kpn bridgen router geen wifi

Status
Niet open voor verdere reacties.

Melvinb

Gebruiker
Lid geworden
23 jan 2016
Hallo alle

Ik heb een probleem met me kpn modem Experiabox v8 en me asus rt-ac87u.
Van wegen mijn smart home systeem (loxone) moet mijn modem in bridgemode gezet worden en alles via de router gaan ook het naar buiten zenden.

Nou heb ik de stappen gevolgd op deze site:
http://experiabox-bridge-modus.weebly.com/#content

Ik krijg alleen geen internet meer van de router wel contact en verbinding maar geen internet.

Is er een andere oplossing er voor zonder in bridge mode te zetten?
Of weet iemand hoe ik mijn asus moet instellen in pppoe en wat ik daar moet in vullen.

Ik ben totaal niet bekend met netwerken etc ik kan via de beschrijving de modem in bridge mode zetten en ik kan in de router komen maar daar houd het ook wel een beetje mee op.

alvast bedankt.
Mvg Melvin

Nog nooit gedaan, wifi gewoon uitgeschakeld van de Experia en router op een wan poort aangesloten en klaar.

Beetje rare posting: Je schrijft dat de Experiabox in bride modus gezet moet worden, maar je beschrijft niet WAAROM dat zou moeten voor dat smart home systeem?
Maar later vraag je je af of het ook kan zónder de Experiabox in bridge modus te zetten.

Denk even over de volgende oplossing na: I.p.v. de Experiabox in bridge modus te zetten de Asus te degraderen tot accesspoint/switch combinatie, zodat er maar 1 router is in het netwerk, en dat is de Experiabox.
Kost je 1 LAN aansluiting op de Asus, want de WAN/Internet aansluiting op de Asus wordt dan niet meer gebruikt.

Indien dat een oplossing zou zijn, hier onder de algemene instructie omtrent dat degraderen, even (zoveel mogelijk) aangepast aan jouw situatie:
Instructie:
Je moet het LAN ip-adres van de Asus zo inrichten dat die in hetzelfde netwerk ligt als de Experiabox. En daarna de Asus via een van zijn 4 LAN-aansluitingen aan de Experiabox verbinden.

Voorbereiding:
Het ip-netwerk van de Experiabox moet je even achterhalen via een pc die je bedraad aansluit op de Experiabox, en dan kijken met
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig
Kijk naar Standaardgateway, dat geeft het ip-adres van de Experiabox aan (stel dus dat daar 192.168.2.254 staat als standaardgateway, dan is 192.168.2.x het netwerk (zie stap 7, waar je dat nodig hebt)). Noteer ook het subnetmasker (meestal is dat 255.255.255.0). Schrijf ook het aan de pc toegekende ip-adres op, zodat je weet (of kunt inschatten) vanaf welk ip-adres via DHCP ip-adressen aan verbonden pc's worden toegekend (ook nodig voor stap 7).

Werkzaamheden aan de Asus router:
Je kunt daarna je Asus router gaan gebruiken als draadloos accesspoint/switch naar een netwerk van een internet router die ervoor staat (Experiabox). Wat je moet doen is:
1. Ontkoppel de Asus van de Experiabox.
2. Sluit een pc/laptop aan op een van de LAN poorten van de Asus.
3. Vraag op de aangesloten pc een nieuw ip-adres aan de Asus, via
XP:
Start -> Uitvoeren -> cmd /k ipconfig /release
Start -> Uitvoeren -> cmd /k ipconfig /renew
Vista of Windows 7:
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig /release
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig /renew
(of herstart je pc/laptop)
4. Ga naar de 'configuratiewebsite' van de Asus.
5. Zet DHCP serving uit op de Asus.
6. Zet alle mogelijk verstorende zaken op de Asus uit, zoals UpnP, RIP routing, portforwarding etc.
7. Ken aan de LAN poort van de Asus een vast ip-adres toe dat valt in de LAN ip-reeks van de Experiabox, maar (normaal) niet wordt uitgegeven door de DHCP server in de Experiabox. Dat kan bijv. een 'hoog' ip-adres zijn, bijvoorbeeld eindigend op .253 of een 'laag' ip-adres, als de DHCP-server in de Experiabox als DHCP-server bijv. adressen uitgeeft vanaf .33.
Als je twijfelt: Stel een ip-adres in dat eindigt op .253
Dus stel dat de Experiabox 192.168.2.254 als ip-adres heeft, dan instellen als LAN ip-adres op de Asus: 192.168.2.253 met subnetmasker 255.255.255.0
Natuurlijk mag nooit het ip-adres worden toegekend dat de Experiabox al als LAN ip-adres gebruikt!
De pc zal nu de verbinding verliezen met de 'configuratiewebsite' van de Asus. Zet de Asus uit (bijv. via voedingsstekker eruit te halen).
8. Verbind een LAN poort (dus niet de Internet/WAN poort) van de Asus bedraad met een LAN poort van de Experiabox. Zet de Asus aan en wacht totdat die helemaal is opgestart.
9. Vraag op de pc weer een nieuw ip-adres aan, die zul je nu krijgen van de Experiabox ipv. de Asus.
10. [Je kunt de (draadloze) configuratie van de Asus nog steeds wijzigen, maar dan op het vaste ip-adres dat je in stap 7 hebt toegekend aan de LAN-poort van de Asus].

Alle pc's die (bedraad of draadloos) via de Asus zijn verbonden zullen nu een nieuw ip-adres moeten aanvragen, en die krijgen ze dan van de Experiabox.
Je hebt dus de Asus als verkapte accesspoint/switch in het netwerk gezet.

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
En de wifi op de Experiabox moet uitgeschakeld worden.... je kunt niet EN een bridge hebben EN wifi... (want er is dan maar 1 extern ip adres beschikbaar en die geeft de Experiabox door aan de router erachter, dus er is geen extern ip "over" voor de wifi... (tja en anders zou het er maar 1 zijn.. via de wifi en dat schiet ook niet op..., als het al kan, denk 't niet)

De genen die bij mijn loxone heb geïnstalleerd die heb aan gegeven dat het is bridge mode moes zodat ik met mijn app buitenshuis kan besturen en hij me server kan in komen wanneer er problemen zijn of aanpassingen moeten gebeuren.
Ver der weet ik het ook niet wat het allemaal inhoud, ik weet alleen dat de modem in bridgemode moet en wifi uit moet en dat de router alles over neemt.
Dus de post zou inderdaad vreemd kunnen zijn maar dat is onwetendheid hoop dat iemand met wel verstand van dit heb die me verder kan helpen.

Wellicht dan handiger dat degene die loxone heeft....geïnstalleerd en dus dit probleem mogelijk veroorzaakt heeft dit oplost?

@andre: Ik denk dat "degene die Ioxone heeft geïnstalleerd" portforwarding of zoiets heeft ingesteld in de Asus. Datzelfde zou ook gewoon mogelijk moeten zijn op de Experiabox [met de Asus als accesspoint/switch].
Mee eens dat "degene die Ioxone heeft geïnstalleerd" het inderdaad zelf moet gaan oplossen.

Overigens is het niet nodig om de wifi op de Experiabox uit te schakelen, daarom heb ik dat uitschakelen ook niet in de instructie gezet: Twee wifi netwerken kunnen gerust naast elkaar bestaan en op beide wifi netwerken worden ip-adressen dan vanuit de Experiabox uitgedeeld (via DHCP).

Tijs.

Twee wifi-netwerken: ja.. mits de EB als router werkt en niet als bridge idd (dus DHCP doet) en de Asus als als accesspoint/switch.
Even om verwarring met het bridge verhaal en wifi beter uit te voorkomen....

@andre: Ik snap nu waarom je het vermeldde. Goed toegelicht. :thumb:

Tijs.

Zou mij trouwens niet verbazen als die <censuur>-figuur de home entertainment een vast ip-adres heeft gegeven (evt. via een DHCP reservering in de Asus), vandaar dat hij daarna (gemakshalve) maar gezegd heeft dat de Experiabox in bridge modus gezet moet worden(!)

Dit soort <censuur>-figuren nemen gewoon de makkelijke weg en laten de klant met de brokken zitten. Ik vind gewoon (zie ook mijn eerder posting waarin ik het met André eens ben) dat hij het netjes had moeten afregelen, dus de Asus als accesspoint/switch ombouwen en dan de zaak afconfigureren (vast ip-adres home entertainment (al dan niet via DHCP reservering), portforwarding daarna etc.) Dergelijke figuren vergeten gemakshalve ook dat als er support moet worden geleverd op de Experiabox die (normaal gesproken) weer teruggezet moet worden naar fabrieksinstellingen (dus niet in bridge mode) etc.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Hallo alle

Ik heb een probleem met me kpn modem Experiabox v8 en me asus rt-ac87u.
Van wegen mijn smart home systeem (loxone) moet mijn modem in bridgemode gezet worden en alles via de router gaan ook het naar buiten zenden.

Nou heb ik de stappen gevolgd op deze site:
http://experiabox-bridge-modus.weebly.com/#content

Ik krijg alleen geen internet meer van de router wel contact en verbinding maar geen internet.

Is er een andere oplossing er voor zonder in bridge mode te zetten?
Of weet iemand hoe ik mijn asus moet instellen in pppoe en wat ik daar moet in vullen.

Ik ben totaal niet bekend met netwerken etc ik kan via de beschrijving de modem in bridge mode zetten en ik kan in de router komen maar daar houd het ook wel een beetje mee op.

alvast bedankt.
Mvg Melvin
Die uitleg in de link is prima, je dient idd je router goed in te stellen.
Type verbinding: PPPoE
Username : WAN MAC Address@direct-adsl
Password: kpn
Sec. connection: disable of auto
Wan connection: Connect automatically

Die wan/mac adres die je moest noteren gebruiken daar.
Heb dan wel een Cisco 3925 kabel router/modem maar die staat ook in bridge met de radio uit en werkt prima.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan