• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Koude uren bereken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Drbessus

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
15 okt 2012
Beste forumleden,

ik ben teeltcoördinator bij een biologisch tuinbouwbedrijf dat heel veel kleinfruit ( blauwe bes, stekel, tros en zwarte bes, kiwibes, framboos, braam, ...) heeft staan. Onlangs hebben we een weerstation laten installeren. Het programma toont alles weer in grafieken, maar ik kan de gegevens ook exporteren naar excell.
hieronder een voorbeeldje hoe dit in excell komt te staan voor bv: temperatuur

Air Temperature
Date and Time Value
2012-9-27 12:25 PM 15,3
2012-9-27 12:30 PM 15,3
2012-9-27 12:48 PM 14,6
2012-9-27 12:52 PM 14,6
2012-9-27 1:07 PM 14,5
2012-9-27 1:25 PM 14,6

Datum en uur staat in de ene kolom de temperatuur in de tweede.
Ik zou nu graag het volgende kunnen doen: telkens als de temperatuur onder de 7°C ligt dient dit opgeteld te worden bij de koude som. De koude som heeft dan het aantal uren weer dat de temperatuur onder de 7°C heeft gelegen. Dit is voor mij belangrijk omdat elke plant een bepaalde koudebehoefte heeft en ik aan de hand hiervan kan voorspellen wanneer de planten zouden beginnen uitlopen, wat tal van organisatorisch voordelen heeft.
Aangezien de gegevens niet telkens op een zelfde tijdstip worden doorgestuurd weet ik niet goed hoe ik de tijd kan optellen dat de temp onder de 7°C gaat.
Denkt iemand dat dit mogelijk met excell en zo ja kan iemand mij een beetje opweg helpen hoe ik dit kan doen?
Vriendelijk groeten,

Drbessus

Drbessus,

welkom op Helpmij.nl!

Het is een goede gewoonte om een nieuwe vraag vergezeld te laten gaan van een (eenvoudig) voorbeeldbestand.
In jouw geval zou dat bestaan uit bv 1000 regels meetgegevens.
A.d.h.v. deze gegevens kunnen de helpers dan aan de slag.

Zie ook de bijlage....

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Dan moeten we wel weten hoelang (aantal uren/minuten) het onder de 7 graden is toch ?

Groeten Marcel

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan