikkelaar. Bij een eerste opdracht is het ook moeilijk in te schatten hoeveel uur je hier nu zult aan besteden. Daarom dat ik eerder een projectpijs wou doorrekenen. Het meest logische is dat mijn totaalprijs lager moet liggen omdat je logischerwijze mag verwachten dat de kwaliteit van mijn werk ook lager zal liggen. En misschien moet ik inderdaad aanvaarden dat ik in den beginne veel te goedkoop werken zal.

Ik denk inderdaad dat je er goed aan doet om jezelf eerst in de markt te zetten bij (potentiële) klanten, en met een scherpe prijs schiet je redelijk op. Zoals ik al zei: hoeveel tijd je kwijt denkt te zijn met je project, kan je toch het beste zelf inschatten. Jij weet hoelang je doet over het maken van een tabel (zal niet steken op 10 minuten), leggen van relaties (idem dito) etc. Daar ligt de prijs van een db niet in. Queries kosten soms meer tijd, vooral als ze wat ingewikkelder zijn. Ook dat kun je wel makkelijk inschatten, en ook daar zal de prijs niet heel erg van afhangen. Die ligt meer in het maken van formulieren en rapporten. Dus als je ongeveer weet hoelang je over een gemiddeld formulier doet, en je hangt daar een uurtarief aan, dan weet je wat een gemiddeld formulier kost. Idem voor een rapport.
Heb je de prijs van die elementen, dan kun je gaan rekenen. Kwestie van optellen. Heb je die waarde, verdubbel hem dan (je schat je tijd altijd te kort in) en dan heb je een projectprijs :)

Maak een scherpe inschatting van je aantal uren.
Zet daar 10 procent bovenop.
Vermenigvuldig dat met een uurtarief dat aansluit bij jouw kennisniveau (40-50 Euro per uur schat ik zo).
Biedt eea (uren x uurtarief) aan als fixed price.

Zeker als je nog niet erg ervaren bent ben je eerlijker en beter af met een wat lagere inschatting dan met een (te) hoge.
Een deel van de tijd ben je immers kwijt aan het zelf wegwijs raken (ervaring opdoen), dat reken je in mijn beleving nooit door aan een klant.

Andere benaderingswijze, zet alle eisen gedetailleerd op papier.
Maak per eis (dat kan dus ook specifieke functionaliteit zijn) een inschatting qua ontwikkel- test- en oplevertijd.
Totaliseer, vermenigvuldig met je uurtarief en leg dat voor.
Als je klant dan aangeeft dat eea te duur is, pik dan samen met de klant uit wat ECHT nodig is en zet de rest opzij.
Klant blij en jij hebt, als jij eea naar tevredenheid hebt opgeleverd, een redelijke kans op nawerk.

Tardis

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan