Koud opstart probleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

panter2000

Gebruiker
Lid geworden
2 dec 2010
Hallo,

Ik heb al sinds een paar maand problemen met de pc koud opstarten.
Als ik de pc koud wil opstarten wil dat niet direct na de 1e keer pas na 5x de reset knop in te drukken start de pc pas op. Als ik de pc uit zet en na 5 min weer aan zet geeft dit geen problemen.

Met het koud opstarten niet wil geeft het moederbord ook 4 piepjes. 1 lange en 3 korte.
Ik heb geheugen en videokaart al op een ander slot aangesloten maar geen verschil.

Ik heb een 2X 2GB geheugen, Geforce GTS 250 videokaart, ASUS M4A79XTD EVO moederbord en voeding van 520 watt.

Iemand enig idee waar het aan kan liggen?

Groetjes
Nathalie

1 korte en 3 lange 'bliepjes' staan normaal voor een RAM geheugen probleem.

Heb je pas nieuw geheugen of extra geheugen (bij)geplaatst?
Volgens deze link (Engels) zou de melding betekenen dat óf je nieuwe geheugen niet compatibel is met je andere geheugen of met het moederbord, óf dat de computer je geheugen niet goed kan lezen doordat dit bijv. los zit.

Hallo,

Nee heb verder geen nieuw geheugen bijgeplaats. Ik heb nog steeds hetzelfde geheugen erin zitten als vorig jaar toen ik hem kocht. Zijn 2x 2 GB DDR3 1333Mhz van GEIL.
Ik heb ze beide al los gehad en op een ander slot aangesloten maar geen verschil.

Groeten
Nathalie

probeer het eens met 1 reepje geheugen.
werkt dat niet probeer het andere reepje

Hallo,

Heb ik al gedaan. Beide reepjes geven hetzelfde probleem. Ook op verschillende slots geprobeerd.

Groeten
Nathalie

De volgende dingen heb ik nog geprobeerd om het probleem op te lossen:

Batterij op het moederbord vervangen
Sata kabel vervangen + kabel vervangen voor stroomvoorziening voor harde schijf en videokaart.
Processor handmatig lager ingesteld (op 3000 Mhz)
Geheugen in bios handmatig op 1333 Mhz gezet.
Bios gereset naar standaard waarde.
Andere stroomkabel voor voeding.
En als laatste nog andere VGA kabel.

Verder heb ik geen idee wat ik nog kan proberen iemand nog tips?

Groeten Nathalie

Ik denk niet dat processor langzamer zetten of bussnelheid omlaag zetten je verder helpt. Ik zou eens een ander voeding erop zetten en kijken of het dat is. Stel dat een van de kondensatoren een interne sluiting heeft, dan kan met het steeds opnieuw opstarten dit tijdelijk helen en dan doet de computer het. En is het niet de voeding, dan is het je moederbord.

:thumb:

Idd, bijna zeker de voeding
heb laatst bij 2 pc's de voeding vervangen die dezelfde symptomen hadden. Probleem was direct opgelost met nieuwe voeding

Hallo,

Bussnelheid leek mij ook niet het probleem, maar op laatst probeer je van alles :confused:
Ik zal eens andere voeding proberen ik heb nu 1 van coolmaster met 520 watt. Nog tips kwa merk en aantal watts? Ik heb geen losse voeding meer liggen dus moet toch een nieuwe ophalen.

Groeten
Nathalie

ken je echt niemand van wie je hem heel even uit zijn computer mag halen?
als je zeker weet dat hij kapot is dan heb je nog garantie, en krijg je gewoon een nieuwe.
waar heb je heb gekocht? en wanneer?
beetje zonde als je dan later met 2 voedingen zit.
ocz, coolermaster, be quiet zijn de meest verkochte goeie voedingen

Ik heb nu ook een coolmaster van 520w erin zitten.
Ik heb deze pc online gekocht maar zelf samengesteld via alternate.
Garantie via alternate heb ik niet meer omdat ik zelf de kast open heb gemaakt.
Maar zal eens rond kijken als iemand nog voeding heeft want idd 90 euro betalen en niet zeker weten als het daar aan ligt is ook zonde.

Groeten Nathalie

dat je hebt nog gewoon recht op garantie.
eventjes goed na vragen bij alternate.
anders heb je nog fabrieksgarantie op de voeding van 24 maanden.
Die garantie kun je ook via alternate krijgen

Ik heb idd nog fabrieksgarantie. In totaal heb ik 3 jaar garantie op de voeding.
Mijn broer heeft nog voeding liggen die neemt hij met kerst mee. Dan ga ik kijken als het idd daar aan ligt. Ik laat het nog wel weten als daardoor het probleem is opgelost.

Bedankt voor alle reactie's

Nog niet opgelost

Ik heb andere voeding geprobeerd een nieuwe en 1 die misschien niet meer werkte maar nog steeds niet opgelost.

Heeft iemand nog iedeen?

Groetjes

Welke Bios heb je ?
Wanneer je een AMI bios hebt duidt 1 lange beep gevolgd door 3 korte beeps een videokaart probleem aan.
Heb je een onboard videokaart aangevuld met een losse videokaart?
Dan kan het heel goed zijn dat je losse videokaart kapot is (of de sleuf waar de videokaart in zit) en je op je onboard gewoon verder kan draaien, alleen zal dit in kwaliteit minder zijn.
Als je die beeps krijgt heb je dan wel beeld of blijft hij op zwart beeld staan ?

Zoek eens goed naar de AMI BIOS beep codes. Heb je hardwarematig iets veranderd vlak voordat je problemen kreeg. Of het BIOS bijgewerkt? Gezien hoe lang je nu al problemen hebt kan je ook de pc door Alternate laten repareren. Dat kost wel iets, maar dan werkt de computer later weer wel.

Ja BIOS is van AMI en heb idd al gekeken naar de videokaart ik heb een andere videokaart geprobeerd maar geeft hetzelde probleem. De piepje die ik heb kan ik niet echt vinden. Het zijn geen harde piepjes die krijg maar vrij zacht. Trouwens laad harde schijf wel door. Windows start eingelijk op de achtergrond maar heb geen beeld en natuurlijk de piepjes.

Verder is het probleem gekomen na de zomer dus toen het weer wat kouder werd. De kou lijkt het probleem te verergeren maar kan ook toeval zijn.

Pc opsturen naar alternate vind ik eingelijk zonder van het geld en ben niet iemand die een pc laat maken want normaal maak ik ze zelf weer in orde. Ik kan zelf alle onderdelen eingelijk wel vervangen en mijn pc heeft alleen problemen bij opstarten want dat duurt 5 min. Het is niet dat ik niks meer kan want eenmaal opgestart is alles perfect.

Ik kan ook gewoon alle zware games uren achter elkaar spelen zonder problemen. Dus daarom is het zo vaag. Als het een geheugen of videokaart probleem zou zijn dan lijkt het mij dat ik dan onder het spelen ook problemen moet hebben. Maar de pc heeft echt nog nooit keuren gehad nadat de pc is opgestart.

Vrienden van mij (die in de gamewereld zitten) ook het probleem uitgelegd maar die hebben ook geen idee.

Owh ja ik heb geen onboard videokaart ik heb een ASUS M4A79XTD EVO

Laatst bewerkt:
Dan blijven alleen nog over: jumpers op moederboard controleren, afhalen en weer terugzetten, BIOS resetten, en BIOS flashen over. Voor de gein zou ik nog eens een live linux distro draaien, of dat enig verschil uitmaakt, maar ik denk van niet.

Gaat het probleem niet over dan heb je misschien een slechte moederbord.:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan